کدخبر :291514 پرینت
05 اسفند 1402 - 12:40

آیا ربات کاوشگر پس از فرود بر روی کره ماه چپ کرده است؟

پس از آن که کاوشگر اودیسیوس متعلق به یک شرکت خصوصی آمریکایی توانست با موفقیت روی سطح کره ماه فرود آید، احتمالا چپ کرده و به بغل واژگون شده است.

متن خبر

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، پس از آن که روز گذشته در رویدادی تاریخی کاوشگر اودیسیوس متعلق به یک شرکت خصوصی آمریکایی توانست با موفقیت روی سطح کره ماه فرود آید، احتمالا چپ کرده و به بغل واژگون شده است.

این را مدیرعامل شرکت «اینتو‌یتیو ماشینز» گفت و تصریح کرد که کارشناسان همچنان در حال بررسی و تلاش برای به دست آوردن تصاویری از موقعیت کاوشگرند اما در حال حاضر گمان می‌رود این سفینه پس از فرود چپ کرده و سر آن در مقابل یک تخته سنگ قرار گرفته است.

استیو آلتموس، مدیرعامل این شرکت خصوصی که در تگزاس آمریکا است، گفت اودیسیوس در حال حاضر در باتری‌های خود انرژی فراوانی دارد و در ارتباط با زمین است و وضعیت عمومی آن خوب است.

آلتموس گفته کارشناسان شرکت او هنوز کاملا سر درنیاورده‌اند که چه چیزی روی داده اما داده‌ها دریافت شده از این روبات کاوشگر فضایی این فرضیه را تقویت کرده که پایه‌های اودیسیوس روی سطح ماه به آرامی فرود امده‌اند اما چون هنوز لرزش‌های جانبی وجود داشته سفینه به پهلو افتاده روی سطح.

«ما امیدواریم که تصاویر را از روبات دریافت کنیم و بتوانیم یک ارزیابی مفصل‌تر درباره بدنه سفینه و تجهیزات نصب شده روی آن به دست بیاوریم. تا اینجا که با وجود چپ کردن هنوز سفینه قدرت عملیاتی و کارکرد خوبی دارد. این به ما انگیزه می‌دهد که به عملیات خودمان برای کاوش بر سطح ماه ادامه دهیم.»

[node:title]

کاوشگر اودیسیوس، متعلق به یک شرکت خصوصی با موفقیت در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد.

این لحظه‌ای بزرگ برای شرکت آمریکایی «اینتوئیتیو ماشینز» و به طور کلی صنعت فضایی آمریکاست.

این اولین شرکت خصوصی است که دستگاهی را بر سطح ماه فرود می‌آورد.

این رویداد همچنین روزی بزرگ برای ناسا و جامعه هوا‌و‌فضای آمریکاست که بیش از نیم قرن است ماموریت موفق برای نشاندن کاوشگری بر قمر زمین نداشته است.

اودیسیوس سفر حدودا ۳۸۴ هزار کیلومتری از زمین را روز پنجشنبه ۱۵ فوریه شروع کرد. موشکی آن را از پایگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا آمریکا به فضا پرتاب کرد.

اخیرا یک کاوشگر آژانس فضایی ژاپن هم بر ماه فرود آمد که بعد از ساعاتی معلوم شد در موقعیتی نامناسب بر سطح نشسته است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.