کد مطلب: 

241862

جهان برای مقابله با ویروس کرونا از چه فناوری‌هایی کمک گرفته است؟

حدود یک ماه است که افراد برخی کشورهای جهان به کروناویروس که اکنون "COVID-۱۹" نام گرفته، مبتلا شده‌اند و تاکنون دارو یا واکسن خاصی برای درمان این بیماری توسعه داده نشده است.
جهان برای مقابله با ویروس کرونا از چه فناوری‌هایی کمک گرفته است؟

به گزارش سیتنا، تاکنون ۸۰ هزار فرد در جهان به کرونا ویروس که اکنون با نام "کووید ۱۹" (COVID-۱۹) شناخته می‌شود، مبتلا شده‌اند و در این میان حداقل ۱۷۰۰ کادر پزشکی در چین نیز مبتلا به آن شده‌اند. تاکنون نزدیک به ۲۵۰۰ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

پس از شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان، صدها ربات در بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و فرودگاه‌های سراسر جهان مستقر شده‌اند تا بتوانند به متخصصان در پیشگیری از این بیماری کمک کنند. طی این خبر قصد داریم فناوری‌هایی را که کشورهای مختلف برای مبارزه با این ویروس مرگبار از انها استفاده می‌کنند، معرفی کنیم.

کمک گرفتن از پهپادها

با شیوع ویروس کرونا در سراسر چین، برنامه‌های جدیدی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس در نظر گرفته شده است. مقامات چین، پهپادها را در سطح این کشور به کار گرفته‌اند تا افرادی که بدون ماسک از خانه بیرون می‌آیند، شناسایی کنند. چین برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، پهپادهایی را به کار گرفته تا استفاده از ماسک را به مردم گوشزد کنند. پهپادهایی که در نواحی شهری و بر فراز جمعیت به پرواز درمی‌آیند، می‌توانند به مردم هشدار دهند که یا از ماسک استفاده کنند و یا از خانه بیرون نیایند. هنگامی که پهپادها به افراد بدون ماسک می‌رسند، صدایی به آنها هشدار می‌دهد.

استفاده از یک اپلیکیشن خاص

اپلیکیشنی در چین طراحی شده که مدعی است به کاربر اجازه می‌دهد متوجه شود آیا در نزدیکی فردی که به کروناویروس مبتلا است، قرار دارد یا خیر؟

چین برای جلوگیری از گسترش کروناویروس، اپلیکیشنی طراحی کرده که به کاربران امکان می‌دهد تا تشخیص دهند که در معرض این ویروس قرار دارند یا خیر.

این اپلیکیشن موسوم به "ردیاب تماس نزدیک" (close contact detector)، طوری طراحی شده که خطر تماس کاربران با کروناویروس را بر اساس میزان نزدیکی آنها با افراد مبتلا به این بیماری و یا مشکوک به ابتلا مورد بررسی قرار می‌دهد.

کاربران برای بررسی وضعیت خود، باید یک کیوآر کد را با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند "علی پی"(Alipay)، "وی‌چت"(WeChat) یا "کیوکیو"(QQ)، در تلفن همراه خود اسکن کنند. پس از ثبت اپلیکیشن در تلفن همراه، باید نام کاربر و شماره شناسایی او در آن وارد شود. هر تلفن همراه می‌تواند وضعیت سه نفر را مورد بررسی قرار دهد.

در گزارش مربوط به این اپلیکیشن، جزئیات مربوط به چگونگی عملکرد آن مشخص نشده، اما در تعریف آن آمده است که وقتی کاربر فاقد محافظت کافی باشد و در تماس نزدیک با شخصی قرار بگیرد که نشانه‌های ابتلا به کروناویروس را دارد، هشدار می‌دهد.

تعریف تماس نزدیک، شامل افرادی می‌شود که با یکدیگر همکار یا همکلاس هستند و یا در یک خانه زندگی می‌کنند. علاوه بر این، کادر پزشکی که با بیماران مبتلا به کروناویروس در تماس هستند و یا مسافرانی که حمل و نقل انبوه را تجربه می‌کنند نیز در معرض ابتلا قرار دارند.

کمک گرفتن از هوش مصنوعی

شرکت "علی‌بابا"(Alibaba) که غول فناوری چینی‌هاست، یک سیستم "هوش مصنوعی" راه‌اندازی کرد که می‌تواند افرادی که تب دارند را شناسایی کند.

فناوری هوش مصنوعی تازه‌ راه‌اندازی شده توسط شرکت "علی‌بابا" می‌تواند مسافرانی که بدون ماسک هستند و یا تب دارند را شناسایی کند.

