کد مطلب: 

2991

سیمانتک: فلیم علاوه بر جاسوسی، ظرفیت خرابکاری هم دارد

سیمانتک: فلیم علاوه بر جاسوسی، ظرفیت خرابکاری هم دارد

شرکت سیمانتک، از شرکت‌های فعال در زمینه‎ی امنیت رایانه اعلام کرده است که بدافزار فلیم نه تنها ظرفیت جاسوسی دارد، بلکه می‌تواند عملکرد سیستم‌های رایانه‌ای را مختل کند.

 

به گزارش سیتنا و بر اساس گزارش‌ BBC، پیش از این، کارشناسان سایبری دریافته بودند که فلیم می‌تواند با جاسوسی در شبکه‌های کامپیوتری، به مکالمات آنلاین کاربران کامپیوترهای این شبکه‌ها دست یابد و اطلاعات آنها را بدزدد.

 

ویکرام تاکور، از کارشناسان سیمانتک، به خبرگزاری رویترز گفته است که این شرکت هم‌اکنون مشخصه‌ای را در فلیم شناسایی کرده است که به کاربران آن اجازه می‌دهد فایل‌هایی را در کامپیوترهای آلوده پاک کنند.

به گفته او، چنین مشخصه‌ای نشان می‌دهد که فلیم می‌تواند مانع اجرایی شدن برنامه‌های کامپیوتری و یا حتی غیرفعال شدن کامل سیستم‌های عملیاتی کامیپوتری شود.

 

سیمانتک فلیم را که از دست‌کم پنج سال پیش در فضای اینترنت وجود داشته، یکی از پیچیده‌ترین برنامه‌های جاسوسی سایبری خوانده که تاکنون کشف شده‌اند.

این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که فلیم احتمالا با حمایت دولتی خلق شده است، چون ساختار و عملکرد آن به حدی پیشرفته است که ساختش نمی‌تواند کار هکرهای مستقل باشد.

 

شرکت امنیتی کسپرسکی لب که در روسیه مستقر است، ماه گذشته اعلام کرد که فلیم با آلودن کردن یک سیستم "مجموعه عملیات پیچیده‌ای را آغاز می‌کند که شامل مواردی همچون ثبت تردد شبکه، برداشتن عکس از صفحه، ضبط مکالمات صوتی و ثبت رکورد صفحه کلید می‌شود."

از آن زمان تاکنون پژوهشگران در تلاش بوده‌اند تا به درک بهتری از ظرفیت‌های فلیم برسند.

پژوهشگران کسپرسکی لب همچنین اعلام کرده‌اند که بخشی از کدهای نرم‌افزاری فلیم به ویروس استاکس نت ربط دارد.

 

ارزیابی‌های سیمانتک، در صورت تایید، به معنای آن است که فلیم می‌تواند به عنوان یک سلاح برای حمله به کامپیوترهایی استفاده شود که کنترل عملیاتی سیستم‌های بخش‌های زیرساختی کلیدی و مهمی همچون سدها، واحدهای شیمیایی و تاسیسات مراکز تولیدی را به عهده دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-06-22 19:42

افزودن دیدگاه جدید