کد مطلب: 

726

جنبشی که بزرگان اینترنت را هم بی آبرو کرد

جنبشی که بزرگان اینترنت را هم بی آبرو کرد

جنبش "تسخیر وال استریت" خیلی زودتر از آن چیزی که مقامات ارشد ایالات متحده فکر می کردند این کشور را در نوردید و حتی کاخ مقامات ده ها کشور اروپایی را هم به لرزه در آورد.
 

به گزارش سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) به نقل از جهان، باراک اوباما و هیلاری کلینتون که با سخنرانی های تکراری در حمایت ظاهری از مردم مصر، تونس، لیبی و... و دفاع از حقوق بشر و آزادی در این کشورها حوصله بسیاری را سر بردند، وقتی در مقابل خیزش ملت آمریکا قرار گرفتند موضع شان تغییر کرد. این بار دستور آنان نه تامین امنیت معترضان و احترام به حقوق آنان که فرود آوردن چماق و شوکر بر بدن مردم زخم دیده و شلیک بمب صوتی و اشک آور بود.

 

حتی هیلاری توصیه های مشمئز کننده خود در حمایت از آزادی اطلاعات و حق برخورداری از اینترنت آزاد را از لای برگه های سخنرانی‌هایش خارج کرد و به جای آن دستور داد شبکه های اجتماعی و سایت های ارتباطی بزرگ دنیا تلاش های معترضان را فیلتر کنند.

 

پیشتر سخن گفتن از حرکت گوگل، یاهو، توئیتر و... در خط صهیونیسم جهانی، مشتری چندانی نداشت اما وقتی این سایت ها در مقابل دستورات دولت آمریکا دست بروی چشم گذاشتند، گویا نگاه ها عوض شده است.

 

اولین حرکت علیه جنبش تسخیر وال استریت را "یاهو" انجام داد. «سرویس ایمیل سایت یاهو» از روزهای نخستین اعتراضات با دخالت در متن ایمیل‌های ارسالی کاربران، هر ایمیلی را که آدرس occupywallst.org (وال استریت را تسخیر کنیم) به عنوان سایت اصلی معترضان در آن بود، ارسال نمی‌کرد!

 

در همین حال هم، سایت توییتر اجازه نمی‌داد تگ #Occupywallstreet که شعار مشهور معترضان است، در لیست پرطرفدارترین تگ‌ها قرار بگیرد. توییتر حتی یوزر "تسخیر وال استریت" را هم مسدود کرد.

 

دیگر حرکت برای بایکوت معترضان آمریکایی را سایت "فیس بوک" انجام داد. این شبکه اجتماعی که بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر دارد، در اقدامی مشابه از ارسال پیام هایی که در آنها اسمی از وال استریت به کار رفته است، اجتناب می‌کند.

 

دولت آمریکا حتی دست از سر پربیننده ترین سایت دنیا هم ور نداشت و سرانجام گوگل را موظف کرد تا شواهد مربوط به خشونت‌های پلیس علیه اعتراضات اخیر در آمریکا را از روی اینترنت حذف کند.

 

به گزارش سایت اوباما، شبکه تلویزیونی راشاتودی اوایل آبان ماه در گزارشی تصریح کرد: آژانس اجرای قانون آمریکا از شرکت گوگل خواست تا تعدادی از تصاویر ویدئویی مربوط به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه اعتراضات مردمی در این کشور را از سایت یوتیوب حذف کند.

البته این اولین بار نیست که گوگل در چنین شرایطی قرار گرفته و ظرف مدت ۶ ماه اول سال ۲۰۱۱، این شرکت ۹۲ درخواست از سوی دستگاه‌های مختلف دولتی آمریکا دریافت کرده است.

نمود دستورات مقامات آمریکایی و اروپایی برای تحت فشار گذاشتن معترضان، در تلویزیون، مطبوعات و سایت های خبری این کشورها بسیار روشن تر از آن چیزی بود که گوگل و یاهو و توئیتر در خروجی خود اعمال کردند.

 

تا پیش از این عمده ناظران سیاسی تصور می کردند که مقامات آمریکا به ادعاهای حقوق بشری دست کم برای مردم کشور خود پایبندند اما صحنه "جنبش وال استریت" آزمون مهمی بود که این فرضیه را از اساس باطل کرد و نشان داد اگر لازم باشد نه تنها آمریکایی ها از آزادی اعتراض و اطلاعات محروم می شوند که حتی ممکن است نظامیان این کشور نوک سلاح های خود را از افغانستان و عراق به سمت ساکنان ایالات متحده برگردانند!

 

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، حدود ۱۰ روز پیش یه بی بی سی فارسی گفته بود: دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می آمد از معترضان(جریان فتنه) کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده روی نکند.

 

شاید اینجاست که توصیف منتقدان کشورهای غربی بویژه آمریکا از این جنبش جهانی قابل تامل است. آنان صریح و روشن معتقدند: مردم کشورهای مدعی، نقاب حقوق بشر و آزادی را از چهره ترسناک صهیونیسم بین الملل که در واقع مسلط بر همه این کشورهاست، برداشتند و نشان دادند که واقعیت شعارهای غرب آن چیزی نیست که بوق های تبلیغاتی آنان آراسته اند. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-11-08 08:27

افزودن دیدگاه جدید