کد مطلب: 

15234

شکایت پنهان مشترکان رایتل از قطع طولانی مدت تماس تصویری/ چه کسی پاسخگوی مطالبات مشترکان رایتل است؟

شکایت پنهان مشترکان رایتل از قطع طولانی مدت تماس تصویری/ چه کسی پاسخگوی مطالبات مشترکان رایتل است؟

در شرایطی که به گفته‎ی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تماس تصویری فقط از خدمات شرکت رایتل نیست و امروزه بیشتر تلفن‎های هوشمند دارای این قابلیت هستند، از اردیبهشت ماه سال گذشته، ارائه‎ی تماس تصویری رایتل که مهمترین مزیت رقابتی این اپراتور است و به مدد آن می‎توانست نسبت به کسب سهم حداکثری از بازار اقدام کند، متوقف شده و تاکنون تلاش‎ها برای برقراری مجدد این سرویس بی نتیجه مانده است.

به گزارش خبرنگار سیتنا، اردیبهشت ماه سال ۸۹ شرکت تامین تلکام وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی موفق شد با سرمایه گذاری داخلی، پروانه‎ی فعالیت اپراتور سوم موبایل ایران را از آن خود کند که زمان لازم الاجرا شدن پروانه‎ی این اپراتور پس از دریافت گواهی عدم تداخل فرکانس از رگولاتوری و پرداخت مبلغ حق الامتیاز اولیه، ۳۱ مرداد ماه سال ۸۹ بود و بر اساس آن، رایتل ۹ ماه فرصت داشت که بهره برداری تجاری از این شبکه را آغاز کند.

این اپراتور که اولین ارایه دهنده‎ی خدمات نسل سوم تلفن همراه در ایران است تا ۲ سال یعنی خردادماه ۱۳۹۲ فرصت داشت که این خدمات را به صورت انحصاری ارائه دهد و سایر اپراتورها اجازه‎ی حضور در این عرصه را نداشتند؛ اگرچه با موانعی که برای توسعه شبکه این اپراتور ایجاد شد، دوره‎ی حفاظت اپراتور سوم تا شهریورماه امسال تمدید شد.

در همین حال، استقبال عمومی مردم از رایتل نشان دهنده‎ی ارائه‎ی نوع جدیدی از خدمات بود که جای خالی آن به خوبی احساس می‎شد. اما قطع تماس‎ تصویری رایتل که به نوعی ویترین این اپراتور به حساب می‎آمد اگرچه سهم آنچنانی از درآمد رایتل را به خود اختصاص نمی‎داد، ولی روند افزایشی شمار مشترکان این اپراتور نوپا را متوقف کرد.

اردیبهشت ماه سال گذشته به دنبال ابلاغ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، تماس تصویری رایتل قطع شد، تا پس از ارائه‎ی پیوست فرهنگی از سوی این اپراتور مجددا ارائه‎ی این سرویس از سر گرفته شود. اگرچه مجید صدری مدیرعامل رایتل در نخستین میزگرد مطبوعاتی‎اش در سال گذشته به عنوان مدیرعامل این اپراتور تاکید کرد که قطع سرویس تصویری رایتل، کل کار این اپراتور را تحت تاثیر قرار داده و شاید با قطع این سرویس تفاوتی بین شرایط انحصار و عدم انحصار وجود ندارد.

در نهایت، اگرچه ارائه‎ی پیوست فرهنگی وظیفه‎ی این اپراتور نبود، ولی این پیوست از سوی رایتل آماده و در اختیار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفت تا با بررسی پیوست فرهنگی مشکل ارائه‎ی تماس تصویری این اپراتور مرتفع شود.

پیگیری‎های چندین ماهه برای ارائه‎ی نتیجه‎ی جلسات شورا در خصوص این پیوست فرهنگی بی نتیجه ماند تا جایی که بهمن ماه سال گذشته دکتر "محمود واعظی" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران از راه‎اندازی مجدد سرویس مکالمات تصویری رایتل خبر داد و گفت که هم اکنون نیز سرویسی با نام تماس تصویری مورد استفاده بسیاری از کاربران موبایل که از اپیلکیشن های کاربردی و نرم افزاری استفاده می کنند، قرار دارد و نباید در مورد تماس تصویری نسل سوم موبایل سخت گیری کرد؛ اگرچه این اقدام وزیر ارتباطات با واکنش هایی مواجه شد و پروسه‎ی برقراری عمومی تماس تصویری رایتل در کمایی دیگر فرو رفت.

