کد مطلب: 

3796

حکم ارتباط با جنس مخالف در فضای مجازی چیست؟

با توجه به اینکه امروزه اینترنت تبدیل به زبانی رایج، علی الخصوص در بین جوانان شده است، یکی از مهمترین مسائلی که این روزها جامعه ما را تهدید می کند، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم است.
حکم ارتباط با جنس مخالف در فضای مجازی چیست؟

به گزارش سیتنا، از نظر اسلام در حفظ حریم در ارتباط با نامحرم فرقی بین محیط واقعی و محیط مجازی وجود ندارد و ارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو نامحرم است و چون کسی به نجا راه ندارد، بنابراین محل اشکال است. البته با توجه به احکام و متون اسلامی اگر ترس و خوف افتادن به حرام و یا قصد لذت بردن در میان نباشد، اشکالی وارد نیست. در تشخیص خوف و قصد لذت انسان خود مهمترین قاضی خویش است و از وضع خویش گاه است.

باید توجه داشته باشیم گاه در شروع ارتباط با نامحرم هیچ قصد و احساس گناهی در میان نیست ولی چه بسا همین هم صحبتی ها غرایز جنسی افراد را تحریک کرده و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد می شود و این نقطه ی آغاز انحراف و فساد است. بنابراین بر هر مسلمانی لازم است در برابر شکسته شدن مرزهای شرعی ایستادگی کند و چنانچه قصد بالا بردن آگاهی های خود را دارد ترجیحا به همجنسان خود مراجعه کند.

شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم
با توجه به اینکه اینترنت تبدیل به زبانی رایج، علی الخصوص بین جوانان شده است، یکی از مهمترین مسائلی که این روزها جامعه ما را تهدید می کند، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم است.

تبیان نوشت: البته ارتباط در این فضا (چت کردن) فی نفسه اشکالی ندارد اما در صورتی که مفسده داشته باشد و یا باعث گناه شود جایز نیست، چون شیطان وعده داده است بین دو نامحرم حاضر شود و تا آن دو را به گناه نکشد دست برندارد. به نظر می رسد پرداخت هر چه بیشتر و جامع تر به این موضوع از ضرورت های جامعه امروز علی الخصوص در دانشگاه ها و محیط های مذهبی می باشد چرا که با عباراتی نظیر اینکه: فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد، و رعایت آداب برخورد حضوری را در آن لازم نمی دانند، بسیاری از انحرافات شکل گرفته است.

بنابراین بر هر مسلمانی لازم است در برابر شکسته شدن مرزهای شرعی ایستادگی کند و چنانچه قصد بالا بردن آگاهی های خود را دارد ترجیحا به همجنسان خود مراجعه کند.

احکام ارتباط با نامحرم در فضای مجازی
۱. حکم استفاده از اتاق گفتگو (چت کردن) در اینترنت با جنس مخالف چه می باشد؟
پاسخ همه مراجع: با عدم امن از افتادن به گناه و کشیده شدن به آن و یا خوف وقوع در حرام جایز نیست.
۲. حکم چت کردن با شخصى که از جنسیت او بى اطلاع هستیم را بفرمائید. در صورت اطمینان از جنسیت چطور؟
پاسخ همه مراجع: در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جایز نیست .

۳. چت کردن براى افراد متاهل چه حکمى دارد؟
پاسخ همه مراجع: صرف حرفهاى معمول؛ چنانچه همراه با لذت بردن نباشد و موجب خوف وقوع در حرام هم نباشد مانعى ندارد.

راهکارها
در فرهنگ دینی، اسلام به ما توصیه می کند، روابط دختر و پسر در حد ضرورت باشد و فرد روح و ذهن خود را از این گونه امور آزاد گرداند؛ هنگامی هم که فرد به سن رشد و بلوغ می رسد، با مشورت بزرگان و خانواده، مقدمات امر مقدس ازدواج را فراهم ساخته، و محبت های صادقانه خویش را در کانون گرم خانواده بارور سازد و بقیه ذهن خویش را از شهوات منصرف و به کارهای عقلایی و شرعی مشغول شود.

