کد مطلب: 

2990

اولین کامپیوتر ساخت اپل 300 هزار یورو فروخته شد + تصویر

اولین کامپیوتر ساخت اپل 300 هزار یورو فروخته شد + تصویر

حراجی ساتبی در نیویورک یکی از اولین کامپیوترهای ساخت اپل را به حراج گذاشت، که در این حراجی خریداری که نخواست نامش فاش شود با پرداخت دو برابر بهای پیشنهادی این کامپیوتر را خرید.

 

به گزارش سیتنا (citna.ir)، اولین دستگاه کامپیوتر اپل با نام Apple I در سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز و استیو ووزنیاک ساخته شد. در سراسر جهان تاکنون تنها مکان ۶ دستگاه از این کامپیوترهای نادر قدیمی مشخص شده است. یکی از این کامپیوترها که هنوز قابل استفاده است، روز ۱۵ ژوئن به فروش رسید.

 

عرضه کننده‌ی این کامپیوتر نادر حراجی ساتبی در نیویورک بود و با پرداخت ۳۷۴ هزار و ۵۰۰ دلار (معادل ۳۰۰ هزار یورو)، این دستگاه کامپیوتر اپل مالک تازه‌ای پیدا کرد. دو خریدار برای شرکت در این مزایده ثبت نام کرده بودند. دستگاه در نهایت به پیشنهاددهنده‌ای که تلفنی در مزایده شرکت کرده بود و نخواست نامش فاش شود، رسید.

 

کارشناسان در حراجی ساتبی ارزش این دستگاه را بدون مانیتور، ۱۸۰ هزار دلار تخمین زده بودند. یک دفترچه‌ی راهنمای اورجینال اپل و همچنین کاست نصب هم همراه این کامپیوتر به فروش رسید.

 

دویچه وله گزارش داد که طراحی Appel I را استیو ووزنیاک انجام داده بود، کامپیوتری که توسط استیو جابز رئیس پیشین اپل، برای اولین بار در ژوئن سال ۱۹۷۶ با بهای ۶۶۶ دلار و ۶۶ سنت روانه‌ی بازار شد. حراجی ساتبی در توضیح فروش این کامپیوتر آورده است :«اپل یک به عنوان اولین کامپیوتر شخصی آغازگر عصر جدیدی شد که در آن استفاده از کامپیوتر برای عموم رواج یافت.»

 

  

 

استیو جابز و ووزیناک Appel I را این گونه طراحی کرده بودند که هسته‌ی الکتریکی کامپیوتر عرضه شود و سپس خریدار خود بر اساس نیاز و تصوراتش آن را تکمیل کند. اما مشتریان بزرگی چون پاول تیرل، رئیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای "بایت شاپ"، برای چنین تصوراتی هزینه نمی‌کردند.

 

تیرل به جابز و ووزیناک سفارش ۵۰ دستگاه کامپیوتر کامل اپل را برای بهای ۵۰۰ دلار برای هر دستگاه داد. موسسان اپل باید در ۳۰ روز این سفارش را تحویل می‌دادند. نتیجه‌‌ی اولین سفارش برای دو ژنی کامپیوتر درخشان بود. جابز و همکارش به جای ۵۰ دستگاه، ۱۰۰ دستگاه روانه‌ی بازار کردند. ۵۰ دستگاه به تیرل رسید و ۵۰ دستگاه دیگر را جابز خود با قیمت ۶۶۶ دلار و ۶۶ سنت برای هر دستگاه به فروش رساند. داستان موفقیت اپل هم از همین جا آغاز شد.

 

به گزارش سیتنا، اپل یک یکی از اولین کامپیوترهایی بود که با مانیتوری ساده و یک کیبورد معمولی امکان برنامه‌نویسی را فراهم می‌کرد و انقلابی در رایانه‌های شخصی به پا کرد. بهای این کامپیوتر به گونه‌ای بود که حالا مردم عادی هم می توانستند صاحب کامپیوتر شوند. تا پیش از تولد اپل یک کامپیوترها دستگاه‌هایی بودند حجیم و جا داده شده در قفسه‌های بزرگ که تنها برای متخصصان، ساخته شده بودند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-06-22 19:02

افزودن دیدگاه جدید