هدف از ساخت این سیستم هوش مصنوعی، انجام اقدامی برای کنترل "کروناویروس" است.

این سیستم هوش مصنوعی مبتنی بر فناوری‌هایی از قبیل تصویربرداری حرارتی برای تشخیص تب از راه دور است.

میزان خطای سیستم در تشخیص تب با تماس غیر مستقیم هم تنها ۰.۳ درجه سانتی‌گراد است.

"یون تائو"(Yun Tao)، مهندس الگورتیم شرکت "علی‌بابا" اظهار کرد: زمانی‌ که یک فرد، مشکوک به داشتن تب باشد، سیستم مذکور به طور خودکار به کارمندان هشدار می‌دهد و به سرعت مکان مسافر را پیدا می‌کند.

قرار است این سیستم هوش مصنوعی در مراحل نخست در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای علی بابا و پس از آن در مکان‌های عمومی بیشتری همچون بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو به کار گرفته شود.

رونق فناوری‌های گوناگون در چین سبب شده که این کشور از موجی از نوآوری‌های فناورانه برای نبرد با کروناویروس از کیت‌های آزمایشی سریع گرفته تا ردیاب‌های جدید دما استفاده کند.

علاوه بر علی‌بابا، بسیاری از شرکت‌های فناوری دیگر در چین هم سیستم‌های هوش مصنوعی غربالگری تب را توسعه داده‌اند.

کمک گرفتن از تلفن همراه

یکی از مهمترین وسایل برای شناسایی افراد مبتلا به این ویروس دماسنج است و چک کردن معمولاً با قرار دادن آن در مقابل پیشانی هر فرد انجام می‌شود. اما این روش جالبی نیست، چرا که نه تنها وقت‌گیر است؛ بلکه سبب می‌شود افراد کنار یکدیگر جمع شوند و این کار احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

به تازگی، سیستم‌های جامع اطلاعات سلامت سنگاپور(IHIS) و شرکتی به نام "کرونی کر"(KroniKare) یک سیستم جدید غربالگری برای سنجش تب مسافران توسعه داده‌اند که این سیستم مجهز به یک تلفن هوشمند و دوربین‌های حرارتی و لیزری است و توسط آنها قادر به اندازه‌گیری دمای بدن افراد است. این فناوری می‌تواند سرعت عبور مسافران در مراکز و مکان‌های مختلف را افزایش دهد و امکان انتقال ویروس را کاهش دهد.

سیستم مذکور "آی ترمو"(iThermo) نام دارد و درون این سیستم یک تلفن هوشمند تعبیه شده است و می‌توان سیستم مذکور را بر روی درب ورودی مراکز مختلف نصب کرد.

سیستم مذکور با کمک فناوری هوش مصنوعی حتی قادر به اندازه‌گیری دمای بدن افرادی که کلاه، عینک و ماسک صورت پوشیده‌اند نیز است.

هنگامی که افراد از کنار این سیستم عبور می‌کنند، دوربین‌های حرارتی و لیزری این سیستم با دیدن پیشانی افراد دمای بدن آنها را اندازه می‌گیرند.

سیستم یادشده تاکنون در دو بیمارستان سنگاپور مورد آزمایش قرار گرفته است و اگر شیوع این ویروس همچنان ادامه داشته باشد، احتمالا سیستم آی ترمو در تمام مکان‌ها نصب خواهد شد تا توسط آن بتوانند افراد مبتلا به ویروس کرونا را از افراد سالم جدا کنند.

کمک گرفتن از رباتها

در تلاش برای به حداقل رساندن تماس بین افراد، دستگاه‌های مجهز به فناوری هوش مصنوعی که دارای تجهیزاتی از جمله چند دماسنج و دوربین هستند، علائم حیاتی بیماران را اندازه گیری می‌کنند و به پزشکان کمک می‌کنند تا افراد مبتلا به این ویروس را سریع‌تر شناسایی کنند. علاوه بر شناسایی سریع‌تر، این دستگاه‌ها یک مزیت دیگر نیز دارند و آن این است که سبب می‌شوند پزشکان ارتباط مستقیم با بیماران مبتلا به کروناویروس نداشته باشند. این ربات‌ها کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند که می‌توان به ضد عفونی کردن اتاق‌های بیمارستان و حتی هواپیماها نیز اشاره کرد.

یکی از این رباتها، رباتی به نام "تمی"(Temi) است که می‌تواند میزان ارتباط مستقیم پزشکان با بیماران مبتلا به کروناویروس را به حداقل برساند. "تمی" دارای سه پای بلند است و مجهز به صفحه نمایش لمسی، فناوری صوتی الکسا آمازون، سیستم صوتی داخلی، محلی برای شارژ تلفن‌ها و یک سیستم ناوبری خودکار است که به او اجازه می‌دهد تا بدون برخورد با موانع به راحتی حرکت کند. تاکنون صدها ربات "تمی" در بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و خانه‌های مراقبت از سالمندان قرار داده شده‌اند. به گفته "یوئلز"، این دستگاه همچنین در دفاتر سراسر چین مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کارکنان آن دفاتر را روزانه مورد بررسی قرار دهد و درجه حرارت بدن آنها را اندازه‌گیری کند تا دریابد آیا آنها تب دارند یا خیر. چرا که تب یکی از بارزترین علائم COVID-۱۹ است.

اگر فرد مذکور تب داشت، "تمی" کارمند را به مطب پزشک راهنمایی می‌کند تا از آلوده کردن دیگر همکارانش جلوگیری به عمل آورد.

علاوه بر این، ربات‌های حضور از راه دور شرکت "زنکس"(Xenex ) به نام "لایت استرایک"(LightStrike ) که امکان برقراری ارتباط تصویری، نظارت و تحویل بی‌خطر مواد غذایی و دارو را فراهم می‌کنند و اتاق‌های بیمارستان‌ها را ضد عفونی می‌کنند، کمک ارزشمندی به پرسنل بیمارستان‌ها برای مقابله با ویروس COVID-۱۹ می‌کنند. ربات‌های این شرکت در بیش از ۵۰۰ مرکز درمانی در سراسر ایالات متحده در حال استفاده هستند. این ربات‌ها از زنون (گاز بی بو و پایدار) برای ایجاد یک اشعه فرابنفش شدید استفاده می‌کنند که باعث از بین رفتن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها در سطوح بیمارستان می‌شود.

بنابر گزارش‌ها، استفاده از این ربات در بیمارستان‌ها سبب از بین رفتن ۵۰ تا ۱۰۰ درصد باکتری‌های "کلستریدیوم دیفیسیل"(Clostridium difficile) و باکتری‌های "ام.آر.اس.ای"(MRSA) و عفونت محل جراحی(SSI) شده است. از آنجا که این ربات‌ها قابل حمل هستند، می‌توان آنها را در سراسر بیمارستان‌ها، آزمایشگاه و اتاق انتظار و حتی در آمبولانس استفاده کرد. آنها طی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قادر به ضدعفونی کردن اتاق بیماران هستند.

گوگل

گوگل در پی اعلام وضعیت اضطرار از طرف سازمان بهداشت جهانی برای بیماری کرونا، برای جستجوها در مورد ویروس کرونای جدید که شیوع آن مردم و دولت‌های سراسر دنیا را نگران کرده است، سرویس هشدار را برای چنین جستجوهایی فعال کرد.

سازمان بهداشت جهانی(WHO) به دلیل وضعیت جدید ایجاد شده در مورد بیماری کروناویروس که جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است، وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرده است. جای تعجب نیست که این موضوع باعث ترس و وحشت و البته سیل جستجوها در مورد این بیماری در گوگل شده است. به همین دلیل این غول فناوری با علم به اینکه می‌تواند اولین تاثیر را روی مردم داشته باشد، سرویس هشدار اضطراری(SOS Alert) را برای چنین جستجوهایی فعال کرده است تا کاربران مستقیما به اطلاعاتی که از سوی سازمان بهداشت جهانی و سایر منابع معتبر درباره این بیماری و شیوع آن منتشر شده است، دست یابند و با مطالب دروغ و گمراه‌کننده مواجه نشوند.

گوگل و فیسبوک معمولاً سامانه‌های هشدار قرمز را با توجه به فجایع طبیعی و انسانی راه‌اندازی می‌کنند. فیسبوک از شبکه اجتماعی خود استفاده می‌کند تا به کاربران و دوستان‌شان اطلاع دهد که در امنیت هستند. از طرف دیگر سرویس هشدار گوگل، به خصوص برای پایین آوردن پیوندهای مشکوک، اطلاعاتی را که از منابع تأییدشده تهیه می‌شود، در اولویت منابع جستجو قرار می‌دهد. گوگل در توییتر اعلام کرده است که به هر کسی که می‌خواهد اطلاعاتی راجع به بیماری کرونا و کروناویروس یا مطالب مرتبط با آن جستجو کند، مطالب و منابعی از سازمان بهداشت جهانی نشان داده می‌شود. این موارد شامل وضعیت شیوع این ویروس و همچنین مشاوره در مورد چگونگی حفظ امنیت خود در برابر آن است.

هر آنچه می‌بایست درباره ویروس کرونا بدانید

اخیرا افراد برخی مناطق کشور چین و برخی کشورهای دیگر به ویروسی به نام "کروناویروس"(coronavirus) مبتلا شده‌اند و این ویروس به قدری خطرناک است که مقامات چین دستور قرنطینه چند شهر این کشور را صادر کرده بودند. شیوع این بیماری در "ووهان"، ششمین شهر پرجمعیت چین بوده است. اکنون دانشمندان و بسیاری از شرکتهای زیست‌فناوری به شدت به دنبال دستیابی به یک واکسن برای ویروس خطرناک و در حال شیوع کرونای جدید هستند.

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) را شامل می‌شوند. کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آنها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. مقامات چین پس از انتشار این خبر در جهان، به سرعت کد ژنتیکی ویروس (توالی ژنوم ویروس جدید کرونا) را منتشر کردند. کروناویروس‌ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کنند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند. بنابر گفته‌ها زمان و دوره کمون این بیماری بین ۱۴ تا ۲۰ روز است.

ساختار کروناویروس‌ها دارای یک ژنوم RNA معمولی است. افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد، بیشتر است. کروناویروس‌ها که پس از راینو ویروس‌ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می‌شوند. اگرچه کروناویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما پنج نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. تشخیص اینکه علت بیماری کروناویروس باشد یا خیر، کمی مشکل است؛ چرا که برخلاف راینو ویروس‌ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند. این ویروس همچنین از حیوانات به انسان قابل انتقال است. بیماری‌زایی این ویروس، سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علایمی مشابه سرماخوردگی ساده ایجاد می‌کند. علایم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه و گلو درد است که می‌تواند با سر درد و تب نیز همراه باشد و تا چند روز به طول می‌انجامد. در افرادی با نقص سیستم ایمنی، افراد مسن و کودکان این علایم می‌تواند شدیدتر شده و ذات‌الریه و برونشیت را ایجاد کند.

پژوهشگران چینی اخیرا اعلام کرده‌اند حیوانی به نام "پولک‌پوست" ممکن است علت شیوع بیماری "کروناویروس" باشد. پولک‌پوست یا پانگولین یا مورچه‌خوار پولک‌دار جانوری از راسته پولک‌پوست‌سانان "فولیدوتا"(Pholidota) است. در این راسته تنها یک خانواده یعنی پولک‌پوستان "مانیدا"(Manidae) قرار دارد که به سه سرده‌ "مانیس"(Manis)، "فاتاجینس"(Phataginus) و "اسموتسیا"(Smutsia) تقسیم می‌شود. در سرده مانیس چهار گونه پانگولین حضور دارند که همگی بومی شرق آسیا هستند و دو سرده دیگر هم هر کدام دو گونه دارند که همگی بومی آفریقا هستند. اکنون مقامات"دانشگاه کشاورزی جنوب چین"(South China Agricultural University) در گوانگ‌ژو اظهار کرده‌اند که دو پژوهشگر این دانشگاه به نام‌های "شن یونگی" (Shen Yongyi) و "شیائو لیهوا" (Xiao Lihua) بر این باورند که پولک‌پوست‌ها حیواناتی هستند که سبب شیوع کرونا ویروس شده‌اند. آنها این ادعا را بر اساس یک مقایسه ژنتیکی از کروناویروس‌های گرفته شده از پولک‌پوست‌ها و انسان‌های آلوده به این ویروس شناسایی کرده‌اند. محققان در کنفرانس مطبوعاتی که  ۷ فوریه برگزار شد اعلام کردند که توالی ژنتیکی کروناویروس‌های گرفته شده از پولک‌پوستها و انسان‌های آلوده به این ویروس ۹۹ درصد یکسان و مشابه یکدیگر است.

از سویی، با توجه به این که کروناویروس جدید در ماه دسامبر در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد، بنابر تصورات، ممکن است علت شیوع این بیماری و ابتلای افراد به آن، مصرف غذاهای دریایی و حیوانات وحشی باشد؛ زیرا اکثر افرادی‌که این بیماری در آنها شناسایی شد، در آن مناطق کار می‌کردند. اما پولک‌پوستها به دلیل این موضوع که فروش آنها غیر قانونی است، در فهرست غذاهای فروخته شده در آن مناطق نبودند. ماه گذشته دانشمندان در پکن ادعا کردند مارها منبع nCoV-۲۰۱۹ هستند، اما این نظریه توسط محققان دیگر رد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-25 12:18

افزودن دیدگاه جدید