کد مطلب: 

295020

آمریکا: روسیه احتمالا سلاحی با قابلیت حمله به ماهواره‌‌ها به فضا فرستاده است

آمریکا می‌گوید روسیه هفته گذشته ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کرد که ممکن است قابلیت حمله به ماهواره‌های دیگر را داشته باشد.
آمریکا: روسیه احتمالا سلاحی با قابلیت حمله به ماهواره‌‌ها به فضا فرستاده است

به گزارش سیتنا از بی بی سی، ژنرال پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا این ماهواره را سلاحی ضد فضایی توصیف کرد و گفت که این ماهواره در مدار پایینی زمین قرار گرفته است، مداری که ماهواره دولتی آمریکا نیز در آن واقع است.

او گفت که آمریکا اوضاع را زیر نظر دارد و باید برای حفظ منافع خود آماده باشد.

روسیه و آمریکا قبلاً نیز درباره تسلیحات فضایی در سازمان ملل باهم جدل داشته‌اند و مسکو نیز واشنگتن را به تلاش برای فعالیت نظامی در فضا متهم کرده است.

اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه (۲۱ مه) آمریکا را متهم کرد که به دنبال تبدیل کردن فضا به «عرصه رویارویی نظامی» است.

شماری از کارشناسان نظامی از مدت‌ها پیش هشدار داده‌اند که احتمالاً عرصه بعدی رویارویی نظامی در فضا خواهد بود.

سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه گفت معتقد است ماهواره روسی «احتمالاً قادر به حمله به ماهواره‌های دیگر در مدار پایینی زمین است.»

او اضافه کرد: «روسیه این سلاح ضد فضایی جدید را در همان مداری مستقر کرده که ماهواره دولت آمریکا قرار دارد... و ارزیابی‌های ما نیز نشان می‌دهد که مشخصات این ماهواره به تسلیحات ضد فضایی شباهت دارد که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ به فضا فرستاده شده بود.»

ژنرال رایدر همچنین گفت: «ما مسئولیت داریم که برای حفاظت و دفاع از قلمرو فضایی آماده باشیم.»

یک سخنگوی فرماندهی فضایی آمریکا نیز در اظهاراتی جداگانه به خبرگزاری رویترز گفت که ماهواره روسی «احتمالا یک سلاح ضد فضایی است که تصور می‌شود قادر باشد به سایر ماهواره‌ها در مدار پایینی زمین حمله کند.»

او گفت که ماهواره «کاسموس ۲۵۷۶» در ۱۶ مه از پایگاه فضایی پلستسک که در ۸۰۰ کیلومتری شمال مسکو قرار دارد، به فضا پرتاب شد.

آژانس فضایی ملی روسیه (روسکوسموس) در بیانیه‌ای گفت که پرتابی که در ۱۷ مه صورت گرفت «در راستای منافع وزارت دفاع فدراسیون روسیه» و با استفاده از پرتابگر «سویوز-۲.۱ ب» به فضا پرتاب شد.

تفاوت در تاریخ‌هایی که بیان شد احتمالا به دلیل اختلاف ساعت روسیه و آمریکا است. مسکو و واشنگتن هیچکدام جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده‌اند.

تحلیلگران فضایی هم می‌گویند که به نظر می‌رسد ماهواره «کاسموس ۲۵۷۶» در همان مداری مستقر شده است که ماهواره «یواس‌ای ۳۱۴» آمریکا در آن قرار دارد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، کاخ سفید گفت که روسیه در حال توسعه یک سلاح فضایی جدید و «مشکل‌ساز» است، اما تاکید کرد که هنوز آن را به فضا پرتاب نکرده است.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که یکی از اعضای ارشد جمهوری خواه کنگره آمریکا هشداری رمزآلود درباره یک تهدید جدی به امنیت ملی صادر کرد که باعث به وجود آمدن شایعات زیادی در داخل واشنگتن شد.

در گزارشی که سال گذشته از سوی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» مستقر در واشنگتن منتشر شد، نیز گفته شد که روسیه در حال توسعه طیف وسیعی از تسلیحات ضد ماهواره است، از جمله موشکی که در نوامبر ۲۰۲۱ به طور موفقیت‌آمیز علیه یک ماهواره‌ از کار افتاده دوره شوروی آزمایش شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-05-22 20:06

افزودن دیدگاه جدید