کد مطلب: 

277958

تدوین نقشه راه برای دستیابی و سرمایه‌گذاری در فناوری تار نوری در کشور

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: در رویداد تبیین ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و چالش های تولید تار نوری، مجموعه توانمندی‌های علمی و پژوهشی، تولیدی و همچنین بازار مصرف در کنار هم قرار گرفتند و موضوع تولید تار نوری از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا نقشه راه برای دستیابی و سرمایه‌گذاری در فناوری تار نوری در کشور تدوین شد.
تدوین نقشه راه برای دستیابی و سرمایه‌گذاری در فناوری تار نوری در کشور

مهندس فرامرز رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون رویداد تبیین ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و چالش های تولید تار نوری که ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: قبلا کنفرانس ظرفیت  شبکه ملی اطلاعات اختصاصی بخش دسترسی پرسرعت نوری (FTTx) هم ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شده بود، که آن کنفرانس ظرفیت شامل سخنرانی‌ها، پنل تخصصی و نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی در بخش FTTx بود و ۴۲ شرکت تولیدی در بخش نمایشگاهی حضور داشتند.

وی ادامه داد: در بازدید مسوولان از نمایشگاه و گفت‌وگوهای انجام شده با صاحبان صنایع، چنین عنوان شد که تار نوری به عنوان اصلی ترین ماده اولیه تولید کابل نوری از خارج از کشور وارد می شود. تشریفات طولانی برای تایید، خرید و واردات تار نوری از خارج کشور از یکسو و سهم بالای آن در قیمت تمام شده کابل نوری از سوی دیگر، مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سندیکای صنعت مخابرات ایران  و صنعتگران مرتبط با تار نوری را بر آن داشت که مطالعات جامعی را در این زمینه انجام دهند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران خاطرنشان داد: پس از خاتمه  کنفرانس ظرفیت مذکور، جلسات متعدی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور ذیربطان تشکیل و موضوع تولید تار نوری از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که که تولید تار نوری شامل دو مرحله اصلی ساخت پیش سازه و همچنین برج های کشش پیش سازه برای ساخت تار نوری است؛ اکثریت بر این عقیده بودند که برای دستیابی به فناوری پیشرفته، کاهش وابستگی و ارزش افزوده بیشتر باید تولید پیش سازه (Preform) نیز در داخل انجام شود که این کار نیازمند دانش و صنعت سیلیکان است.

رستگار تاکید کرد: رویداد تبیین ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و چالش های تولید تار نوری هم با این نگاه انجام شد که مجموعه توانمندی‌های علمی و پژوهشی، تولیدی و همچنین بازار مصرف در کنار هم به این موضوع بپردازند. در این راستا سندیکای صنعت مخابرات ایران از دو کانون هماهنگی شامل کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار فاوا و کانون هماهنگی زنجیره ارزش سیلیکان دعوت نمود تا با مشارکت یکدیگر و با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این رویداد را برگزار کنند که این رویکرد مورد تایید و حمایت معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز قرار گرفت.

وی گفت: این رویداد در ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ در پژوهشگاه برگزار شد و شامل چند سخنرانی در بخش های دانش، صنعت و بازار (تقاضا) بود. در این رویداد ۱۶ شرکت تولیدی مرتبط با تار نوری حضور داشتند و سه تفاهمنامه همکاری نیز بین نهادهای مرتبط مبادله شد. این تفاهمنامه‌ها به عنوان بخشی از نقشه راه برای دستیابی و سرمایه‌گذاری در فناوری تار نوری در کشور تلقی می شود.

تدوین نقشه راه برای دستیابی و سرمایه‌گذاری در فناوری تار نوری در کشور

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2023-03-01 10:58

افزودن دیدگاه جدید