کد مطلب: 

56
‌"جی‌میل" پشت خاکریز خودی
‌"جی‌میل" پشت خاکریز خودی

سازمان خبری ارتباطات و فناوری اطلاعات (سیتنا) - دست‌مایه این یادداشت، تبلیغ سرویس پست ‌الکترونیک جی میل در رسانه‌ ملی و استفاده فراوان بخش‌های مختلف این رسانه از پست الکترونیک شرکت گوگل، برای ارتباط با مخاطبان است که این عمل هر روز و هر روز در یکی از بخش‌های خبری ساعت 19:15 که به پیگیری‌ نظرات مردم و تعامل به مردم می‌پردازد، تکرار می‌شود. طرح نخستین صحبت‌ها در باب ضرورت استفاده کاربران ایرانی از سرویس‌های داخلی از جمله انتقال میزبانی سایت‌های ایرانی به داخل کشور و استفاده از سرویس ایمیل داخلی، به چند سال پیش باز می‌گردد. به این ترتیب که ابتدا موضوع ضرورت انتقال میزبانی‌ سایت‌‌های ایرانی به داخل کشور به منظور حفظ امنیت اطلاعات و جلوگیری از خروج بی‌دلیل اطلاعات از کشور مطرح و سپس موضوع استفاده کاربران ایرانی از سرویس میل ایرانی، مطرح شد. از آن زمان تاکنون در ضرورت استفاده کاربران ایرانی از سرویس‌میل ایرانی صحبت‌ها شده و دلیل‌ها آورده شده؛ از جمله اینکه با استفاده از سرویس‌های میل داخلی، انتقال اطلاعات در داخل کشور انجام‌ می‌شود؛ از خروج اطلاعات داخلی و دسترسی کشورهای دیگر به اطلاعات شخصی کاربران جلوگیری می‌شود و مهم تر از همه اینکه از احتمال دسترسی به اطلاعات مهم کشور و سوءاستفاده از اطلاعاتی که در ایمیل‌ مسئولان جابه‌جا می‌شوند، پیش‌گیری خواهد شد. تاکنون چندین پروژه برای ساخت سرویس‌های میل بومی، در داخل کشور در دستور کار قرار گرفته که قدیمی‌‌ترین آنها مربوط به سازمان فناوری اطلاعات ایران با آدرس میل iran.ir و سپس سرویس ایمیل شرکت پست ایران با آدرس post.it است. اگرچه تلاش‌های سازمان فناوری اطلاعات، به ایجاد سرویس‌ ایرانی پست‌ الکترونیکی iran.ir منجر شد و این سرویس نیز هم‌اکنون فعال است؛ اما به گفته مسئولان این سازمان، مقصود از راه اندازی سرویس‌ میل iran.ir، انتقال کاربران میل سرویس‌های دیگر به این سرویس داخلی نیست؛ بلکه هدف این سرویس این است که اگر کسی متقاضی استفاده از سرویس میل داخلی بود، بتواند از این سرویس استفاده کند. البته این گفته مسئولان سازمان فناوری اطلاعات، بی‌ارتباط به هجمه منتقدان در خصوص جایگزینی iran.ir با میل‌سرویس‌های خارجی، شائبه‌های اجباری شدن استفاده از iran.ir و بسته شدن میل سرویس‌های دیگر و انتقادات در خصوص عدم کارایی لازم و کاستی‌های iran.ir در مقایسه با سرویس‌های مطرح و البته رایگان خارجی، نیست. پس از سازمان فناوری اطلاعات ایران، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران نیز با در دست داشتن بانک‌های اطلاعاتی افراد و اطلاعات کدملی و کد پستی شهروندان، به فکر ایجاد سرویس‌ پستی داخلی افتاد. سرویس‌ پست الکترونیکی شرکت پست به آدرس post.ir، به گفته مسوولان این شرکت، می‌تواند از سوی کاربران به عنوان یک آدرس معتبر، حتی برای انجام امور اداری مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا در سرویس ایمیل شرکت پست، شماره کد ملی یا کد پستی می‌تواند به عنوان نام کاربری استفاده شود. ناگفته نماند که هر دو ارائه دهنده سرویس‌ میل (سازمان فناوری اطلاعات و شرکت پست)، برای طی مراحل عضویت و واگذاری ایمیل، اسناد و مدارک معتبری از متقاضی دریافت می‌کنند که این اقدام برای بسیاری از کاربران حوصله‌بر، وقت‌گیر و گاهی نیز ناخوشایند است. تمام این تلاش‌ها برای راه‌اندازی میل سرویس‌های ایرانی، در حالی است که عواملی از جمله، رایگان بودن، ارائه خدمات جدید، سادگی مراحل عضویت، مصونیت از شنود و ارائه خدمات، متناسب با آخرین پیشرفت‌های روز دنیا، باعث اقبال روز افزون به سرویس‌های میل خارجی و از سوی دیگر متروک ماندن میل سرویس‌های داخلی شده است. علاوه بر اقبال سرویس‌های میل خارجی بین کاربران عادی ایرانی، ردپای این اقبال عمومی را در اقشار مختلف جامعه، مسئولان و نیز برنامه سازان سیمای ملی نیز می‌توان یافت؛ برنامه سازانی که در بخش‌های مختلف رسانه ملی علی الخصوص بخش‌های خبری، برای ارتباط با مخاطبان، اغلب آدرس جی‌میل اعلام می‌کنند. این در حالی است که رسانه ملی از گذشته یک دامین معروف به آدرس iribnews.ir دارد که در انتهای هر برنامه نیز این آدرس را تبلیغ می‌‌کند و می‌تواند برای ساخت ایمیل‌ برنامه‌های مختلف سیما، از این دامین استفاده کند. علاوه بر این، بسیاری از برنامه های سیما که در آنها آدرس میل "جی‌میل " اعلام می‌شود، برای خود دارای وب‌سایت اختصاصی هستند و می‌توانند از دامین سایت اختصاصی خود برای ایجاد پست‌ الکترونیک برنامه استفاده کنند. منبع : فاطمه سامعی - خبرگزاری فارس

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-08-07 21:25

افزودن دیدگاه جدید