کد مطلب: 

295120

مجموعه قوانین جامع اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی تصویب شد

قانون هوش مصنوعی جدید اتحادیه اروپا تعهدات شفافیت سخت‌گیرانه‌ای بر سیستم‌های هوش مصنوعی پرخطر تحمیل می‌کند، اما چنین الزاماتی را برای مدل‌های هوش مصنوعی که استفاده عمومی دارند آسان‌تر خواهد گرفت.
هوش مصنوعی

به گزارش سیتنا به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا این هفته مجموعه قوانین جامع خود برای تنظیم حوزه هوش مصنوعی را تصویب کرد. کارشناسان بر این باورند که این قوانین یک «معیار جهانی بالقوه» برای تنظیم ابزاری است که زندگی و کسب‌وکار بسیاری از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا بسیار جامع‌تر از رویکرد نسبتا سهل‌گیرانه «تطابق داوطلبانه» آمریکا است. این قانون همچنین از رویکرد چین که بر حفظ ثبات اجتماعی و کنترل دولتی تمرکز دارد، متفاوت است.

اعضای اتحادیه اروپا دو ماه پس از حمایت قانونگذاران این اتحادیه از قانون هوش مصنوعی که توسط کمیسیون اروپا در سال 2021 تهیه شده بود و به دنبال ایجاد تغییرات کلیدی در آن، به این قانون رای دادند.

نگرانی‌ها درباره نقش هوش مصنوعی در اشاعه اطلاعات نادرست، اخبار جعلی و محتوای دارای حق‌نشر طی ماه‌های اخیر با محبوبیت فزاینده سیستم‌های هوش مصنوعی مولد مانند «چت جی‌پی‌تی» ساخت «اوپن‌اِی‌آی» و «جمنای» ساخت «گوگل» افزایش یافته است.

قانون هوش مصنوعی جدید اتحادیه اروپا تعهدات شفافیت سخت‌گیرانه‌ای بر سیستم‌های هوش مصنوعی پرخطر تحمیل می‌کند، اما چنین الزاماتی را برای مدل‌های هوش مصنوعی که استفاده عمومی دارند آسان‌تر خواهد گرفت.

این قانون استفاده دولت‌ها از هوش مصنوعی را به نظارت بیومتریک، پیگرد جرایم خاص و جستجوی افراد مظنون به جدی‌ترین جرایم محدود می‌کند.

کارشناسان می‌گویند این قانون تأثیرات جهانی خواهد داشت. شرکت‌های خارج از اتحادیه اروپا که از داده‌های مشتریان این اتحادیه در پلتفرم‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کنند، باید خود را با آن تطبیق دهند. کشورهای دیگر نیز احتمالاً از قانون هوش مصنوعی اروپا به عنوان یک الگو استفاده خواهند کرد.

جریمه‌های نقض مقررات حوزه هوش مصنوعی تحت قانون جدید اتحادیه اروپا از 7.5 میلیون یورو یا 1.5 درصد از گردش مالی تا 35 میلیون یورو یا 7 درصد از گردش مالی جهانی بسته به نوع تخلف متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-05-25 15:40

افزودن دیدگاه جدید