کد مطلب: 

486

برخورد تلسکوپ فضایی به زمین؛ احتمال بارش تیغهای شیشه ای از آسمان

برخورد تلسکوپ فضایی به زمین؛ احتمال بارش تیغهای شیشه ای از آسمان

دانشمندان نسبت به سقوط فضاپیمای خارج از کنترل دیگری با سرعتی بالا به سوی زمین هشدار دادند، تلسکوپی کوچکتر از ماهواره UARS ناسا با این تفاوت که قطعات آن می توانند در برابر حرارت اتمسفر مقاومت کرده و مانند تیغهایی از آسمان به زمین ببارند.

 

به گزارش سیتنا از خبرگزاری مهر، این فضاپیما تلسکوپی سه تنی است که از کنترل خارج شده و به سوی زمین در حال سقوط است. تلسکوپ پرتو ایکسROSAT متعلق به آلمانها است که با کمک فناوری های فضایی انگلیس و آمریکا ساخته شده و از سال 1990 در مدار زمین در حرکت بوده و اطلاعات ارزشمندی را از ستاره ها به زمین ارسال کرده است، اما ارتباط زمین با این تلسکوپ در سال 1999 قطع شد.

 

اکنون پیش بینی می شود این تلسکوپ تا پایان ماه اکتبر به اتمسفر زمین وارد شود. مرکز هوافضای آلمان اخطار داده احتمال این وجود دارد که 30 قطعه با وزن کلی 1.6 تن به سطح زمین برسند. همچنین احتمال می رود آینه مقاوم ROSAT در هنگام عبور از اتمسفر آسیب جدی نبیند و قطعات آن پس از متلاشی شدن مانند تیغهای برنده به زمین فرود آیند.

 

با این همه "هاینر کلینکارد" از آژانس فضایی اروپا می گوید طی بیش از 50 سالی که از تاریخ فعالیتهای فضایی می گذرد، کسی از سقوط یک ماهواره یا قطعه ای از ماهواره به زمین آسیب ندیده است. این تلسکوپ در تاریخ اول ژوئن 1990 از کیپ کاناورال برای انجام ماموریتی 18 ماهه به فضا پرتاب شد.

 

این تلسکوپ برای بیش از هشت سال به فعالیت خود ادامه داد و در نهایت در 12 فوریه 1999 از کار افتاد و انتظار می رود در یکی از روزهای اکتبر تا دسامبر به زمین برخورد کند. احتمال آسیب دیدگی انسانها از این برخورد بسیار کم است و هنوز متخصصان نتوانسته اند موقعیت قطعی سقوط آن را تخمین بزنند. ماه گذشته آژانس فضایی آلمان احتمال برخورد ROSAT با انسانها را یک در دو هزار تخمین زد.

 

بر اساس گزارش دیلی میل، ماه گذشته نیز ماهواره 6 تنی UARS ناسا با سقوط آزادی به میان اتمسفر زمین نابود شد، درباره  این ماهواره نیز هشدارهایی مبنی بر احتمال برخورد قطعات آن با انسانها وجود داشت، با این همه در نهایت این ماهواره بدون وارد آوردن آسیب مالی یا جانی درون اقیانوس سقوط کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-10-11 05:55

افزودن دیدگاه جدید