کد مطلب: 

3014
نحوه‎ی دریافت امضای دیجیتال
22 نوع گواهی امضای دیجیتال داریم که مثلا برای اظهارنامه مالیاتی یک نوع خاص وجود دارد و بر حسب نیاز مراجعان، دفاتر راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.

به گزارش سیتنا، جعفر محمودی در گفت‌وگو با فارس گفت: الکترونیک کردن اسناد کشور یک اتفاق نیست، بلکه یک فرآیند است، مانندالکترونیکی کردن اظهارنامه‌ مالیاتی، گمرکی و سایر اسناد دولتی. اجرای قانون با چند سال تاخیر شروع شد ولی الان اجرای آن دنبال می‌شود.

محمودی مرکز تجارت الکترونیک را در حال حاضر زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و در خصوص اقدامات در دستور کار مرکز تجارت الکترونیک توضیح داد: پروژه‌های مهم و زیادی در سطح ملی داریم که بعضا افتتاح شده، ولی هنوز گسترده نشده‌اند،مانند سامانه تدارکات الکترونیک دولت "ستاد"،که می‌توان گفت پس از سامانه سوخت‌رسانی بزرگترین سامانه الکترونیک کشور است.

وی افزود: در این سامانه کل تدارکات دولت به جای اینکه دستی از طریق بازار خریداری شود، از سامانه الکترونیک خریداری می‌شود و کل فعالیت انبارداران، ذیحسابان، و کارپردازان دولت را پوشش می‌دهند.

جعفری با بیان اینکه حدود 48 هزار میلیارد تومان در این سامانه تبادلات مالی انجام خواهد شد، گفت: حدود یک سال و نیم است که نرم‌افزار سامانه تدارکات افتتاح شده است. در تهران 12 ستاد و وزارتخانه و خریدهای خود را از طریق این سامانه انجام می‌دهند و در شرف گسترش فعالیت سامانه در ابعاد ملی هستیم.

خبرنگار پرسید:راه‌اندازی این سامانه تا چه حد در شفاف‌سازی امور مربوط به تدارکات دولت اعم از خرید و مناقصه و ... موثر بوده است؟

وی پاسخ داد: فوق العاده زیاد، هم‌اکنون خریدهای دولت این گونه است که هر خریدی توسط کارپردازان دستگاه‌های دولتی به ارزش زیر 5،5 میلیون تومان انجام شود همان است و زیر 50 میلیون تومان با ارائه 3 استعلام موجه است.

جعفری ادامه داد: این در حالی است که در این سیستم برای خریدهای دولت به جای 3 استعلام 100 استعلام انجام می‌شود و اساساً رابطه کار پرداز، انباردار و ذی‌حساب دولت با فروشنده قطع شده و آنان فروشنده را اصلا نمی‌بینند که ارتباطی با آن برقرار کنند.

رئیس مرکز تجارت الکترونیک افزود: سیستم مناقصات دولت نیر که اکنون می‌تواند اتفاقات زیادی در روند آن بیفتد،در این سامانه امکان هر گونه دستکاری منتفی می‌شود.

 

*دفاتر خدمات شهر الکترونیک نیستند

خبرنگار به محمودی گفت: دفاتر خدمات الکترونیک شهر ظاهراً در راستای تحقق دولت الکترونیک ایجاد شد‌ه‌اند،اما کماکان تابع بروکراسی و کاغذبازی هستند.

وی پاسخ داد: در دفاتر خدمات الکترونیکی شهر تنها کار‌های دولت برون سپاری شده اما فرآیندهای ان الکترونیک نیست، اینکه مراجعان این دفاتر اسناد را دستی ارائه و انواع کپی‌ها را ارائه می‌کنند، دیگر الکترونیک نیست. البته فرآیندی بهبود پیدا می‌کند، شاید اگر این کار در وزارتخانه‌ها انجام می‌شد،طولانی و پیچیده‌تر بود، اما الکترونیکی است.

وی ادامه داد: اما در سیستم الکترونیک کارپرداز پشت سیستم خود قرار می‌گیرد، با کسی هم ارتباط پیدا نمی‌کند و کارش را انجام می‌دهد، ۱۰۰درصد الکترونیک و بدون کاغذ.

 

*چالش عدم دسترسی همه مردم به امکانات الکترونیک 

خبرنگار به محمدی گفت: در تبادلات الکترونیک مانند ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی افراد عادی باید به تجهیزات الکترونیک دسترسی داشته باشند، مانند تجهیزات رایانه، اینترنت، اسکنر و .. که برای تهیه نسخه الکترونیکی مدارک و ارسال آن مورد نیاز است، اما همه مردم چنین امکاناتی در اختیار ندارند.

وی پاسخ داد: اگر کسی سالی یکبار به این تجهیزات نیاز دارد، آن را می‌تواند از دفاتر فروشگاه‌ها و دفاتر خدمات رایانه ای در بیرون و به قیمت گرفتن کپی تهیه کند.

 

* نحوه دریافت امضای دیجیتال برای ورود به دولت الکترونیک

محمدی در خصوص نحوه گرفتن امضای دیجیتال برای فعالیت‌های الکترونیکی مودیان مالیاتی نیز توضیح داد: برای گرفتن امضای دیجیتال افراد باید به دفاتر اسناد رسمی کشور و یا اتاق‌های بازرگانی مراجعه و با ارائه مدارکی که نشان‌دهنده هویت اوست مانند کپی شناسنامه یا کارت ملی، فرمی را پر کرده و اعلام کنند چه نوع گواهی امضایی را نیاز دارند.

وی افزود: 22 نوع گواهی امضای دیجیتال داریم که مثلا برای اظهارنامه مالیاتی یک نوع خاص وجود دارد و بر حسب نیاز مراجعان، دفاتر راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند.

محمدی اضافه کرد: در آنجا  افراد امضاء و مهر خود را ارائه کرده و در همانجا مهر و امضاء را باز تولید و نسخه الکترونیک را روی فلش به او تحویل می‌دهند از این پس این امضاء هویت فرد را نشان می‌دهد و از آن پس این امضاء اعتبار قانونی دارد. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-06-25 10:28

افزودن دیدگاه جدید