کد مطلب: 

3022

شاه‌میرزایی: مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای همه‎ی دستگاه‎ها لازم الاجراست

شاه‌میرزایی: مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای همه‎ی دستگاه‎ها لازم الاجراست

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: مصوبات این شورا جنبه قانونی دارد و برای همه دستگاههای کشور لازم الاجراست.

 

به گزارش سیتنا، علیرضا شاه میرزایی عضو شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز در خصوص علت عدم اطلاع رسانی پیرامون جلسات رسمی شورای عالی فضای مجازی پس از گذشت بیش از سه ماه از تشکیل این شورا به فرمان مقام معظم رهبری، اظهار داشت: دبیر شورا باید انتخاب می شد که این موضوع یک فرآیند پیچیده ای داشت زیرا باید دستگاههای مختلف روی آن توافق نظر می کردند.

وی ادامه داد: پس از طی شدن این فرآیند بالاخره دبیر سه هفته پیش انتخاب شد و تا یکی دو هفته آینده مصاحبه رسانه ای خواهند داشت. 

* انتخاب دبیر شورا با اکثریت آرا

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در خصوص فرآیند انتخاب دبیر این شورا گفت: اعضای شورا افرادی مشخص هستند که با رای اکثریت مطلق آرا، آقای دکتر اخوان را به عنوان دبیر شورا منصوب کردند.

شاه میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی در این مدت بیش از یک جلسه داشته است ولی فقط جلسه اول آن به دلیل اعلام موجودیت شورا رسانه ای شده است، افزود: دلیلی برای انعکاس دیگر جلسات وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه دلیل دیگر رسانه ای نشدن جلسان شورا این بود که دبیر شورا اخیرا منصوب شده است، اضافه کرد: باید یک سازوکار مناسب برای اطلاع رسانی نتایج جلسات می شد که با تشکیل روابط عمومی شورا در دبیرخانه، اخبار جلسات در رسانه ها بهتر منعکس شود. 

* تفاوت اساسی دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی با دیگر شوراهای عالی

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگر از صحبت های خود گفت: دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی یک تفاوت اساسی با دبیرخانه دیگر شوراهای عالی نظیر شورای انقلاب فرهنگی و شورای امنیت ملی دارد و آن تفاوت این است که دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، یک مرکز بوده و لذا بسیار فراتر از یک دبیرخانه است .

شاه میرزایی ادامه داد: دبیر شورای فضای مجازی، همزمان کار دیگری نیز دارد و آن اداره "مرکز ملی فضای مجازی" می باشد که حوزه فعالیت آن از دبیرخانه یک شورا بسیار گسترده تر است و قاعدتا به مکان وسیع تری نسبت به یک دبیرخانه نیز نیاز دارد. 

* استفاده از ظرفیت "موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات" توسط شورا

وی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر امروز در خصوص استفاده از ظرفیت "موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات" توسط شورای عالی فضای مجازی، گفت: این نظر شخص رئیس جمهور بوده و صراحتا در جلسات گفته اند و در حکم ایشان نیز آمده است که از ظرفیت موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تشکیل مرکز استفاده شود و لذا هم اکنون محل فعالیت مرکز ملی فضای مجازی، موسسه تحقیقات فاوا است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه رئیس مرکز ملی فضای مجازی همزمان می تواند رئیس موسسه تحقیقات فاوا باشد، گفت: قطعا اینگونه نخواهد بود و وظایف مرکز ملی فضای مجازی خیلی وسیعتر از وظایف تحقیقاتی است؛ اما به هر حال مرکز ملی فضای مجازی نیازمند یک زیرمجموعه تحقیقاتی است و موسسه تحقیقات می تواند در زیر مجموعه مرکز ملی فضای مجازی مشغول به فعالیت باشد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: تدبیر رئیس جمهور برای تسریع در شروع کار در مرکز ملی فضای مجازی، خیلی خوبی بود که تمام ظرفیت و امکانات "موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات" به عنوان یک زیر مجموعه "مرکز ملی فضای مجازی" در خدمت قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: این که هم از یک طرف باعث می شود بازده تحقیقاتی موسسه افزایش یابد و تحقیقات آن کاربردی بشود و هم مرکز می تواند از امکانات آن استفاده کند. 

* "مرکز ملی فضای مجازی کشور" بازوی اجرایی شورای عالی فضای مجازی

شاه میرزایی "مرکز ملی فضای مجازی کشور" را بازوی اجرایی شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: کلیه ابلاغ های مصوبات شورا، ارتباط و تعامل با همه دستگاههایی که در زمینه فضای مجازی فعالیت می کنند، تقسیم کار بین دستگاههای کشور و نظارت بر عملکرد آنها، از جمله وظایف مرکز ملی فضای مجازی است. وی افزود، بخش عمده ای از فعالیت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخشی از وظایف وزارت ارشاد، بخشی از وظایف سازمان صدا و سیما و بخشی از فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی، از این پس باید با نظارت کامل این مرکز، انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین شوراهایی مانند شورای تعیین مصادیق، شورای عالی انفورماتیک و شورای عالی اطلاع رسانی باید فعالیت هایشان را با مرکز ملی فضای مجازی هماهنگ کنند و پس از تایید و ابلاغ رسمی این مرکز، کار خود را ادامه بدهند. 

* مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای همه دستگاههای کشور لازم الاجراست

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه این مرکز وظیفه ابلاغ، هماهنگی، تقسیم کار و نظارت بین مراکز نامبرده را بر عهده دارد، تاکید کرد: هر اقدام مرتبط با فضای مجازی بدون تایید شورای عالی فضای مجازی، باعث موازی کاری و هرز رفتن منابع می شود و باید سریعا دستگاهها خود را هماهنگ کنند.

شاه میرزایی با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی، هم جنبه تدوین قوانین و مقررات را بر عهده دارد و هم گزارشات مرکز را استماع نموده و مصوباتی را اتخاذ می کند، تصریح کرد: مصوبات این شورا کاملا جنبه قانونی دارد و برای همه دستگاههای کشور لازم الاجراست.

وی در پایان با اشاره به اینکه همه سازمان هایی که با فضای مجازی کشور ارتباط دارند، حتی اگر عضو شورا نباشند باید کلیه فعالیت های مرتبط خود با فضای مجازی را به تایید این شورا برسانند، تاکید کرد: شورا طبق اختیارات خود، نظارت کلان بر دستگاهها و مراکزی که در فضای مجازی مشغول به فعالیت هستند را دارد و می تواند حتی آنها را منحل کرده یا بین آنها تقسیم وظایف جدیدی کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-06-25 21:01

افزودن دیدگاه جدید