بدون حکمرانی داده، حل مسائل پیچیده حکمرانی در کشور ممکن نیست
رئیس فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی، گفت: پیچیدگی مسائل حکمرانی امروز، بدون تکیه بر حکمرانی داده و بهرهگیری از ظرفیتهای کلانداده، عملاً غیرممکن است.
به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، نخستین روز هماندیشی ملی «حکمرانی داده برای حکمرانی دادهمحور» روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴، با همکاری فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشهای مجلس و به همت مرکز نوآوری قوه مقننه در مشهد مقدس برگزار شد.
این هماندیشی با حضور عیسی زارعپور وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا باقریاصل سرپرست مرکز تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور، رضا تقیپور انوری رئیس فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی، محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی، ابوالحسینی رئیس مرکز سهند وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، یحیی مرتب مدیر گروه حکمرانی داده مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، عمادالدین فاطمیزاده مدیر ستاد توسعه و کاربردیسازی هوش مصنوعی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، هانی پرهیزکار استادیار دانشگاه مالزی و متخصص رایانه و هوش مصنوعی، و سید محمد ضیابری مدیرعامل شرکت ترگمان برگزار شد.
ایدهپردازی، طراحی مفهومی و اجرای برنامه با راهبری مرکز نوآورانه قوهمقننه و با همکاری فراکسیون هوش مصنوعی و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام شد. از جمله بخشهای نوآورانه این رویداد، آزمایشگاه زنده حکمرانی داده است که برای نخستینبار در زیستبوم مجلس شورای اسلامی با هدف تصمیمسازی هوشمند در فرآیند تدوین قوانین بهکار گرفته میشود. این مدل، گامی نو در جهت بهرهگیری از رویکردهای علمی و دادهمحور در حکمرانی و قانونگذاری بهشمار میآید و نشاندهنده جهتگیری تازه مجلس در تبدیل ایده به اقدام در عرصه حکمرانی فناورانه است.
در ابتدا تقیپور، رئیس فراکسیون هوش مصنوعی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت مواجهه فعال و مبتکرانه با فناوریهای نوظهور، بهویژه هوش مصنوعی، گفت: امروز در شرایطی هستیم که جهان با تدبیر و برنامه مشخص در مسیر توسعه هوش مصنوعی حرکت میکند. مطابق با رهنمودهای مقام معظم رهبری که از سال ۱۳۹۷ بر اهمیت هوش مصنوعی تأکید فرمودهاند، باید با رویکردی فعال و هوشمندانه وارد این عرصه شویم؛ چرا که این فناوری در عین داشتن تهدیداتی، فرصتهای بیشماری را نیز برای کشور فراهم میکند.
وی افزود: کشورهای پیشرو در این حوزه با مدیریت صحیح تهدیدات، موفق شدهاند بیشترین بهره را از فرصتهای فناوریهای شالودهشکن ببرند. ما نیز باید با ورود درست، برنامهریزی دقیق و حکمرانی مناسب، مسیر استفاده مؤثر از این فناوری را هموار کنیم.
رئیس فراکسیون هوش مصنوعی مجلس با اشاره به جنگ اخیر غزه و بهرهگیری دشمنان از فناوریهای نوین اظهار کرد: در جنگ اخیر شاهد بودیم که دشمنان ملت ما با خیانت به دانش و فناوری، از هوش مصنوعی در ابعاد گسترده و غیراخلاقی استفاده کردند؛ این گونه استفاده زنگ خطری برای همه کشورهاست تا در برابر استفادههای غیرانسانی از فناوریهای نوین چارهجویی کنند.
تقیپور در ادامه به هدف اصلی برگزاری این هماندیشی اشاره کرد و گفت: امیدواریم عنوان این نشست «حکمرانی داده برای حکمرانی دادهمحور» از یک شعار به کار علمی، عمیق و مدبرانه تبدیل شود. چرا که پیچیدگی مسائل حکمرانی امروز، بدون تکیه بر حکمرانی داده و بهرهگیری از ظرفیتهای کلانداده، عملاً غیرممکن است.
