کد مطلب: 

292646

برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

با رونمایی از فاز اول طرح اتصال پیام‌رسان‌های داخلی به یک‌دیگر در ابتدای سال ۱۴۰۲ که با عنوان اینترکانکشن شناخته می‌شود، برخی کشورها از استقبال و تمایل به ایجاد این قابلیت بین پلتفرم‌های ایرانی و خود خبر داده‌اند که در دست رایزنی قرار دارد.
برقراری ارتباط بی‌واسطه در پیام‌رسان‌های داخلی

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، اتصال پیام رسان‌ها به یکدیگر موضوعی بود که اواسط پاییز سال گذشته به دنبال نارضایتی و گله کاربران از تعدد پیام رسان‌های داخلی، از سوی مسئولان مطرح شد. با گذشت مدت اندکی از اعلام این موضوع گفته شد که تست‌های اولیه انجام و این امکان بین دو پیام رسان برقرار شده و در نهایت با شروع سال ۱۴۰۲، فاز اول طرح اتصال متقابل پیام‌رسان‌های ایرانی رونمایی و قابلیت اینترکانکشن بر روی چهار پیام‌رسان داخلی ایجاد شد.

درباره این قابلیت توضیح داده شد که اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است و این کار با دو روش کلی برای پیاده‌سازی ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌ها یا mxp وجود دارد. روش خودکار که در این شیوه سرور mxp به طور خودکار مطلوب‌ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می‌کند.  

نکته قابل توجه این است کاربران چهار پیام‌رسان ایتا، بله، گپ و آی‌گپ می‌توانستند علاوه بر تبادل پیام، انواع مختلف فایل را هم برای یکدیگر ارسال کنند؛ در این روش نیاز به نصب هیچ نرم‌افزار دیگری وجود ندارد و پیام‌رسان دیگری هم ایجاد نشده و صرفا یک قابلیت به پیام‌رسان‌های داخلی اضافه شده است. به عبارتی معماری شبکه و هم سیاست‌های کلی پیام‌رسان‌ها هیچگونه تغییری نکرده و تنها یک قابلیت جدید به پیام‌رسان‌های مشارکت کننده در این طرح اضافه شده و سایر سرویس‌های آنها مثل تماس صوتی و تصویری، پخش زنده، فروشگاه‌های اینترنتی و...  مانند گذشته به فعالیت خود ادامه داده و مشتریان خود را حفظ خواهند کرد.

استفاده از این قابلیت برای کاربران اختیاری است، کاربر برای فعال‌سازی این قابلیت باید به بخش تنظیمات پیام‌رسان مراجعه کرده و آن را فعال کند، بنابراین تا زمانی که خود کاربر این کار را انجام ندهد، این قابلیت فعال نخواهد شد، به زبان ساده این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض برای کاربران فعال نیست.

با گذشت چندین ماه از رونمایی این قابلیت بررسی‌ها حاکی از آن است که کشورهای دیگر هم خواهان آن هستند؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل تابستان اعلام کرد این قابلیت را در سکوهای داخلی ایجاد کرده‌اند؛ به گونه‌ای که برخی کشورها اعلام کردند این قابلیت بین پلتفرم‌های ما و آنها ایجاد شود که این امر در دست رایزنی قرار دارد. با توجه به استقبال و رشد ترافیک پیام رسان‌های داخلی اواسط اسفندماه یک پیام رسان داخلی دیگر به این طرح متصل شد.

مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران در این زمینه اعلام کرد پس از انجام تست فنی موفق، پیام‌رسان سروش پلاس نیز از این پس قادر است به چهار پیام رسان دیگر بپیوند به طوری که کاربران با نصب یکی از پیام‌رسان‌ها، قادر به برقراری ارتباط با کاربرانِ دارای پیام‌رسان‌های دیگر ‌شدند.

او همچنین درباره وضعیت آماری پیام‌رسان‌ها گفت با اتصال سروش پلاس به طرح اتصال متقابل، بیش از ۵۰ میلیون کاربر در دسترس مردم قرار می‌گیرند. به این مفهوم که، هر کاربر با داشتن یک پیام رسان ایرانی، می‌تواند به جامعه گسترده‌ای از کاربران دسترسی پیدا کند. به گفته این مقام مسئول بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر از امکان MXB استفاده می‌کنند که با ورود سروش پلاس، این تعداد به بیش از ۲/۵ میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-03-25 09:05

افزودن دیدگاه جدید