کد مطلب: 

4322

شانس اندک «ترکسل» در پیشبرد پرونده‎ی شکایت از «ام تی ان»

شانس اندک «ترکسل» در پیشبرد پرونده‎ی شکایت از «ام تی ان»

در حالی دادگاهی در آمریکا صدور حکم درباره‎ی شکایت «ترکسل» علیه رقیب آفریقای جنوبی اش «گروه ام تی ان» (MTN) را به تاخیر انداخت، که چندین کارشناس آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته اند که ترکسل شانس زیادی برای پیشبرد این پرونده ندارد.

به گزارش سیتنا، ترکسل، بزرگترین اپراتور تلفن همراه ترکیه در ماه مارس 2012 شکایتی علیه ام تی ان به دادگاه فدرال آمریکا ارائه کرد و این اپراتور آفریقایی را به پرداخت رشوه و استفاده از نفوذ سیاسی برای برنده شدن در مناقصه‎ی اپراتور دوم تلفن همراه در ایران متهم کرد.

ابتدا در سال 2004 ترکسل به عنوان برنده‎ی مناقصه‎ی اپراتور دوم تلفن همراه در این انتخاب شد، اما پس از آن با بروز اختلاف نظر میان این شرکت با طرف ایرانی، ام تی ان به عنوان اپراتور دوم تلفن همراه در ایران انتخاب شد.

ترکسل می گوید ام تی ان برای برنده شدن در این مناقصه، به طرف‎های ایرانی و آفریقای جنوبی رشوه داده است. از سوی دیگر ام تی ان که در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از درآمد خود را از ایران کسب می کند، این اتهامات را تایید نمی کند.

 

ام تی ان، شرکت موبایل مستقر در ژوهانسبورگ گفت پرونده پشتوانه حقوقی ندارد و خواستار نادیده گرفتن آن شد. ام تی ان همچنین گفت آمریکا از نظر قضایی نمی تواند پرونده را بررسی کند.

طبق بیانیه جداگانه دو شرکت ترکیه و آفریقای جنوبی، دادگاه شکایت را به حالت تعلیق درآورده تا تصمیم گیری دیوان عالی درباره یک پرونده جداگانه مربوط به نقض حقوق بشر را متوقف کند. ترکسل بر اساس آن پرونده شکایت اخیر را مطرح کرده است.

در ماه جاری میلادی، دیوان عالی آمریکا جلسه دادگاهی را برگزار کرد که طی آن ۱۲ شهروند نیجریه شرکت بزرگ «رویال داچ شل» را به همدستی در نقض حقوق بشر در نیجریه متهم کرده اند. دادگاه در مورد این پرونده باید با استناد به یک ماده قانونی که به قرن ۱۸ برمی گردد تصمیم بگیرد. عملکرد دادگاه درباره این پرونده مستقیما می تواند سرنوشت و امکان رسیدگی به شکایت ترکسل را نیز در نظام قضایی آمریکا تعیین کند.

مشخص نیست که پرونده شکایت میان ترکسل و ام تی ان تا چه زمانی معلق می ماند. ترکسل می گوید این وضعیت ممکن است چند ماه طول بکشد.  ام تی ان نیز گفته است دیوان عالی ممکن است حکم پرونده نیجریه-شل را تا ژوئن 2013 اعلام کند.
انتهای پیام

http://www.citna.ir

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-10-14 16:42

افزودن دیدگاه جدید