او با تأکید بر نقش بازارگاه داده در زیستبوم هوش مصنوعی کشور افزود: بدون دسترسی گسترده و عمیق به داده، سخن گفتن از توسعه هوش مصنوعی ممکن نیست. اگرچه فعالیتهای خودجوش بسیاری در کشور آغاز شده است، اما نبود هماهنگی و هدف مشخص باعث اتلاف منابع و کندی پیشرفت میشود. بنابراین، لازم است با همکاری همه نهادهای مسئول، چارچوبهای قانونی و حکمرانی داده را بهسرعت نهایی کنیم.
تقیپور تصریح کرد: بازارگاه داده باید به بستری یکپارچه برای تبادل امن داده میان دولت، بخش خصوصی، دانشگاهها و مراکز دادهمحور تبدیل شود. در این مسیر، حفظ حریم خصوصی، امنیت فردی و امنیت ملی از اصول اساسی است؛ در عین حال باید امکان دسترسی عادلانه و برابر برای همه کسبوکارهای دادهمحور فراهم شود.
وی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در تدوین طرح ملی هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح ملی هوش مصنوعی در مجلس در دست بررسی است و تاکنون دو ماده از آن به تصویب رسیده است. از محورهای اصلی این طرح میتوان به ایجاد شورای ملی راهبری، صندوق توسعه و احیای سازمان ملی هوش مصنوعی اشاره کرد. این اقدام میتواند پایهای قانونی برای توسعه این فناوری در کشور باشد.
رئیس فراکسیون هوش مصنوعی ابراز امیدواری کرد: با تمرکز بر توسعه بازارگاه داده بهعنوان زیرساخت اصلی هوش مصنوعی و تکیه بر تجارب جهانی، بتوانیم جایگاه قانونی و ملی مناسبی برای آن ایجاد کنیم تا کشور در مسیر تحقق فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر قرار گرفتن در میان ده کشور نخست جهان در حوزه هوش مصنوعی، گامهای مؤثر بردارد.
زارعپور با تأکید بر اهمیت تصمیمگیری مبتنی بر داده گفت: حکمرانی واقعی یعنی تصمیمات دیگر بر اساس سلیقه، حدس و تجربه یا فشارهای سیاسی گرفته نشود و به جای آن بر پایه دادههای دقیق و خودکار اتخاذ شود. برای تحقق این امر، زیرساختهای مناسب، استانداردسازی دادهها و ساختارهای جمعآوری و پردازش آن ضروری است.
وی افزود: در دولت شهید رئیسی، لایه حفاظت از دادههای شخصی به شکل جدی طراحی و اجرا شد. هدف این بود که هم حفاظت از حریم خصوصی افراد حفظ شود و هم امکان استفاده از دادهها برای نوآوری، هوش مصنوعی و امنیت ملی فراهم شود.
زارعپور بر اهمیت زیرساختهای پرسرعت ارتباطی تأکید کرد و گفت: از تولید داده تا جمعآوری، تحلیل و بهرهگیری از آن در تصمیمگیریهای کلان، نیازمند شبکههای پرسرعت و امن هستیم. فناوریهای نوین مانند اینترنت اشیا میتوانند دادهها را به شکل خودکار و بدون مداخله انسانی جمعآوری کنند و این امر باعث افزایش دقت و عدالت در تصمیمگیریها و مشارکت عمومی میشود.وی به نمونههای بینالمللی اشاره کرد: کشورهایی مانند استونی و کره جنوبی با سرمایهگذاری در شبکههای فیبر نوری و زیرساختهای پرسرعت، توانستهاند دسترسی بیش از ۸۰ درصد کاربران به اینترنت پرسرعت را فراهم کنند و دادهها را برای حکمرانی هوشمند به کار گیرند.
زارعپور ادامه داد: در ایران نیز شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت داده محور کشور، از حدود ۲۰ درصد در دهه ۹۰ به بیش از ۶۰ درصد پوشش در کمتر از سه سال رسیده است. این شبکه امکان تراکنشهای امن بین دستگاهها و با بخش خصوصی را فراهم کرده و تعداد تراکنشها از ۲ میلیارد به حدود ۱۰ میلیارد در سال افزایش یافته است.
وی همچنین به اهمیت استفاده از دادهها در انتخابات و نظام سلامت اشاره کرد: در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، تمامی فرآیندهای احراز هویت و جلوگیری از رای تکراری با استفاده از دادههای لحظهای مدیریت شد. در نظام سلامت نیز بیش از ۹۵ درصد نسخهها به شکل الکترونیکی ثبت میشوند که به شفافیت و تصمیمگیری دقیق کمک کرده است.
