کد مطلب: 

4712

از چشم و مانیتورتان با هم مراقبت کنید

سعی کنید دستگاه رایانه خود را در محلی قرار دهید که گرد و خاک زیادی در آنجا وجود ندارد؛ چرا که با ورود گرد و خاک ممکن است سیستم های داخی مانیتور شما خراب شود.

به گزارش سیتنا به نقل از مشرق، چشمان ما از جمله مهمترین بخش‌هایی از بدن هستند که در صورت مراقبت نکردن از آنها می‌توانند تا سال‌های سال باعث دردسرهای بزرگ برای ما شوند به همین علت باید از آنها به دقت محافظت کنیم.

مانیتورهای کامپیوتر به مراقبت‌های خاصی نیاز دارند تا بتوانند به درستی برای شما کار کنند؛ همچنین اگر شما با این دستگاه‌ها زیاد کار کنید باعث می‌شود تا چشمانتان دچار آسیب‌هایی شود؛ برای جلوگیری از این آسیب‌ها نیز باید نکاتی را رعایت کنید.

سعی کنید دستگاه را در محلی قرار دهید که گرد و خاک زیادی در آنجا وجود ندارد؛ چرا که با ورود گرد و خاک ممکن است سیستم های داخی مانیتور شما خراب شود یا به طور کامل دستگاه را از کار بیندازد.

همیشه به شکاف های بالای مانیتور توجه کافی داشته باشید تا گرمای اضافی به راحتی دفع شود؛ اگر این گرما دفع نشود گرمای اضافی به قطعات الکترونیکی سرایت کرده که نتیجه آن بهم ریختگی رنگ، لرزش تصویر و مشکلات دیگری برای دستگاه است.

مهمترین بخش از هر مانیتوری صفحه نمایش آن است؛ پس باید دقت ویژه‌ای به آن داشته باشید؛ از برخورد هرگونه جسم تیزی با صفحه نمایش جلوگیری کنید؛ چراکه این اثر باعث سوختگی پیکس‌های ال سی دی شده و شما روی صفحه لکه‌های سیاه مشاهده خواهید کرد.

برای محافظت از پنل مانیتور، از زدن هر گونه ضربه به آن به ویژه با هر وسیله نوک تیز جداً خودداری کنید؛ خراب شدن قابی که دور آن قرار دارد باعث نفوذ گرد و خاک در داخل دستگاه می‌شود و در نتیجه دستگاه شما از کار می‌افتد.

برای پاک کردن ذرات غبار مناسب‌ترین راه، استفاده از فشار هوا یا جارو برقی‌های مخصوص غبار روبی کامپیوتر است؛ نکته مهم در پاک کردن اثر انگشت و لکه های چرب این است هیچ‌گاه از دستمال کاغذی استفاده نشود چون بتدریج باعث خراشیدگی صفحه تصویر می‌شود؛ همچنین بکار بردن هرگونه مواد شیمیایی که در ترکیب آنها از آمونیاک یا الکل استفاده شده باشد؛ باعث زردشدن تدریجی صفحه تصویر می‌شود.

بهترین وسیله برای پاک کردن سطح ال سی دی‌ها استفاده از پارچه‌های بسیار نرم و لطیف مانند دستمال‌های عینک است؛ همچنین توجه داشته باشید که نیازی به استفاده از هیچ ماده‌ای حتی آب نیست و تنها این دستمال را به آرامی روی صفحه نمایش بکشید و لکه‌ها پاک خواهند شد.

* نکات سلامت چشم

سعی کنید به طور ارادی پلک بزنید؛ این کار سبب می‌شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود؛ در صورتی که مشکل شما شدید باشد می‌توانید از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنید.

مرکز مانیتور باید حدود 10 تا 20 سانتی‌متر پایین‌تر چشمان شما باشد؛ این وضعیت علاوه بر اینکه باعث می‌شود پلک‌ها پایین‌تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد؛ از خستگی گردن و شانه‌ها نیز می‌کاهد.

مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد؛ هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده‌ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید.

سعی کنید هر 5 تا 10 دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانیه به نقطه‌ای دور نگاه کنید؛ این کار سبب استراحت عضلات چشم می‌شود؛ همچنین به شما وقت می‌دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.

اگر مجبورید که متناوباً به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد؛ برای جلوگیری از این مسأله سعی کنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید؛ برای این کار می‌توانید از copyholder استفاده کنید.

میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد؛ یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید نگاه کنید؛ اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-11-26 04:40

افزودن دیدگاه جدید