کد مطلب: 

269691

ضرورت هوشمندسازی آبیاری در طرح‌های آب و خاک

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: به وارد کنندگانی که تجهیزات آبیاری را وارد کشور می کنند، مجوزهای شش ماهه داده می شود تا بستر لازم برای بومی‌سازی و هوشمندسازی این تجهیزات در داخل کشور مهیا شود.
وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش سیتنا، فریبرز عباسی در نشست بررسی روند مستندسازی طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ضمن اعلام این خبر افزود: تولید کننده‌های توانمند تجهیزات آبیاری در کشور با استفاده از فناوری‌های نوین، محصولاتی با کیفیت و استانداردهای بالا تولید می‌کنند.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که مجوز صادرات لوازم و تجهیزات آبیاری به تولید کننده‌هایی که تولیداتشان قابل رقابت در بازارهای جهانی هستند داده می‌شود، گفت: به وارد کنندگانی که تجهیزات آبیاری را وارد کشور می کنند، مجوزهای شش ماهه داده می شود تا بستر لازم برای بومی‌سازی و خودکفایی کامل این تجهیزات در داخل کشور مهیا شود.

این مقام مسوول افزود: روش آبیاری زیرسطحی براساس تاییدیه موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و با توجه به کاهش تبخیر در این روش، به دلیل برخی مشکلات اجرایی، درحال حاضر فقط در باغات پسته مورد تایید این معاونت است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به کاهش مصرف سم و کود در روش‌های نوین آبیاری، محصول تولید شده در مزارع و باغاتی که تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار دارند محصولاتی سالم هستند که جزو مزایای این سامانه‌ها محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع نظارت بر نگهداری و بهره‌برداری در این طرح افزود: در این خصوص مشاور نظارت بر بهره‌برداری باید بر اثربخش بودن اقدامات نگهداری و بهره‌برداری در طرح سامانه‌های نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری با کمترین هزینه تلاش کند.

عباسی به حضور فعال ارزیاب‌ها و بازرسان فنی در ستاد و استان‌ها بر کنترل کیفیت لوازم و تجهیزات آبیاری اشاره و بر توزیع مکانی پروژه‌های طرح سامانه‌های نوین آبیاری و توزیع اعتبارات عدالت‌محور آن در سراسر کشور تاکید کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-06-20 13:50

افزودن دیدگاه جدید