همزمان با بررسی موضوع تماس تصویری رایتل در شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون صنایع و معاون مجلس و به دنبال آن کمیسیون فرهنگی مجلس نیز وارد موضوع شدند.

در تشریح آخرین روند پیگیری پرونده‎ی رایتل در مجلس، دکتر "رضا رحمانی" رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا، گفت که طبق آخرین گزارش های ارائه شده به این کمیسیون، پیوست فرهنگی تماس تصویری رایتل آماده شده و در حال تحویل آن هستند و به امید خدا به زودی مشکل تماس تصویری این اپراتور حل خواهد شد.

در همین حال، "رمضانعلی سبحانی فر" رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‎وگو با خبرنگار "سیتنا" تاکید کرد که طبیعتا باید از تکنولوژی‎های روز دنیا استفاده کرد و بهره گیری از تکنولوژی‎های جدید اجتناب ناپذیر است.

در همین حال، دکتر "محمود واعظی" در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا در حاشیه مراسم افتتاح رومینگ ملی، در خصوص سرویس مکالمه‎ی تصویری رایتل، گفت: در ارتباط با بحث مکالمه تصویری باید گفت که در گذشته خیلی خوب به این موضوع توجه نشده بود ولی اکنون توانایی‌های بسیاری وجود دارد و خود اپراتورها نیز این قابلیت را دارند که برای ارتباط سالم این سرویس را به مشترکان خود ارائه کنند.

 

واعظی در خصوص آخرین وضعیت مکالمه تصویری رایتل نیز، اظهار کرد: این مساله در کمیته‌های شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی قرار دارد و با صحبت‌هایی که خود اپراتور سوم داشته آمادگی خود را اعلام کرده است که طبق خواسته این شورا و با رعایت موضوعات این سرویس را ارائه کند.

 

از موضوع تماس تصویری رایتل که بگذریم، اشتیاق زایدالوصف دو اپراتور دیگر برای ورود به نسل 3 قابل تامل است. اگرچه به گفته‎ی سبوحی معاون وقت بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، در پروانه‎ی اپراتورهای اول و دوم هیچ حقی برای ارتقاء به نسل سوم در پایان مدت انحصار دو ساله اپراتور سوم در نظر گرفته نشده است، اما اپراتورهای اول و دوم برای ارتقاء شبکه خود به نسل سوم در حال برنامه ریزی هستند تا با انجام تعهدات و شرایط مد نظر رگولاتوری اجازه ورود به نسل 3 را دریافت کنند.

حال مشخص نیست که این دو اپراتور دیگر در صورت دریافت مجوز نسل های بالاتر آیا امکان ارائه‎ی خدمات تصویری که اپراتور سوم از ارائه‎ی آن ماه ها محروم است را خواهند داشت یا باید با سایر خدمات نسل 3 منهای تماس تصویری کنار بیایند.

در نهایت با توقف ارائه‎ی تماس تصویری رایتل، از یک سو خانواده‎ی بزرگ تامین اجتماعی با داشتن 37 میلیون نفر زیرمجموعه به عنوان سهامداران رایتل در راستای کسب سهم حداکثری از بازار توقع ارائه‎ی این سرویس از سوی رایتل را دارند و از سوی دیگر مطالبه‎ی مشترکان این اپراتور که طبیعتا به جهت ارائه‎ی سرویس تماس تصویری، این اپراتور را انتخاب کرده اند، برقراری این سرویس در کوتاهترین زمان ممکن است؛ که امید می‎رود با رویکرد دولت تدبیر و امید در استفاده‎ی مردم از تکنولوژی‎های روز دنیا مشکل تماس تصویری رایتل هم برطرف و ارائه‎ی این سرویس به مشترکان این اپراتور میسر شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-06-20 19:51

افزودن دیدگاه جدید