کد مطلب: 

3698

تنها با یک تلفن صاحب کتاب‌ شوید

کتابخانه تلفنی که در سال ششم فعالیت خود 7163 نفر عضو شامل 3460 نفر پسر، 3703 نفر دختر دارد.

خبرگزاری فارس: با یک تلفن صاحب کتاب‌ شوید/ کتابخانه تلفنی 7163 عضو دارد
  •  
  •  
  •  

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری فارس، کتابخانه تلفنی شهر آفتاب محمدیه قزوین از ابتدای خردادماه سال 1386 با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر محمدیه فعالیت‌های خود را در این شهر آغاز کرد.

این کتابخانه هم اکنون در سال ششم فعالیت خود با داشتن 7163 نفر عضوشامل 3460 نفر پسر، 3703 نفر دختر در قالب 4741 در 6 منطقه مسکونی مشغول به سرویس دهی است.

کتابخانه تلفنی شهر آفتاب افراد 6 تا 18 سال را بدلیل اهمیت پایه‌گذاری فرهنگ در این سنین تحت پوشش قرار داده است که به جز امانت کتاب، از بخش‌های مختلف تلفن گویای کتابخانه نیز بهره‌مند می‌شوند به طوریکه می‌توانند 24 ساعته و در تمامی ساعات شبانه روز بطور کاملا خودکار و با کمترین هزینه با کتابخانه ارتباط داشته باشند.

اعضا پس از ثبت نام فهرست کتاب که شامل لیست کتاب‌های مخزن همراه با مشخصات کتاب شامل نویسنده، تعداد صفحات کتاب، خلاصه‌ای از موضوع کتاب که برای کمک به انتخاب صحیح کتاب مورد نظر است، را به‌ همراه شماره عضویت و رمز توسط پیک کتابخانه درب منزل خود دریافت می‌کنند و پس از دریافت کتاب فهرست می‌توانند با استفاده از تلفن گویا و شماره عضویت، کتاب درخواستی خود را سفارش داده و فردای روز کاری سفارش خود را به دلخواه در ساعت کاری صبح یا بعدازظهر دریافت کنند.

اگر در این میان مشکلی در عملیات کتاب‌رسانی از جمله تاخیر در تحویل کتاب، ارسال اشتباه، نبودن عضو در منزل و... برای عضو پیش بیاید فرد می‌تواند از طریق تماس مستقیم با کتابدار مشکل خود را مطرح و کتابدار بلافاصله آن را رفع نماید.

 

* مزایای انحصاری کتابخانه تلفنی شهرآفتاب

اما از جمله مزایای این کتابخانه تلفنی نسبت به سایر کتابخانه می‌توان به؛ عضویت رایگان، سفارش 24 ساعته، عدم مراجعه حضوری و صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل و کاهش بار ترافیک، ارسال سریع و ضریب امنیتی بالا برای حفظ سلامتی اعضاء اشاره کرد.

البته از دیگر ویژگی‌ها می‌توان به مجله صوتی اشاره کرد، در تلفن گویای کتابخانه یک مجله صوتی با 9 صفحه متنوع در زمینه‌های شعر، داستان، علمی، روز شمار و... با مطالب به روز وجود دارد که اعضاء علاوه بر کتاب‌های مخزن، از این مجله نیز می‌توانند استفاده کنند.

شهر آفتاب مزیت دیگری هم دارد آنهم منابع کمک آموزشی است، نحوه گزینش کتاب‌ها به شکلی صورت می‌گیرد که بتوانند مکمل منابع درسی اعضاء در تمام مقاطع تحصیلی باشند به علاوه با توجه به نیاز اعضاء کتابهای کمک درسی به روز نیز در این کتابخانه ارائه می‌شود، پیشرفت تحصیلی و بالا بردن سرانه مطالعه،  کمک به اطلاع رسانی گسترده و موثر مجموعه مدیریت شهری، افزایش سرانه مطالعه هم از محسنات دیگر است.

 

* اهداف کتابخانه تلفنی

اصلاح فرهنگ کتاب و کتابخوانی از همان دوران کودکی و هدایت آن تا نوجوانی، جهت دهی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در جهت استفاده بهینه و موثر

کمک به والدین در  جهت شناسایی مناسب کتاب با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و استعدادهای فرزند خود، سهولت دسترسی خانوارها به کتاب، کاهش هزینه‌های خرید کتاب به رغم افزایش سرانه مطالعه، شناسایی کتاب‌های پر محتوا و مناسب و معرفی به والدین، اثرگذاری غیر مستقیم در پرورش قوه تخیل و تفکر کودکان و نوجوانان، ایجاد رابطه همدلی و تعامل میان کودکان و نوجوانان، برقراری ارتباط میان نویسنده کتاب و گروه سنی مخاطب، کاهش هزینه های چاپ کتاب (هر کتاب توسط چندین نفر مطالعه می شود)

 

* سخن از ضرورت‌ها بی مناسبت نیست

عدم دسترسی آسان به کتاب، بالا بودن قیمت کتاب،  وجود کتابخانه‌های پراکنده در سطح شهر، عدم توان مالی ناشرین گروه سنی کودک و نوجوان، عدم تشخیص صحیح منبع و کتاب مناسب

 

* نتایج حاصل از اجرای کتابخانه تلفنی

افزایش سرانه مطالعه، آشنایی با کتاب‌های مفید گروه سنی خود، اطلاع از تازه‌های نشر، ایجاد بستر فرهنگی کتاب‌وکتابخوانی، ساماندهی اوقات فراغت، برقراری تعامل بین بچه‌ها، ایجاد شبکه‌های غیر رسمی امانت‌دهی کتاب، تمایل بیشتر نویسنده با مخاطب و... از جمله محصولات و بازده مطلوب این کتابخانه است. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-08-26 20:18

افزودن دیدگاه جدید