کد مطلب: 

172534
ستاری در بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران:

باید ثابت کنیم عرصه پژوهش‌ درآمدزا است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تأکید بر اصلاح باور هزینه‌بر بودن پژوهش به سوی باور درآمدزا بودن آن‌ها گفت: اقتصاد نادرست نفتی به ما آموخته پژوهش‌ها محلی برای صرف هزینه‌های دولت هستند در صورتی که این طور نیست.
باید ثابت کنیم عرصه پژوهش‌ درآمدزا است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز از مراکز پژوهشی، مرکز رشد و واحدهای فناور سازمان علمی و پژوهشی ایران بازدید کرد و در نشست اعضای هیأت رییسه و پژوهشگران این سازمان با بیان این که این سازمان علمی و پژوهشی ایرانی از ثمرات انقلاب اسلامی ایران است و در اصلاح رویکرد وزارت علوم به سوی درآمدزایی از دانشگاه‌ها اثرگذار خواهد بود گفت: معاونت علمی به طور کامل آمادگی دارد به گونه‌ای از این سازمان و دیگر نهادهای پژوهشی حمایت کند که درآمدهای اختصاصی این سازمان‌ها از محل بخش خصوصی، فروش فناوری، محصولات دانش‌بنیان و خدمات فناوری و... افزایش یابد.
ستاری با تأکید بر این که هزینه‌های مستقیم دولت نباید در زیرساخت‌سازی و بخش‌های تجاری صرف شود گفت: هزینه‌های دولتی صرفا باید در بخش‌هایی خرج شود که از مهم‌ترین اولویت‌های کشورند که تا به حال رو آن‌ها کار نشده و قرار نیست حدأقل تا چند سال آتی درآمدزا باشند. پژوهش‌های مرز دانش یا اولویت‌های بخشی کشور که روی آن‌ها کار نشده، بخش‌هایی هستند که توسط دولت سرمایه‌گذاری می‌شوند، اما اساس کار تجاری‌سازی باید توسط بخش خصوصی محقق شود.
ستاری با اشاره به این که هر شکل دیگر از کمک‌ها در قالب‌ حمایت مالی برای بستر سازی موقتی در پژوهش است افزود: کمک‌ها و حمایت‌ها برای انجام پژوهش، پایدار نخواهند بود مگر آن که در تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده از راه تولید دانش و فناوری کمک کننده باشند.
درآمدزایی توسط ایده ها و مغزها به جای آزمایشگاه های شیک و بزرگ
رییس هیأت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با بیان این که متأسفانه اقتصاد نادرست مبتنی بر نفت به ما آموخته برای تولید ثروت از پژوهش باید به فکر ایجاد آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شیک و بزرگ‌تر باشیم افزود: مشکل اساسی هزینه کردن سرمایه‌ها در بخش زیرساخت این است که چنین سرمایه‌گذاری‌هایی انتها ندارند. پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید بیاموزند که فقط از آزمایشگاه‌های بزرگ و فضاهای تحقیقاتی وسیع کار تجاری پدید نمی‌آید. بلکه ایده‌ها، نوآوری‌ها و در نهایت مغزها هستند که می‌توانند درآمدزایی کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تأکید بر اصلاح باور هزینه‌بر بودن پژوهش به سوی باور درآمدزا بودن آن‌ها گفت: اقتصاد نادرست نفتی به ما آموخته است پژوهش‌ها صرفا محلی برای صرف هزینه‌های دولت هستند در صورتی که این طور نیست. با توجه بیش‌تر به نهادهای واسط به دنبال این هستیم که حلاوت و نتیجه مثبت پژوهش را به مردم بچشانیم. باید بتوانیم ثابت کنیم از پژوهش‌ها بسیار بیش‌تر از چاه‌های نفتی درآمد حاصل شود و برای اثبات این حقیقت صاحب توانایی های لازم هستیم.

زیست‌بوم کارآفرینی درون پژوهشگاه ها به وجود می آید
ستاری با اشاره به ضرورت ایجاد زیست بوم مناسب کارآفرینی و تولید ارزش افزوده از دانش و فناوری بیان کرد: زیست بوم کارآفرینی را به خوبی در اختیار مغزها قرار نداده‌ایم. این زیست بوم باید درون پژوهشگاه‌های کشور ایجاد شود و معاونت علمی در این راه آمادگی کامل خود را اعلام می‌کند.
وی با تأکید بر اعلام آمادگی معاونت علمی و فناوری در حمایت از روند تجاری‌سازی محصولات سازمان تصریح کرد: در اصلاح فرهنگ پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور از نگاه دولتی و نفتی باید پیشگام باشیم و دانشگاه‌های کشور که هیچ گونه ارتباط اثرگذار با محیط پیرامونی خود ندارند، باید به سوی حل مشکلات جامعه و کاهش تکیه بر بودجه دولتی و درامدزایی از محل فروش فناوری گام بردارند. این سازمان به عنوان یک نهاد پیشرو می‌تواند در اصلاح این فرهنگ گام‌های بزرگی بردارد.
بر اساس این گزارش، در این بازدید، از دستاوردهای تعدادی از شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد سازمان و نیز چند آزمایشگاه تایید صلاحیت و مرجع سازمان از جمله آزمایشگاه مرجع مشعل های گازی، آزمایشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه ملی فتوولتائیک مورد بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و هیئت همراه قرار گرفت. همچنین پایلوت کلان ملی میکروآلگ ها از دیگر بخش‌های بازدید شده بود. بازدید از امکانات و بخش های جانبی سازمان از جمله مرکز همایش های بین المللی امام رضا(ع) از دیگر برنامه های این بازدید نیم روزه بود.
در این بازدید چهار ساعته دکتر محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری، اسماعیل قادری‌فر، مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی، دکتر احمد اکبری معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و جمعی از معاونان و پژوهشگران سازمان، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری را همراهی می کردند.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-01-24 15:34

افزودن دیدگاه جدید