کدخبر :5883 پرینت
06 اسفند 1391 - 14:38

آگهی‌های بازرگانی از نوع عموپورنگ!

متن خبر

"وظیفه عمو‌پورنگ و برنامه‌های مشابه، نه تبلیغ خوراکی‌های بعضا غیرمفید که فرهنگ‌سازی تغذیه سالم در میان کودکان کشور است و چنین برنامه‌هایی که با استقبال مردم به این جایگاه رسیده‌اند، نمی‌توانند ابزاری برای تبلیغ کالاهای سرمایه‌داری باشند."

 

سال ۱۳۸۰، تولدی تازه در برنامه‌های کودک تلویزیونی بود؛ زمانی که برنامه‌ای به نام عمو پورنگ به آنتن شبکه اول سیما آمد و موجی از شادی را برای کودکان کشور به ارمغان آورد. هر روز که از پخش برنامه عمو پورنگ می‌گذشت، بر تعداد تماشاگران این برنامه هم افزوده می‌شد و پس از مدتی کار به جایی رسید که مخاطبان برنامه عمو پورنگ تنها خردسالان و کودکان نبودند و حجم بسیاری از بزرگسالان هم پای تماشای برنامه او می‌نشستند.
عمو پورنگ از همان ابتدای ساخت برنامه، به صورت زنده پخش می‌شد و پخش زنده این برنامه تا سال ۸۸ هم ادامه پیدا کرد اما وقوع برخی از مشکلات باعث شد که از سال ۸۸ پخش زنده برنامه قطع و تنها یک روز در هفته به صورت ضبط شده به روی آنتن برود، اما چند ماهی است که برنامه عمو پورنگ با نام جدید «هزار و شصت و شونزده» ساعت ۴ هر پنج شنبه به آنتن شبکه یک سیما می‌رود و کودکان بسیاری را پای شیرین‌زبانی‌های امیر محمد و شعرخوانی و نصیحت‌های عمو پورنگ می‌نشاند اما اتفاق تازه‌ای که در هفته‌های اخیر در سری جدید برنامه عمو پورنگ افتاده، این است که عمو پورنگ در کنار اجرای برنامه‌اش، با توزیع نوعی خوراکی به نام پیوتک در میان کودکان حاضر در استودیو به معرفی آن می‌پردازد و به کودکان مخاطب برنامه توصیه می‌کند که برای خرید خوراکی جدید ( پیوتک) به سوپرمارکت‌های محلشان مراجعه کنند.
این در حالی است که پیوتک ساختاری شبیه به پفک دارد و نمی‌تواند تغذیه مناسبی برای کودکان باشد.
مسئله‌ای که در این میان مطرح می‌شود، این است که زمانی که برنامه‌ای مانند عمو پورنگ با این حجم از مخاطب کودک و نوجوان دست به تبلیغ یک خوراکی جدید می‌زند، احساس نیاز را در این حجم از مخاطب به وجود می‌آورد و این کودکان از این به بعد در مغازه‌ها به دنبال خوراکی پیشنهادی عمو پورنگ می‌گردند.
در حالی که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، شاید در توانایی مالی همه خانواده‌های ایرانی نباشد که بخواهند پیوتک پیشنهادی عمو پورنگ را برای فرزندانشان تهیه کنند.
البته عمو پورنگ تنها به تبلیغ پیوتک بسنده نکرده است و خرید سی‌دی‌هایی را که خودش در آنها بازی کرده و این روزها بر گیشه مراکز فرهنگی و سوپر‌مارکت‌ها خودنمایی می‌کند نیز به کودکان توصیه می‌کند.
در این میان وظیفه عمو‌پورنگ و برنامه‌های مشابه، نه تبلیغ خوراکی‌های بعضا غیرمفید که فرهنگ‌سازی تغذیه سالم در میان کودکان کشور است و چنین برنامه‌هایی که با استقبال مردم به این جایگاه رسیده‌اند، نمی‌توانند ابزاری برای تبلیغ کالاهای سرمایه‌داری باشند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.