چتباتها در خط مقدم جنگهای اطلاعاتی قرار گرفته اند
چتباتها به عنوان ابزارهایی قدرتمند برای جستوجو و دریافت اطلاعات بهسرعت در حال گسترشاند. حالا این ابزارهای هوش مصنوعی نه تنها برای تحقیق و پژوهش در دسترس عموم هستند بلکه در خط مقدم جنگهای اطلاعاتی نیز قرار گرفتهاند.
به گزارش سیتنا، نشریه تلگراف در گزارشی نوشت: طبق یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده، یکسوم از بزرگسالان بریتانیایی در ماه ژوئن از چتباتها استفاده کردهاند.
چتباتها، مانند چتجیپیتی، حجم زیادی از اطلاعات را از وبسایتها جمعآوری کرده و بهمحض درخواست، این اطلاعات را به پاسخهای متنی تبدیل میکنند.
از آنجا که این پاسخها بهطور گستردهای به منابع اولیه متکی هستند، این امکان وجود دارد که با دستکاری اطلاعات ورودی، پاسخهای چتباتها تغییر یابند.
به همین دلیل یک صنعت جدید از «بازاریابان اطلاعات» در حال رشد است که بهطور مخفیانه در تلاش برای هدایت نتایج چتباتها هستند.
اطلاعات چگونه دستکاری میشود؟
تلگراف در گزارش خود نوشت که ماه گذشته، اسناد آمریکا نشان داد دولت اسرائیل قراردادی به ارزش شش میلیون دلار با شرکت کلاک تاور ایکس که از سوی برد پارسکال، متحد دونالد ترامپ، رییسجمهوری آمریکا تاسیس شده، امضا کرده است.
این شرکت، خدماتی مانند «چارچوبسازی جیپیتی» را ارائه میدهد که بهطور خاص برای تاثیرگذاری بر نتایج چتباتها طراحی شده است.
این شرکت از طریق انتشار محتوای آنلاین و وبسایتها تلاش میکند چتباتها را تحتتاثیر قرار دهد.
در سوی دیگر، کمپینهای تبلیغاتی روسیه نیز بهطور فعال وارد چتباتها شدهاند تا اطلاعات نادرستی را درباره جنگ اوکراین منتشر کنند.
تحقیقات اخیر نشان داد که حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار مقاله تبلیغاتی روسی از طریق شبکهای از وبسایتها به نام «پراودا» به سیستمهای چتبات غربی منتقل شدهاند.
این شبکهها که بیشتر برای تاثیرگذاری بر نتایج چتباتها طراحی شدهاند، بهطور عمده بهدنبال انتشار مطالب تبلیغاتی از طرف کرملین هستند.
همچنین، برخی از این مقالات به ویکیپدیا اضافه شدهاند تا به نتایج چتباتها ظاهری معتبرتر بدهند.
نقش چتباتها در جنگهای اطلاعاتی
لکاز اولجنیگ، محقق اطلاعات نادرست در مورد هوش مصنوعی، معتقد است که تاثیرگذاری بر چتباتها یک هدف کلیدی است، زیرا کاربران بیشتر به پاسخهای چتباتها اعتماد میکنند تا به منابع ناشناخته.
او این روند را «شستوشوی اطلاعات» نامیده و معتقد است کاربران به جای خواندن یک سایت مشکوک، بهطور مستقیم به پاسخهایی که چتباتها ارائه میدهند، اعتماد میکنند. بهویژه در شرایطی که بسیاری از کاربران بهطور خودکار به چتباتها بهعنوان یک منبع اطلاعاتی اتکا میکنند، این تکنیکها بهشدت تاثیرگذار خواهند بود.
طبق گزارشی از موسسه تحقیقاتی رویترز، ۲۴ درصد از مردم از چتباتها برای جستوجوی اطلاعات استفاده میکنند که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید