کد مطلب: 

294604

تعدد سامانه‌ها، گلوگاهی پیش روی فعالان اقتصادی

نمایندگان بخش خصوصی در جلسه چهاردهم کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران، با بحث و بررسی در مورد تعدد سامانه‌های موجود در فضای کسب‌وکار، تعداد زیاد و موازی‌کاری این سامانه‌ها را به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی فعالان اقتصادی بیان کردند و راه‌های اصلاح ساختارها و سامانه‌ها را به عنوان یکی از دستورکارهای کمیسیون قرار دادند.
فعالان اقتصادی

به گزارش سیتنا، نشست چهاردهم کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران با دو دستور کار بررسی چالش‌های موازی‌کاری در زمینه بهره‌برداری از سامانه‌های دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی و آثار آن بر دشواری عملیاتی برای فعالان اقتصادی و بررسی پیشنهادات اصلاحی و نظرات روی نسخه پیش‌نویس حکمرانی اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران با اشاره به تصویب طرحی در کمیسیون مبنی بر تاسیس و راه‌اندازی کمیته ۳۰۹ سازمان ملی استاندارد برای پیشگام بودن ترجمه به موقع اسناد سازمان جهانی استاندارد، گفت: در اسفند ماه در جلسه شورای راهبردی شرکت کردیم و از درخواست تشکیل این کمیته ذیل کمیسیون دفاع کردیم که خوشبختانه درخواست ما مورد پذیرش قرار گرفت.

حسن فروزان‌فرد افزود:‌ شیوه‌نامه پیشنهادی برای حکمرانی اتاق بازرگانی نیز در اختیار همه اعضای کمیسیون قرار گرفته و پذیرای اظهارنظرها برای بررسی نهایی و اعمال پیشنهادات اصلاحی هستیم.

او در ادامه سخنان خود به تعدد سامانه‌ها به عنوان یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی اشاره و اعلام کرد که برای بهبود رتبه ایران در شاخص جدید بانک جهانی در حوزه کسب‌وکار با عنوان آمادگی کسب‌وکار (Business Ready) لازم است که سهولت فرآیند کسب‌وکار مورد بازبینی قرار گیرد.

فروزان‌فرد گفت: در حال حاضر سامانه‌های متعددی در این حوزه فعال هستند که در عمل باهم موازی‌کاری دارند و همین مساله موجب پیچیدگی بیشتر فرآیندهای کسب‌وکار شده است. تعدد سامانه‌ها مشکلات زیادی از جمله فقدان طبقه‌بندی، نبود راهنمای مناسب، عدم یکپارچگی، موازی‌کاری و… ایجاد کرده است که ضروری است در این خصوص فکری شود.

رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران تاکید کرد که هدف از راه‌اندازی و به‌کارگیری سامانه‌ها سهولت کسب‌وکار، افزایش تمکین به قانون و کاهش اعمال سلیقه و نیروی انسانی بوده که این اهداف محقق نشده و بدتر اینکه افزایش تعداد سامانه‌ها افزایش نیروی انسانی را نیز به دنبال داشته است.

مهراد عباد، عضو کمیسیون نیز با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت سامانه‌ها به سرعت و در کوتاه‌مدت درست شوند، گفت: در کشور ما تعداد زیادی سامانه وجود دارد که بسیاری از مردم از آنها مطلع نیستند. پیشنهاد من این است که کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران نیز از بعد فنی و کارشناسی وارد این بحث شود.

او افزود: خوب است سامانه‌ها کم‌کم جمع شود. وزارتخانه‌های مختلف هر یک ساز خودشان را می‌زنند و می‌خواهند سامانه خودشان را داشته باشند. متاسفانه در دولت و نظام مدیریتی کشور هم این تفکر وجود دارد که سامانه‌های زیاد زیاد خوب است و باید با این تفکر مبارزه کرد.

توحید صدرنژاد، نایب‌رئیس کمیسیون هم با بیان اینکه سامانه‌ها ته مسیر است، گفت؛ نگرانی من این است که وارد تله دولت شویم. دولت یکسری فرآیندهای اشتباه را طراحی و برای آنها ابزارها و سامانه‌ها هم راه انداخته و هدفش کنترل بیشتر بوده است. به نظر من باید ابتدا بازطراحی فرایندها در دستور کار قرار گیرد و بعد به سراغ سامانه‌ها برویم.

 حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حکمرانی اتاق تهران نیز در پایان این نشست با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی زمان زیادی را صرف کار کردن با سامانه‌ها می‌کنند، تاکید کرد که نکته اصلی این است که آیا اساساً این سامانه‌ها به عنوان ابزار کار در جای درست خود به کار گرفته شده‌اند یا خیر.

به گفته او، کمیسیون حکمرانی اتاق تهران مساله تعدد سامانه‌ها را به عنوان یک دستور کار مشخص در سال جاری در کنار تهیه و تدوین پیش‌نویس شیوه‌نامه حکمرانی اتاق پیگیری و تا رسیدن به گزارش نهایی و اثرگذاری آن دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2024-05-13 15:52

افزودن دیدگاه جدید