کد مطلب: 

266239

فیروزآبادی: در ساخت فیبرنوری خودکفا هستیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در ساخت فیبرنوری و تجهیزات اکتیو به خودکفایی رسیده‌ایم البته برخی قطعات وارداتی هستند اما اجرای پروژه فیبرنوری در کشور قابل تحقق است و دولت می‌تواند این بازار را مدیریت کند.
ابوالحسن فیروز آبادی

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در آیین آغاز طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) در سخنانی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده باید شبکه پهن باند کشور توسعه یابد، گفت: شبکه پهن باند از ارکان شبکه ملی اطلاعات است و باید توسعه یابد.

وی گفت: ما معتقد هستیم شبکه ثابت کشور بیش از شبکه سیار توسعه پیدا کند چون می‌تواند نقش زیرساختی برای شبکه سیار داشته باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: چاره‌ای نداریم که شبکه پهن باند را توسعه دهیم. زیرا می‌توانیم بر اساس آن در راستای توسعه اولویت‌های کشور در سطح بالا گام برداریم.

فیروزآبادی با بیان اینکه داده‌ها در پیشران و موتور اقتصاد صنعتی مؤثر هستند گفت: اگر داده‌ها و نفت را حذف کنیم به صورت کلی صنعت ما تعطیل می‌شود؛ همچنین اگر داده‌ها محدود و یا گران شود سرعت تبادل آن کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید قابلیت افزایش سرعت پهنای باند بالا را داشته باشیم گفت: زیرا این موضوع می‌تواند باعث توسعه اقتصادی کشور شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: به دلیل مشکلات تحریمی و جنگی که در سالهای قبل داشته ایم نمی‌توانیم از توسعه سرمایه بر استفاده کنیم. از این رو ناچار به توسعه نرم افزاری و مغزافزاری هستیم.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه در این زمینه‌ها همواره بازار رقابتی وجود دارد تصریح کرد: همه این نکات باعث می‌شود که ما به فکر توسعه شبکه ملی اطلاعات باشیم و مشکلات آن را رفع کنیم.

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی امیدوارم شاهد توسعه این موضوع در کشور باشیم زیرا مقدمات آن در شبکه ملی اطلاعات به تصویب رسیده است.

فیروزآبادی تاکید کرد: ما در شبکه ملی اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی برای پوشش بیش از ۲۵ بیت مگاپرسکند تلاش کردیم و این میزان را پایه قرار دادیم اما در صدد هستیم که به سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ مگابیت که متداول کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، برسیم.

وی خاطرنشان کرد: انشاءالله بتوانیم سرویس با قیمت مناسب تا ۸۰-۱۰۰ بیت پر سِکند را محقق کنیم و اگر موانعی دارد در شورای عالی فضای مجازی برطرف کنیم.

ما در شبکه ملی اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی برای پوشش بیش از ۲۵ بیت مگاپرسکند تلاش کردیم و این میزان را پایه قرار دادیم اما در صدد هستیم که به سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ مگابیت که متداول کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، برسیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به مشکلات ارتباطاتی افزود: باید مشکلات در زمینه فیبر نوری برطرف شود و از سهم شرکت‌های خصوصی که تقریباً صفر بود افزایش یابد.

فیروزآبادی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما در ساخت فیبر نوری و تجهیزات اکتیو شبکه به خودکفایی رسیده ایم، گفت: البته برخی قطعات وارداتی هستند اما اجرای پروژه فیبر نوری در کشور قابل تحقق است.

وی با تاکید بر ضرورت روی کار آمدن بخش خصوصی در اجرای این پروژه افزود: دولت می‌تواند این بازار را مدیریت کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص انحصار در این حوزه، گفت: امیدواریم از این انحصار کاسته شود زیرا ما چند سال پیش انحصار مطلق داشتیم و اکنون شبه انحصار داریم و با توجه به ظهور و بروز شرکت‌های بزرگ اپراتوری امیدواریم شکاف انحصاری شبکه‌های کشور تا پایان دولت کمتر شود.

فیروزآبادی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که اکنون کشور آماده خیزش در حوزه اقتصادی است، تصریح کرد: یکی از عوامل این خیزش، توسعه شبکه ارتباطاتی است که اکنون شرایط آن مهیا است؛ مصوبات و اراده وجود دارد. امیدواریم که با کاهش تحریم‌ها برنامه ما محقق شود.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش
عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-02-16 09:20

افزودن دیدگاه جدید