کد مطلب: 

3605

شارژ تلفن همراه با برق ویروسی!

شارژ تلفن همراه با برق ویروسی!

زیست نیوز از پژوهشی خبر داد که می تواند در آینده مسیر شارژ تلفن های همراه در زمان حرکت افراد و جایگزینی عناصر سمی فیزوالکتریک که در این ابزارک ها استفاده می شوند، را هموار کند.

 

به گزارش سیتنا، تاکنون پژوهش های مختلفی در راستای تولید برق از باکتری ها به منظور کشف منبع انرژی دوستدار محیط زیست انجام شده و دانشمندان به پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه دست یافته اند. اما اخیرا آنها گام بزرگ دیگر و فراتر از این مساله برداشته و چگونگی تولید انرژی از ویروسی که از باکتری ها تغذیه می کند را کشف کرده اند.

 

بر همین اساس، تیمی پژوهشی به رهبری "سئونگ ووک لی" از دانشگاه کالیفرنیا چگونگی تولید برق از ویروسی به نام M13"باکتریوفاژ" را کشف کرده اند. این ویروس دارای ویژگی به نام "پیزوالکتریک" (Piezoelectricity) است و می تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

 

به اعتقاد پژوهشگران، این یافته می تواند در آینده مسیر شارژ تلفن های همراه در زمان حرکت افراد و جایگزینی عناصر سمی فیزوالکتریک که در این ابزارک ها استفاده می شوند، را هموار کند.

 

اکثر میکروفون های تلفن های همراه برای تبدیل انرژی از امواج صوتی به کارکرد الکتریکی که قابلیت انتقال داشته و امواج صوتی در سمت دیگر خط را ترجمه کند، فیزوالکتریک هستند. اما این قطعات فیزوالکتریک از فلزات به شدت سمی مانند کادمیوم تهیه می شوند.  

 

این در شرایطی است که بسیاری از زیست‌ملکول ها مانند پروتیین ها و اسیدهای چرب نیز خاصیت فیزوالکتریک دارند. همچنین، M13 باکتریوفاژ که توانایی تولید برق به هنگام فشرده شدن را دارد، فاقد عناصر سمی است.

 

به گفته تیم پژوهشی دانشگاه کالیفرنیا، M13 مدادی‌شکل به دلیل آنکه ویروسی غیر مضر برای سلامت انسان است، به صورت بالقوه منبع انرژی فوق العاده ای محسوب می شود. افزون بر این، کشت و گسترش این ویروس ارزان و آسان بوده و دانشمندان با یک فلاسک باکتری آلوده می توانند تریلیون ها ویروس تولید کنند.

 

دانشمندان دریافته اند زمانی که فیلمی یک سانتیمتر مربعی از ویروس را به یک جفت الکترود طلا متصل کرده و یکی از الکترودها را به شدت تحت فشار قرار می دهند، این فیلم برق لازم برای روشن کردن نمایشگر کریستال مایع شماره "1" را تولید می کند. نتیجه این فرآیند تولید 400 میلی ولت برق یا حدود یک چهارم انرژی یک باتری قلمی (AAA) بوده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-08-16 06:52

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
خیلی جاب بود
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید