کد مطلب: 

288472

تا چند ساعت استفاده موبایل بدون زیان است؟

بر اساس یک مطالعه، ممکن است نوجوانانی که بیش از ۴ ساعت در روز از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند، در معرض خطر پیامدهای نامطلوب سلامت روان قرار بگیرند.
تا چند ساعت استفاده موبایل بدون زیان است؟

به گزارش خبرانلاین، در مطالعه انجام شده، داده‌های بیش از ۵۰۰۰۰ نوجوان کره جنوبی که در یک نظرسنجی در حال انجام شرکت داشتند، تجزیه و تحلیل شد؛ در نهایت نشان داد که استفاده بیش از ۴ ساعت از تلفن هوشمند در روز با میزان بیشتری از استرس، افکار خودکشی و مصرف مواد در مقایسه با استفاده کمتر از ۴ ساعت در روز مرتبط است.

توجه به این نکته مهم است که این مطالعه رابطه علی بین استفاده از تلفن هوشمند و پیامدهای نامطلوب سلامتی را تأیید نمی‌کند، با این وجود، این یافته‌ها می‌توانند به اطلاع رسانی دستورالعمل‌های استفاده برای نوجوانان کمک کنند.

تلفن‌های هوشمند در میان جوانان رواج یافته است و شواهد نشان می‌دهد که استفاده از آنها در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اما تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان داده‌اند که این استفاده با خطر بیشتر اثرات نامطلوب سلامتی در نوجوانان از جمله مشکلات خواب، مشکلات مربوط به چشم، اختلالات روان‌پزشکی و حتی مشکلات اسکلتی عضلانی مرتبط است. تحقیقات اخیر همچنین نشان داده است که حداقل بخشی از استفاده روزانه اینترنت ممکن است با نتایج بهتر سلامت جسمی و روانی در نوجوانان مرتبط باشد.

برای بررسی رابطه بین استفاده نوجوانان از گوشی هوشمند و سلامتی، تیمی از محققان کره جنوبی داده‌های نظرسنجی جمع‌آوری‌شده بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ را تجزیه و تحلیل کردند. این داده‌ها شامل تعداد تقریبی ساعت‌هایی است که هر شرکت‌کننده در یک گوشی هوشمند صرف می‌کند. همچین این تجزیه و تحلیل عوامل دیگری مانند سن، جنس و وضعیت اجتماعی-اقتصادی، که می‌تواند با پیامدهای سلامت مرتبط باشد، در نظر گرفت.

محققان دریافتند که نسبت نوجوانانی که در این مطالعه بیش از ۲ ساعت در روز از تلفن هوشمند استفاده می‌کردند در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۵ درصد بود که این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۴ درصد بود. این مطالعه نشان داد که پیامدهای نامطلوب سلامتی در افرادی که بیش از ۴ ساعت در روز از تلفن هوشمند استفاده می‌کردند، برجسته بود.

با این حال، نوجوانانی که ۲ تا ۴ ساعت در روز از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کردند، در مقایسه با افراد غیرکاربر، هیچ پیامد نامطلوبی برای سلامتی نداشتند، به جز وابستگی بیش از حد به گوشی‌های هوشمند. در نهایت، نوجوانانی که فقط ۱ تا ۲ ساعت در روز از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، در مقایسه با نوجوانانی که اصلاً از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند، با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند.

این نشان می‌دهد که استفاده مناسب از گوشی‌های هوشمند می‌تواند جنبه اجتماعی داشته باشد و لذت بردن از استفاده از گوشی‌های هوشمند نباید به عنوان یک اعتیاد رفتاری مانند قمار و بازی‌های ویدیویی تصور شود. کودکان و نوجوانان زمان قابل توجهی را با استفاده از دستگاه‌های هوشمند به عنوان یک بستر اجتماعی برای روابط با همسالان می‌گذرانند.

به نظر می‌رسد استفاده از تلفن هوشمند به مدت ۴ ساعت در روز به طور کلی قابل قبول است. استفاده از تلفن‌های هوشمند برای کمتر از ۲ ساعت در روز حتی برای سلامت روان در مقایسه با عدم استفاده مفید به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه رابطه علّی ثابت نشده است، باید در تفسیر نتایج مطالعه احتیاط کرد. این به این معنا نیست که استفاده از تلفن هوشمند برای بیش از ۴ ساعت در روز همیشه نامطلوب است. با این وجود، نتایج نشان می‌دهد که استفاده از گوشی‌های هوشمند فراتر از سطوح معین می‌تواند «به‌طور قابل‌توجهی» بر نتایج سلامتی تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، مطالعه محدودیت‌های دیگری نیز دارد، برای مثال، این مطالعه بر «پرسشنامه‌های خوداظهاری افراد» در مورد زمان استفاده از گوشی هوشمند و نتایج سلامت، تکیه کرد که ممکن است کاملاً قابل اعتماد نباشد. علاوه بر این، محققان نمی‌توانستند زمان استفاده از گوشی‌های هوشمند، عنوان مثال، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، آموزش، خرید آنلاین که می‌تواند بر نتایج سلامتی تأثیر بگذارد را با توجه به هدف مشخص کنند.

با این حال می‌توان گفت که این مطالعه اطلاعات مفیدی را برای ایجاد دستورالعمل‌های استفاده از گوشی هوشمند برای نوجوانان و جوانان ارائه می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2023-12-08 10:24

افزودن دیدگاه جدید