کد مطلب: 

291259

ژاپن دو ماهواره را در مدار زمین قرار داد

سازمان کاوش‌های هوافضای ژاپن پس از دو پرتاب نافرجام، از پرتاب موفق پرتابگر «اچ۳» (H3) به مدار زمین خبر داد.
ژاپن دو ماهواره را در مدار زمین قرار داد

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، پرتابگر اچ۳ بامداد روز شنبه، ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن)، از پایگاه فضایی تانگاشیما در جنوب غربی ژاپن به فضا پرتاب شد و یک ریزماهواره و یک ماهواره بومی را در مدار زمین قرار داد.

پرتابگر اچ۳ با ۶۳ متر طول برای حمل ۶.۵ تن بار طراحی شده است. به گفته میشل ترنتی، مدیر آزمایشگاه فضایی ملبورن در دانشگاه ملبورن، پرتابگر اچ۳ دارای موتور جدید و منحصر‌به‌فردی است که در مقایسه با پرتابگرهای پیشرفته نیروی رانش بیشتری تولید می‌کند.

پرتابگر اچ۳، محصول مشترک سازمان کاوش‌های هوافضای ژاپن و صنایع سنگین میتسوبیشی، جانشین سامانه پرتابگر «اچ۲ای» (H-IIA) می‌شود که در سال ۲۰۰۱ عرضه شد.

این پرتابگر با قابلیت انجام ماموریت‌های باصرفه‌تر می‌تواند اکتشافات منظومه شمسی را مقرون‌به‌صرفه‌تر کند.

نخستین عملیات پرتاب اچ۳ در فوریه ۲۰۲۳ به‌دلیل بروز مشکلاتی در اشتعال ناموفق بود. دومین تلاش سازمان کاوش‌های هوافضای ژاپن در ماه مارس سال گذشته نیز به دلیل ناهماهنگی فنی بی‌نتیجه ماند.

قرار است یک ریزماهواره‌ با گرفتن عکس و فیلم به پیشگیری از بلایای طبیعی کمک کند. ماهواره دیگر نیز که به حسگر تشخیص پرتوهای مادون قرمز مجهز است برای رصد وضعیت کارخانه‌ها در سراسر کره خاکی در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از آلیس گورمن، کارشناس اکتشافات فضایی در دانشگاه فلیندرز، نوشت که اچ۳ سامانه‌ای جامع خواهد بود که ماهواره‌ها را در مدار زمین قرار می‌دهد و می‌تواند به‌عنوان وسیله نقلیه‌ای برای ایستگا‌ه‌های فضایی عمل کند و همینطور به کره ماه برود.

ژاپن ماه گذشته با فرود موفق، اما با زاویه نامناسب یک کاوشگر بدون سرنشین روی سطح ماه، پنجمین کشوری شد که به این دستاورد رسیده است.

تقاضای پرتاب ماهواره به لطف افزایش پرتابگرهای تجاری مقرون‌به‌صرفه مانند فالکون ۹، اسپیس‌اکس و تعدادی از پرتابگر‌های جدید که سال جاری میلادی آزمایش می‌شوند، شتاب بیشتری گرفته است. ژاپن نیز در نظر دارد تا سال۲۰۳۰ نزدیک به ۲۰ ماهواره و کاوشگر را با پرتابگرهای اچ۳ به فضا بفرستد.

به گفته ماسایوکی اگوچی، مدیر بخش دفاعی و فضایی «میتسوبیشی هوی»، هدف دراز‌مدت این شرکت پرتاب هشت تا ۱۰ پرتابگر در سال است که فروش ۳۳۰ میلیون دلاری تجارت فضایی را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داد.

او امیدوار است با افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های این شرکت، سقف تولید کنونی پرتابگرهای اچ۳ را از پنج تا شش فروند بالاتر ببرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-02-18 15:38

افزودن دیدگاه جدید