زارعپور در جمعبندی خاطرنشان کرد: برای تحقق حکمرانی دادهمحور در ایران، اجرای برنامههای زیرساختی پیشبینی شده در برنامه هفتم توسعه، از جمله اتصال ۲۰ میلیون اماکن مسکونی و تجاری از طریق فیبر نوری و ایجاد زیرساختهای پردازشی امن، ضروری است. این امر نیازمند مدیریت هوشمند و سرمایهگذاری مستمر است تا دادهها بتوانند پایه تصمیمگیریهای کلان و هوشمند کشور باشند.
متخصص رایانه و هوش مصنوعی: زیرساخت داده و مالکیت ملی آن، رکن اساسی امنیت و توسعه هوش مصنوعی است
هانی پرهیزکار، استادیار دانشگاه مالزی و متخصص رایانه و هوش مصنوعی نیز، با اشاره به تجربه کشور مالزی در زمینه توسعه هوش مصنوعی گفت: در حال حاضر بهعنوان مشاور یکی از پنج شرکت اصلی آموزش و توسعه فناوری در مالزی فعالیت دارم. طی چند سال گذشته، توانستهایم بیش از ۴۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور از محل پروژههای مبتنی بر داده و هوش مصنوعی داشته باشیم. این موفقیت حاصل برنامهریزی دقیق، ساختار منسجم و همکاری نزدیک میان دولت و بخش خصوصی است.
وی با اشاره به ساختار حکمرانی داده در مالزی افزود: یکی از تجربههای موفق ما ایجاد نهادی ملی تحت عنوان مرکز یکپارچه کنترل و توسعه هوش مصنوعی مالزی (National AI Office) است که همچون ستاد مشترک دفاعی، تمامی تصمیمات و اقدامات حوزه داده و هوش مصنوعی را هماهنگ میکند. این مرکز بهصورت همزمان با بخش دولتی و خصوصی همکاری دارد تا از طریق کارگروههای تخصصی، مسائل اجرایی و سیاستی را بهصورت هماهنگ پیش ببرد.
پرهیزکار ادامه داد: در این کارگروهها، نمایندگانی از حوزههای حاکمیتی، بخش خصوصی و حقوقدانان حضور دارند تا تصمیمگیریها از همه ابعاد بررسی شود. مهمترین سرمایهگذاری مالزی در سال گذشته نیز بر حوزه دیتاسنترها متمرکز بود؛ زیرا هوش مصنوعی بدون دسترسی به دادههای دقیق و پردازششده عملاً کارایی ندارد.
وی با تأکید بر اهمیت زیرساخت داده گفت: دیتاسنترها قلب تپنده توسعه هوش مصنوعی هستند. این مراکز دادهها را جمعآوری، پردازش و ذخیرهسازی میکنند و برای پردازش آنها از GPU استفاده میشود که همان مغز هوش مصنوعی است. بدون وجود این زیرساختها، پروژههای هوش مصنوعی نمیتوانند برای دولت و شهروندان سودمند باشند.
پرهیزکار مالکیت و حاکمیت داده را مسئلهای حیاتی دانست و اظهار کرد: یکی از چالشهای بزرگ در کشورها، بهویژه در ایران، پراکندگی دادهها و نبود اتصال میان و وزارتخانههاست. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مالکیت دادهها در اختیار حاکمیت ملی باشد، زیرا آینده امنیت ملی کشورها به دادهها گره خورده است. دادههایی که هوش مصنوعی بر اساس آنها آموزش میبیند، باید متعلق به ملت باشد، نه صرفاً در اختیار شرکتها یا نهادهای خارجی.
او افزود: دادهها باید پاکسازی و استانداردسازی شوند تا مدلهای هوش مصنوعی بتوانند بر مبنای اطلاعات درست، به مدیران در تصمیمگیری کمک کنند. پس از آن میتوان درباره کارکردهای هوش مصنوعی در خدمت دولت و مردم صحبت کرد. اگر دادهها ناسالم و پراکنده باشند، تصمیمها نیز نادرست خواهند بود.
وی در ادامه به اهمیت آموزش مدیران دولتی اشاره کرد و گفت: دولت مالزی در سال گذشته برنامهای ملی برای آموزش مدیران دیجیتال آغاز کرد. هدف این طرح، تربیت مدیرانی بومی و مستقل از مشاوران خارجی است تا بتوانند با اتکا به دانش ملی، مدیریت فناوری و تحول دیجیتال را بر عهده گیرند.
پرهیزکار خاطرنشان کرد: توسعه ساختار حکمرانی داده، آموزش مدیران دیجیتال و سرمایهگذاری در زیرساختهای داده سه محور اصلی پیشرفت هوش مصنوعی در مالزی بوده است. همکاری دولت و بخش خصوصی، وجود چارچوب حاکمیتی مشخص و تمرکز بر مالکیت ملی دادهها، رمز موفقیت در این مسیر است.
باقری اصل: نبود استراتژی مشخص برای داده و اطلاعات مانع پیشرفت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی در کشور است
سرپرست مرکز تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور، در سخنرانی خود بر اهمیت زیرساخت، قانونگذاری و استراتژی داده تأکید کرد و گفت: موضوع داده و اطلاعات چند دهه است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته و قوانین متعددی در حوزه دسترسی آزاد به اطلاعات، حریم خصوصی و بازارهای دیجیتال تصویب شده است.
وی با اشاره به وجود کشمکش میان سه نیرو، نیروی تولید، نیروی مردمی (انصاف و حقوق بشر) و نیروی امنیت ملی اظهار کرد: این منازعه بین نیروها باعث شکلگیری جریان فکری و جهانبینی جدیدی در حوزه داده شده است و قوانین و مقررات حول همین کششها شکل میگیرد.
وی در ادامه، به ظرفیتهای کشور در حوزه اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: تنها حوزهای که مستمر رشد داشته، اطلاعات و ارتباطات است، اما میزان سرمایهگذاری در زیرساختها بسیار پایین است. به عنوان مثال، بزرگترین مرکز داده ایران با ظرفیت برق بسیار کمتر از نمونههای بینالمللی است.
سرپرست مرکز تحول دیجیتال افزود: برای پیشرفت در اقتصاد داده و هوش مصنوعی، نیازمند زیرساخت مناسب، بهرهگیری از منابع انسانی داخلی و بینالمللی و تدوین استراتژی مشخص برای داده و اطلاعات هستیم. تصویب نشدن قانون حفاظت دادهها نشان میدهد که هنوز استراتژی مشخصی وجود ندارد.
وی همچنین با اشاره به تجارب کشورهای دیگر گفت: ترکیب عدالت، حاکمیت و جهانگرایی میتواند استراتژیهای متفاوتی را شکل دهد. کشورهای مختلف، بسته به تأکید روی امنیت یا مشارکت جهانی، مدلهای متفاوتی را در حوزه داده دنبال میکنند.
باقری اصل تأکید کرد: اگر استراتژی مشخصی برای مدیریت و استفاده از داده و اطلاعات نداشته باشیم، نمیتوانیم آینده کشور را در حوزه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال پیش ببریم و امید دارم این جمع ارزشمند بتواند در تدوین راهبردها کمک کند.
ابوالحسینی: تجربه دفاعی کشور نشان میدهد حکمرانی داده محور و توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی ضروری است
ابوالحسینی، رئیس مرکز سهند وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این هماندیشی ملی با تاکید بر اهمیت حکمرانی داده و بهرهگیری از هوش مصنوعی، تجربهای دفاعی پس از جنگ تحمیلی را به عنوان نمونه موفق ارائه کرد.وی توضیح داد که این تجربه نشان داد حتی هوش مصنوعی عمومی قادر است طرحهای عملیاتی دقیق با جزئیات کامل را ترسیم کند و این امر میتواند منجر به نقض حاکمیت داده ملی و افشای اطلاعات حساس شود. بنابراین، به گفته ابوالحسینی، حفاظت از دادهها و صیانت از حریم خصوصی در سطح ملی ضروری است.
رئیس مرکز سهند تاکید کرد که کشور هم باید از فناوریهای نوظهور بهرهبرداری کند و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه دفاع در دستور کار قرار گرفته است.وی پنج لایه کلیدی در توسعه هوش مصنوعی را شامل دادهها، سکوها، مدلها، سختافزار و سامانههای کاربردی دانست و افزود: تمرکز فعلی در کشور عمدتاً بر خرید سختافزار است، در حالی که توسعه سکوها، مدلها و کاربردهای عملیاتی باید در اولویت قرار گیرد.
ابوالحسینی همچنین به اهمیت مراکز نوآوری و ظرفیتسازی دانشبنیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت در قالب مراکز نوآوری و پردیس هوش مصنوعی فعالیت میکنند و هدف ما استفاده از بیش از ۵۰۰ شرکت دانشبنیان در پنج سال آینده است.وی نتیجهگیری کرد که توسعه زیرساختهای مناسب، بهرهگیری از ظرفیتهای موجود کشور و حکمرانی داده محور، کلید پیشبرد اقتص اد دیجیتال وافزایش ضریب نفوذ هوش مصنوعی در حوزه دفاع و سایر بخشهاست.
نماینده مجلس: چالش اصلی کشور در حوزه داده، ذینفعانی هستند که تمایلی به شفافیت ندارند
زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت داده در تصمیمگیریهای کلان کشور، اظهار کرد: ما در کشور قانون مناسب داریم و برنامه هفتم نیز به جمعآوری دادهها و توسعه زیرساختهای مرتبط پرداخته است. با این حال، داده در کشور جدی گرفته نمیشود، چرا که ذینفعانی وجود دارند که نفع آنها در عدم شفافیت دادههاست.
زنگنه در توضیح این مسئله به نمونههایی از نظام بانکی، مالیات، کشاورزی و حوزه انرژیاشاره کرد و گفت: در نظام بانکی، بانکها ملزم هستند بدهکاران عمده را اعلام کنند، اما این اتفاق نمیافتد.وی افزود: علت اصلی این چالش، ذینفعانی هستند که مانع جمعآوری و ارائه دادهها میشوند. ما باید هم در مجلس و هم در دولت، قانونگذاری و اجرا را بر مبنای داده و شفافیت قرار دهیم تا تصمیمگیریها بهینه و هزینهها کاهش یابد.زنگنه با ذکر تجربهای از سفر به سوئیس گفت: در آنجا مشاهده کردیم که داده چگونه میتواند به بهبود تصمیمگیری و کاهش هزینهها کمک کند. به عنوان مثال، با پایش دقیق مراکز درمانی و جمعآوری داده، میتوان هزینههای ناشی از سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش داد. این نشان میدهد که حکمرانی داده و استفاده بهینه از آن، ابزار مهمی برای کاهش هزینههای عمومی و ارتقای کارایی دولت است.
نماینده مجلس تصریح کرد: امیدواریم به برکت همکاریها و تلاشهای صورتگرفته، مقدمهای فراهم شود تا قانونگذاری و اجرای برنامهها در کشور بر اساس داده و اطلاعات دقیق و شفاف انجام شود.
مدیر گروه حکمرانی داده مرکز پژوهشهای مجلس: اجرای قانون مدام، کلید موفقیت حکمرانی دادهمحور در کشور است
در ادامه، مرتب مدیر گروه حکمرانی داده مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت قانون و سامانههای دادهای، به تشریح وضعیت فعلی و چالشهای موجود پرداخت.
وی با اشاره به دو گزارش اخیر مرکز پژوهشها گفت:گزارش اول، بررسی سامانهها و پایگاههای دولت الکترونیکی و هوشمند در قانون برنامه هفتم است که شامل ۷۶ سامانه و پایگاه میشود و برای اولین بار تفاوت میان پایگاه و درگاه مشخص شده است.گزارش دوم، برش قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی (مدام) در برنامه هفتم است که نشان میدهد اجرای درست آن بیش از یک سوم احکام برنامه هفتم را محقق میکند و کل حاکمیت کشور را به رعایت اصول دادهمحور ملزم میسازد.
مرتب با تاکید بر لزوم پیگیری و نظارت گفت: اجرای قانون مدام نیازمند تشکیل کمیتههای تخصصی در کمیسیون صنایع مجلس و تخصیص نیروی انسانی ماهر است تا تکالیف قانونی دستگاهها بهصورت کامل محقق شود.
وی در بخش اصلاح قانون به دو نکته اشاره کرد: ۱. تکمیل پایگاههای اطلاعاتی پایه در ماده ۱۰۷ برنامه هفتم نیازمند تعریف دقیق و استاندارد است. ۲. تعریف سامانههای ملی و فرابخشی در تبصره ماده ۱۰۷ نامشخص بوده و اجرای آن در دستگاهها با چالش مواجه است.
در بخش حمایت، وی از اقدامات سازمان اداری و استخدامی در پیادهسازی نظام دادهمحور تقدیر کرد و گفت: تعیین بلوغ دادهای دستگاهها و شناسایی نیروهای متخصص، گام مهمی در توسعه حکمرانی داده در کشور است.
وی همچنین به مثالهای کاربردی اشاره کرد:سامانه کدپستی شرکت ملی پست که امکان اتصال دادههای مختلف حاکمیتی را فراهم میکند اما هنوز به طور کامل بهرهبرداری نشده است.قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که علیرغم اهمیت، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.مرتب تاکید کرد که کشور باید فراتر از اوپن دیتا حرکت کرده و آمادگی دادهای برای هوش مصنوعی (Rediness for AI) را در دستور کار قرار دهد تا ظرفیتهای دادهای به نحو کامل در خدمت توسعه و حکمرانی دادهمحور قرار گیرد.
آزمایشگاه زنده داده؛ بررسی تعارض منافع و حکمرانی داده با مشارکت حاکمیت، بخش خصوصی و پژوهشگران
مدیرعامل شرکت ترگمان، در این هماندیشی از برگزاری یک «آزمایشگاه زنده داده» خبر داد که با هدف شناسایی تعارض منافع و بهبود حکمرانی داده در کشور طراحی شده است.
وی توضیح داد که در این آزمایشگاه، بازیگران سه گروه اصلی حاکمیت، بخش خصوصی و پژوهشگران حضور دارند و نقشهای واقعی خود را تجربه میکنند. این گروهها با استفاده از سناریوهای تعریفشده و وقایع شبیهسازیشده، به بررسی تصمیمات و مصوبات مرتبط با مدیریت داده میپردازند.
ضیابری تاکید کرد که آزمایشگاه زنده با مدلهای مشارکتی و «لیوینگ لب» طراحی شده است تا تجربه نزدیک به واقعیت جامعه و فرایندهای قانونگذاری فراهم شود.
وی افزود: در این آزمایشگاه، نقش مردم به عنوان مشاور و اثرگذار بر تصمیمات نیز در نظر گرفته شده و حتی وقایع تصادفی مانند اعتصاب یا حمله تروریستی ممکن است در فرآیند شبیهسازی رخ دهد تا انعکاس واقعیت بیشتر شود.
مدیرعامل ترگمان با اشاره به تنوع منافع در میان بازیگران حاکمیتی، خصوصی و پژوهشی، خاطرنشان کرد که آزمایشگاه به شناسایی تعارضهای بالقوه و ایجاد فهم مشترک از دادهها کمک میکند و امکان ارزیابی اثرات تصمیمات و مصوبات مختلف را پیش از اجرای واقعی فراهم میآورد.وی گفت: هدف اصلی ما از این آزمایشگاه، ارتقای حکمرانی داده و ایجاد راهکارهای عملی برای مدیریت تعارض منافع میان بازیگران مختلف است.
شرکتکنندگان در طول چهار دور آزمایشگاه، همه نقشها را تجربه میکنند تا دید جامعی نسبت به فرآیندها و تصمیمگیریها پیدا کنند.در پایان این روز، شرکتکنندگان برای حضور در گروههای «آزمایشگاه زنده حکمرانی داده» گروهبندی شدند تا زمینه تعامل عملی و تبادل تجربه میان متخصصان و سیاستگذاران فراهم شود.
این هماندیشی با هدف گسترش تعامل میان بخشهای حاکمیتی، خصوصی و دانشگاهی و همافزایی در مسیر تحقق حکمرانی دادهمحور در ایران برگزار میشود.
روز دوم این رویداد، پنجشنبه ۱ آبانماه ۱۴۰۴، با برگزاری پنلهای تخصصی و جمعبندی محورهای روز نخست ادامه یافت.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید