کد مطلب: 

3135

اجازه‎ی تبلیغ کالاهای خارجی با مجوز ارشاد

اجازه‎ی تبلیغ کالاهای خارجی با مجوز ارشاد

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تأکید کرد: شهرداری بر اساس مهر اداره ارشاد تهران اجازه تبلیغ کالاهای خارجی می‌دهد.


به گزارش سیتنا، سیدمحمدجواد شوشتری در نشست خبری به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به سال تولید ملی و حمایت از کالاهای داخلی اشاره کرد و گفت: برای همه ما الزام‌آور است که در راستای فرمایشات رهبری حرکت کنیم.

وی ادامه داد: نباید این موضوع لوث شود باید به حرف آقا گوش کنیم و بحث تولید ملی یک بقچه است و یک بخش آن تبلیغات است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران افزود: خداوکیلی بگویید از اول امسال غیر از تبلیغات خارجی به چه بحث دیگری در زمینه حمایت از تولید ملی پرداخته‌اید؟

به گفته شوشتری، موضوع تبلیغات محیطی یک درصدی از بقچه برای حمایت از تولید کالای ملی به کار می گیرد.

شوشتری افزود: ما اصلا کار به بخش تبلیغات در صدا و سیما و سایت‌هایی که ادعا می‌کنند و خودشان تبلیغات کالاهای خارجی می‌گذارند نداریم، به بحث تبلیغات محیطی در شهر می‌پردازیم.

شوشتری با طرح این سوال که معنی کالای خارجی چیست؟ ادامه داد: یکی بگوید کالای خارجی یعنی چه؟‌کالایی که نباید تبلیغ شود چیست؟

وی ادامه داد: ما 8 جور کالا داریم مجبورم نام برخی آنها را ببرم، حمایت از تولید ملی توسط کارگر ایرانی با سرمایه گذار ایرانی .  به عنوان مثال محصول دوو ایرانی است یا خارجی؟ ماشین دوو در کرمان تولید می‌شود و تولیدکننده آن ایرانی است حالا من دوو را تبلیغ کنم یا نکنم؟

شوشتری یادآور شد: در حال حاضر در سامسونگ 4هزار و 500 کارگر ایرانی کار می‌کند. همین 5/1  پیش خط تولید دی. وی. دی آن راه‌اندازی شد. یا محصولات ال جی به نام گلدایران است و هزاران کارگر در آن فعالیت می‌کنند. حال من باید چه کارکنم آیا این محصولات را باید تبلیغ کنم یا نکنم؟‌

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه تبلیغ کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند ممنوع است، گفت: به عنوان مثال ژانومه نام خود را کاچیران گذاشته است حال باید ما این محصول را تبلیغ کنیم یا خیر؟ شاید به وزارت صنایع و بازرگانی مربوط شود.

وی با اشاره به اینکه آیا باید این کالاها تبلیغ شود یا خیر، گفت: برخی کالاها ایرانی است و نام خارجی دارد و می‌گویم باید نام آن عوض شود تا اجازه تبلیغ دهند.

شوشتری ادامه داد: سوال من این است آئین‌نامه و دستورالعملی که می‌آید چگونه باید اجرایی شود؟

وی اضافه کرد: اصلاً همین امروز تبلیغ همه کالاهای خارجی را جمع‌آوری می‌کنیم. ایا این یعنی حمایت از تولید ملی؟ وزارت صنایع به کالاهای خارجی اجازه ورود به کشور می‌دهد.

شوشتری با تاکید بر این موضوع که برخی شرکت‌های داخلی مشکل دارند و نمی‌توانند پول تبلیغات خود را بدهند، گفت: باید وزارتخانه متصدی در این زمینه از آنها دفاع کند. باید سیاست‌ها را درست کنیم، باید قانون درست شود.

وی ادامه داد: تبلیغات کالا اعم از داخلی و خارجی حیات اقتصادی شهر است یعنی نشان می‌دهد شهر زنده و پویاست. در کل بحث تبلیغات کالا یعنی پویایی اقتصادی، شرایط را باید برای رقابت فراهم شود.

شوشتری ادامه داد: آیا فقط شهرداری در این زمینه مسئول است ؟سازمان‌ها و نهادهای دیگر در این زمینه مسئولیت دارند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران بیان کرد: سازه‌ای داشته‌ایم که اعلام کردیم با 50 درصد تخفیف، تولیدات داخلی در آن تبلیغ کنند آنها اعلام کردند پول تبلیغات ندارند؛ باید برای این موضوع فکری کرد.

وی با تاکید بر این موضوع که در این راستا یک دستورالعمل ناقص وجود دارد و باید کامل شود، گفت: ضمن اینکه تمام دستورات شورای عالی انقلاب و فرهنگی برای همه حکم و قانون است و باید آن را اجرا کنند.

شوشتری ادامه داد: قرار نیست وقتی می‌خواهیم چشمی را درست کنیم جراحتی به سایر اعضا وارد کنیم.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که وقتی اعلام می‌کنند باید قراردادها را شهرداری ملغی کند و خسارت بپردازد، گفت: کسی که بنرهای تبلیغاتی را در مزایده برنده شده، برنامه‌ریزی کرده من خسارت این سو را پرداخت کنم آن سمت دیگر را چه کسی باید خسارت دهد؟

وی با تاکید بر این موضوع که بنده اقتصاد‌دان و بازاری نیستم، گفت: ببینید از چه زمان تا به حال جایزه صادرات داده نشده است.

شوشتری با اشاره به اینکه سال گذشته 113 نوع کالا مجوز تبلیغ داشته است گفت: 13 نوع کالا خارجی بوده و 100 نوع نوع داخلی بوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه لایحه شهرداری به شورا مبنی بر محدودیت برای کالاهای صد در صد خارجی داده است، گفت: امروز این لایحه در کمیسیون‌ مربوطه در شورا بررسی شد.

شوشتری ادامه داد: بنده به عنوان شهرداری در این زمینه اظهار‌نظر می‌کنم صاحب کالا نیستم ما بیلبورد‌هایی داریم، انها را در مزایده می‌فروشیم. شرکت خصوصی با اجازه وزارت ارشاد تبلیغات می‌کند. من بیلیبوردها را در مزایده واگذار می‌کنم اجازه تبلیغات را وزارت ارشاد می‌دهد.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران اضافه کرد: به شورا پیشنهاد داده‌ایم اجازه دهند وقتی مزایده کالاها تمام شد بتوانیم 20 درصد از آن سازه‌هایی که آزاد شده‌اند را به تولید داخل بدهیم و برای آنها تخفیف 30 درصدی و بر روی عرشه‌ها با تخفیف 50 درصدی اجازه تبلیغات دهیم البته به شرط آنکه تولید داخلی تائید استاندارد و وزارت صنایع را داشته باشد.

شوشتری ادامه داد: اگر شورا یک فوریت را تصویب و به ما اعلام کند برخی سازه‌ها را تا شهریور که مزایده دارد و مزایده‌شان تمام می‌شود به کالاهای داخلی اختصاص خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه باید رقابت برای تولید داخل ایجاد کنیم گفت: ولی نگران هستیم آنها پول تبلیغات ندارند تازه از کف مزایده 20 تا 50 درصد به آنها تخفیف می‌دهیم.

شوشتری با تاکید بر این موضوع که مدعی نیستیم تمام کارهای ما درست است گفت: اگر اشکالاتی در کار وجود داشته باشد عذرخواهی می‌کنیم.

وی در خصوص مراحل صدور مجوز تبلیغات کالاهای خارجی گفت: یک کالا که از گمرک وارد کشور می‌شود به وزارت صنایع درخواست تبلیغ می‌دهد. آنها بعد از تائید به وزارت ارشاد مجوز تبلیغ می‌دهند وزارت ارشاد نیز بعد از دادن مجوز آنها را به شهرداری ارجاع می‌دهد شهرداری بر اساس مهر اداره ارشاد تهران اجازه تبلیغ به کالا می‌دهد.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که می‌توانید قراردادها را یکطرفه لغو کنید گفت: در قراردادها شرایط فسخ وجود دارد در برخی موارد بخش خصوصی نمی‌پذیرد که قرارداد را لغو کند.

شوشتری با بیان اینکه در حال حاضر با پول تبلیغات کارهای عمرانی سازمان زیباسازی را انجام می‌دهیم گفت: اگر برخی از تبلیغات را حذف کنیم 5 تا 6 میلیون تومان ضرر می‌دهیم اگر این ضرر جبران می‌شود ما اجازه تبلیغات نمی‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان درآمد سازمان زیباسازی از طریق تبلیغات کالا‌ها چقدر است گفت: همه درآمد از طریق تبلیغات کالاهاست البته شهرداری نیز بودجه‌ای در این زمینه در نظر گرفته است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-07-08 18:20

افزودن دیدگاه جدید