کد مطلب: 

210878

مصاف دولت و بیکاری با شمشیر دولبه اقتصاد دیجیتال

با شروع سال ۱۳۹۷ به نظر می رسد مساله "اشتغال" یکی از جدی ترین چالش ها برای دولت دوازدهم باشد؛ مساله‌ای که البته دولت برای حل آن روی مقوله "اقتصاد دیجیتال" به عنوان درگاهی جدید در اقتصاد، حساب ویژه ای باز کرده است.
مصاف دولت و بیکاری با شمشیر دولبه اقتصاد دیجیتال

به گزارش سیتنا، تحولات رخ داده در تصمیم‌گیری‌های مربوط به فضای مجازی در طول قریب به پنج سال عمر دولت تدبیر و امید نشان داده است که نگاه این دولت به نقش فضای مجازی در اقتصاد در کل مثبت است. برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت اقتصادی سازی فضای مجازی در ادامه تصمیم برای افزایش سرعت و پهنای باند اینترنت تعریف می‌شود که در نهایت رونق هرچه بیشتر این فضا را موجب خواهد شد. همچنین تصمیمات و صحبت‌های مطرح شده در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی نشان داد چرخش دولت به سمت اشتغال‌زایی در فضای مجازی و تحقق اقتصاد دیجیتال جدی است.

در همین راستا در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۶ که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، چارچوب و مبانی اولویت‌های مطرح برای توسعه فضای مجازی در سال ۱۳۹۷ مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت که در آن بر اقتصاد فضای مجازی با رویکرد ایجاد اشتغال، به عنوان اولویت اصلی توسعه فضای مجازی تاکید شد. بر اساس طرحی که برای این منظور در شورای عالی فضای مجازی مطرح است، اقتصاد فضای مجازی با رویکرد ایجاد اشتغال، اولویت اصلی توسعه فضای مجازی در سال ۱۳۹۷ است که از جلسه آینده این شورا به شکل محتوایی مورد بررسی و مفاد آن مورد تصویب قرار خواهد گرفت.

در همین رابطه مهدی غیبی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به بخش رو به رشد استارت‌آپ‌ها در توسعه اقتصاد دیجیتال، بر اشتغالزایی این کسب‌وکارها در بلندمدت تاکید کرد و گفت: فناوری اطلاعات در بحث اشتغال همانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ در بحث اقتصاد دیجیتال به همان نسبتی که مشاغل جدیدی ایجاد می‌شود، ممکن است برخی مشاغل سنتی نیز  به خطر بیفتند. همانند تاکسی‌های اینترنتی که علی‌رغم این‌که مشاغل زیادی را ایجاد کرد اما از طرف دیگر باعث شد تا بسیاری از تاکسی‌های تلفنی و دربستی سابق را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

این کارشناس البته با مولد دانستن مقوله اقتصاد دیجیتال اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال در هر حوزه‌ای که وارد شود، باعث افزایش بهره‌وری و یا به عبارت دیگر مولد بودن می‌شود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود؛ در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.

گفتنی است که یکی از علل جذابیت فضای مجازی برای دولت دوازدهم امید به حل مساله اشتغال در این فضا است؛ دولت دوازدهمی که با انواع فشارها از بابت بیکاری گسترده مواجه است به امید باز شدن درگاهی جدید برای اشتغال‌زایی به "اینترنت" دل بسته است. امری که البته با اما و اگرهایی هم همراه است؛ به طوری که برخی از کارشناسان حتی اشتغال‌زدایی فضای مجازی را بیش از اشتغال‌زایی آن می دانند. با این حال تجربه تاکسی‌های اینترنتی نشان داد که این فرضیه کاملا درست نیست و فضای مجازی علی رغم اشتغال‌زدایی‌های سطح خرد اما در سطح کلان می تواند موجبات اشتغال زایی در سطح گسترده را هم فراهم می کند.

مقوله اقتصاد دیجیتال از آن دست مباحث جدیدی است که ظاهرا دولت دوازدهم برای توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال حساب ویژه روی این حوزه باز کرده است. در فضای اقتصاد دیجیتال اصلی‌ترین عامل ایجاد رونق اقتصادی فعالیت کسب و کارهای نوپاست که اخیرا سازمان فناوری اطلاعات نیز لوایح پنج گانه‌ای را برای ساماندهی و قانونمند کردن این کسب و کارها برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی طراحی کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2018-04-01 21:17

افزودن دیدگاه جدید