علت اینکه چرا اینقدر در مورد این مسائل سفارش شده، این است که یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود.
وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ. (بقره، ۱۶۸)
پیام قرن، آزادى از هر قید و بند و عبودیتى، جز عبودیت خداوند متعال است و این، معنایى وسیع دارد که هر کس به سنت و سیره عملى اسلام دقت کند، و آن را با سیره ظلمى که تمدن غرب در بین افراد جامعه و طبقات آن اعمال مى کند، مقایسه نماید، به خوبى درک مى کند که اسلام، بشر را آزاد و تمدن غرب او را اسیر هوا و هوس و جاه طلبى ها کرده است.

دین مبین اسلام، نیازها و غرایز انسان را به صورت قانونمند و معقول به سوى روش هاى صحیح، راهنمایى و با هر عاملى که به شخصیت و کرامت انسان ضربه بزند، مقابله کرده است. از جمله غرایز طبیعى انسان، خواسته جنسى اوست که دین اسلام در بین مکتب هاى مختلف، روشى معتدل و معقول براى هدایت این غریزه به راه صحیح و درست ارایه کرده است.

پی نوشت:
در تنظیم این مقاله از پایگاههای اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید استفاده شده است.
نویسنده: زهره غفوری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.5 (2 رای)
سیتنا 5
2012-09-03 05:11

دیدگاه‌ها

تصویر سیتنا 5
با سلام و احترام. دوست گرامی حتما با تفکر و دیدگاه دکتر شریعتی آشنایی کافی دارید که از ایشان نقل قول فرمودید. گرچه این نقل قول صحیح است ولی نباید فراموش کرد که در دل حرکت دکتر شریعتی و با توجه به آموزه‏‎های مد نظر وی، آخرت هم تأمین می‏‎شود.
ارسال شده توسط سیتنا 5 در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
بزرگوار ایا واقعا میخوای با گفتگو اونم تو چت باهاش اشنا بشی؟؟؟؟؟ اولا که چقدر شناخت حاصل میشه و چقد مفید خواهد بود؟ ثانیا کسی که از طریق چت با دیگران اشنا میشه هیچ لزومی نداره که فقط با شما چت کنه و میتونه با 10 نفر مثل شما هم چت کنه که شما مطلع نیستید. ثالثا این خانم با این ویژگی ها میتونه همسر مناسبی باشه؟ رابعا اگر خواهر و مادر شما گزینه ای انتخاب پیشنهاد میدن هم شما رو میشناسن کاملا و هم کسی که انتخاب میکنن و انتخاب شما از بین این گزینه ها کور کورانه که نیست درصد بالاتری از خوشبختی رو داره؟ خامسا اگر به این روش میگید کور کورانه بذارید درصد طلاق های الان با 10 سال پیش رو مقایسه کنیم و.. . . امیدوارم ناراحت نشده باشید اما جوانی هستم 22 ساله و متاهل که این راه رو رفتم و یه کم بیشتر از شما میدونم و الان هم کاملا احساس خوشبختی میکنم یا علی
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر سیتنا 5
دوست گرامی با سلام و احترام. از حسن توجه شما به این پایگاه خبری بسیار سپاسگزاریم. اگر اخبار سیتنا را دنبال بفرمایید متوجه خواهید شد که سیتنا علی رغم انتشار اخبار شبکه های اجتماعی از تهدیدهای این شبکه ها غافل نبوده و این موارد را به کرات به مخاطبان متذکر شده است. با آرزوی موفقیت و سربلندی برای شما
ارسال شده توسط سیتنا 5 در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
سلام کارشناس دینی نیستم و یک دانشجو هستم و به اندازه سوادم صحبت میکنم اگر نکاهی به امار رشد جمعیت کشورهای اروپایی بندازید که در سایت اتحادیه اروپا موجود هست پی به 1-رشد منفی در 8 کشور مثل ایتالیا و . . . 2-بی میلی به بچه دار شدن در 11 کشور. .. . 3- . . . میتونید متوجه بشید که گرچه در ظاهر دچار شهوت نمیشن اما چون ارضای شهوت راحت و ساده هست کانون خانواده ها سست هست اکثرا حالا بین 2 شرایط که تا قبل از ازدواج پاکدامنی پیشه کنیم و این انرژی رو در خانواده تخلیه کنیم که خودش باعث قوام زندگی هست یا ارضای بدون قید که نتیجش بالا هست
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر محمد
ببخشید من بدون قصد و لذتی در حال چت با یک دخترم و هیچ فکر گناهی نصبت بهش ندارم فقط قصد ازدواج با همو داریم ایا سخن قبل صیغه اشکال دارد
ارسال شده توسط محمد در 11 آبان 97 - 16:33
تصویر اسماعیل
مشکل ما این هست که اموزه مذهبی در خانواده کم شده در خصوص موضوع فوق متاسفانه ارتباط غیر نرمال با جنس مخالف کلاس شده از لحن حرف زدن و کلمات استفاده شده و...پیداست. که توهین به جنس مخالف به خصوص خانم هاست ولی به دلیل کلاس گذاشتن اعتراض به طرفشون نمیکنند و اگر به کلاستون بر نمیخوره بگم که: هر جا زن و مردی نامحرم تنها هستند نفر سوم شیطان هست
ارسال شده توسط اسماعیل در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
کاش یکی از کارشناسان دینی (که حتما به خارج از ایران سفر کرده باشد) در یک مقاله توضیح بدهد که چرا خارجی ها علیرغم ارتباطات گسترده تر دو جنس مخالف، هیچ میل به طغیان شهوت و ... ندارند؟
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
سلام واقعا حکم مراجع خیلی مهمه؟؟ تو همین سایت شما چند بار و به گونه های مختلف از صفحات فیس بوک نام برده شده که رسما از سوی مراجع حکمش اعلام شده (هم‌چنین در بند هـ موضوع ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای تأکید شده است که “انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ” جرم محسوب می‌شود. بر اساس فتوای امام خمینی(ره) هم عمل خلاف قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران خلاف شرع بوده و حرام تلقی می‌شود.) پس آرمش اون بالای سایت شما چکار میکنه؟؟؟؟؟
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
برو بابا
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
خوب ما که صیغه داریم پس مفهوم فساد را یا من درست متوجه نشدم یا نویسنده این مطلب. اگر مرد یا زن همسر داری این کار را انجام بدهد بله گناه و فساد است ولی افراد مجرد که اگر هم غریزه جنسیشان تحریک شود می توانند صیغه کنند، پس سیتنا چگونه از اسلام گزارش کرده است؟؟!؟
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
لطفا عاما بجای شعار به جوانان فکری به حال جامعه و ازدواج بکنند، شما فقط یه طرف قضیه رو یبینید و مدام نظر میدید...
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
چرت نگو
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
دختر و پسر در جامعه همدیگر رو نمیبینند، مدارس و اخیرا دانشگاهشان هم که از هم جدا شده، در فضای مجازی هم نباید همدیگر را ملاقات کنند، احتمالا در آینده خواب همدیگر دیدن را هم بر ایشان حرام اعلام خواهد نمود، پس بفرمایند چگونه همدیگر را برای تشکیل زندگی مشترک بشناسند. ضمنا این رو هم بدواند دوره ازدواجهای کورکورانه و با پسند مادر و عمه و خاله که برای جوانان امروز پذیرفتنی نیست و احتمالا آخر بیشتر اونها به طلاق منجر میشه، گذشته...
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
خیلی مسخره اس وقتی امکان ازدواج نیست چی کار کنیم همه روشهاروهم به کار گرفتیم خواهشا فکری به حال مشکلات جوانان کنید بدتر از دین اونهارو بیزار نکنید
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر کاوه
به قول دکتر علی شریعتی دینی که به درد دنیای انسان نخورد به درد آخرت او نیز نمی خورداگر چه دوره تقلید کورکورانه هم متاسفانه به پایان نرسیده چه در حوزه دین و چه در سیاست های استعماری اما امیدوارم خردممندان قدر این چند نفر که به خود زحمت اظهار نظر داده اند را حداقل بدانند
ارسال شده توسط کاوه در 11 دى 48 - 04:03
تصویر رضا حبیبی
والا بعضی وقتا دیگه نمیدونم چی بگم...
ارسال شده توسط رضا حبیبی در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
از نظر من ارتباط وقتی بین دوتا "انسان" باشه چه توی جامعه یا چه توی اینتزنت کاملا مفید و بدون اشکابه. اما وقتی فرهنگ ما جوری شده که انسان ها رو با جنسیتشون میبینیم وضع کاملا فرق میکنه.
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید