کدخبر :295893 پرینت
26 خرداد 1403 - 06:51

نقش گوگل در توسعه هوش مصنوعی اپل

اپل از همکاری این شرکت با «اوپن‌اِ‌ی‌آی» برای آوردن هوش مصنوعی «چت جی‌پی‌تی» به سیستم عامل اپل پرده برداشت، اما ظاهرا دیگر غول فناوری در حوزه هوش مصنوعی یعنی «گوگل» نیز در توسعه هوش مصنوعی اپل نقش مهمی ایفا کرده است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، آلفابت، کمپانی مادر گوگل، دیگر همکار اوپن‌ای‌آی برای ساخت هوش مصنوعی اپل بوده است

اپل در سند فنی که پس از آن رویداد منتشر کرد، روشن کرد که «آلفابت»، کمپانی مادر گوگل که یکی از توسعه‌دهندگان اصلی هوش مصنوعی است، دیگر همکار اوپن‌ای‌آی برای ساخت هوش مصنوعی اپل بوده است.

برای ساخت مدل‌های هوش مصنوعی پایه اپل، مهندسان این شرکت از نرم‌افزار چارچوب اختصاصی خود با طیف وسیعی از سخت‌افزار، به‌ویژه واحدهای پردازش گرافیکی داخلی (جی‌پی‌یو) و تراشه‌های موجود در فضای ابری گوگل به نام واحدهای پردازش تانسور (تی‌پی‌یو) استفاده کردند.

گوگل تقریباً یک دهه است که در حال ساخت تی‌پی‌یو بوده است، و به طور عمومی درباره دو نوع از تراشه‌های نسل پنجم خود که می‌توانند برای آموزش هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرند صحبت کرده است.

به گفته گوگل، عملکرد نسخه نسل پنجم تی‌پی‌یوی آنها قابلیت رقابت با تراشه‌های H100 AI ساخت کمپانی «انویدیا» را دارد. گوگل در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود اعلام کرد که نسل ششم این تراشه در سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.

پردازنده‌ها به طور خاص برای اجرای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی و مدل‌های آموزشی طراحی شده‌اند، و گوگل سخت‌افزار و پلتفورم نرم‌افزاری رایانش ابری را به طور ویژه برای آنها ساخته است.

اپل تاکنون درباره میزان اتکای خود به تراشه‌ها و نرم‌افزارهای ساخت گوگل در مقایسه با سخت‌افزار انویدیا و سایر تولیدکنندگان هوش مصنوعی چیزی نگفته است. اما به گفته کارشناسان، استفاده از تراشه‌های گوگل معمولاً مستلزم خرید سرویس‌های این شرکت برای دسترسی به آنها از طریق بخش ابری است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.