کد مطلب: 

291049

راه اندازی سامانه جدید مالکیت معنوی در امارات متحده عربی

وزارت اقتصاد امارات متحده عربی از راه اندازی سامانه جدید مالکیت معنوی (IP) این کشور خبر داد که شامل 11 طرح یکپارچه در زمینه‌ها و کاربردهای مختلف مالکیت معنوی است؛ این ابتکارات با هدف ارتقای چشم‌انداز نوآوری و خلاقیت در این کشور از طریق ایجاد یک محیط رقابتی و مساعد برای مخترعان و پدیدآورندگان برای توسعه ایده‌های کارآفرینانه خود به فرصت‌های تجاری نوآورانه است.
راه اندازی سامانه جدید مالکیت معنوی در امارات متحده عربی

به گزارش سیتنا، نوشتار پیش رو به طور اجمالی به تشریح خبر اخیرا منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد امارات متحده عربی مبنی بر راه‌اندازی سامانه جدید مالکیت معنوی در این کشور خواهد پرداخت.

وزارت اقتصاد از راه اندازی سامانه جدید مالکیت معنوی (IP) این کشور خبر داد که شامل 11 طرح یکپارچه در زمینه‌ها و کاربردهای مختلف مالکیت معنوی است. این ابتکارات با هدف ارتقای چشم‌انداز نوآوری و خلاقیت در این کشور از طریق ایجاد یک محیط رقابتی و مساعد برای مخترعان و پدیدآورندگان برای توسعه ایده‌های کارآفرینانه خود به فرصت‌های تجاری نوآورانه است.

مراسم افتتاح این سامانه توسط وزارت اقتصاد امارات با حضور عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد و همچنین نمایندگان چندین نهاد دولتی فدرال، محلی، مراکز دانشگاهی و پژوهشی انجام گرفت.

وزیر اقتصاد امارات در مراسم راه اندازی این سامانه گفت؛ راه اندازی سیستم IP جدید نقطه عطفی در تلاش های ما برای ارتقای گذار کشور به اقتصاد دانش و نوآوری و ایجاد یک محیط ملی نهفته برای مالکیت معنوی، نوآوری و فعالیت های ثبت اختراع، مطابق با بهترین شیوه‌های جهانی است. سیستم جدید بر چهار محور اصلی استوار است؛

1- ارتقای حمایت همه جانبه ارائه شده از حقوق مالکیت معنوی؛

2- کاهش تخلفات پیش روی صاحبان اختراع و مبتکران؛

3- حل و فصل اختلافات؛

4- توسعه خدمات ارائه شده توسط وزارت اقتصاد امارات به افراد و مؤسساتی که مایل به ثبت اختراع هستند.

المری گفت؛ این سامانه مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است و به توانمندسازان و نهادهای حامی اختراع و نوآوری کمک می‌کند تا از رشد پروژه‌های مبتنی بر تحقیق و توسعه حمایت کنند و آنها را به عنوان صادرات ملی به بازارهای خارجی عرضه کنند. سامانه جدید با تسهیل صادرات محصولات و خدمات ملی پیشرفته مبتنی بر نوآوری و فناوری روز به بازارهای خارجی، نقش برجسته ای در افزایش درآمدهای بخش ملی IP ایفا می‌کند و همچنین موجب جذب اختراعات به امارات خواهد شد. برای این منظور، امارات متحده عربی مجموعه ای از سیاست ها و قوانین اقتصادی، از جمله قوانین مربوط به حمایت از حقوق مالکیت صنعتی، علائم تجاری، و حق چاپ و حقوق مرتبط را اجرا کرده است.

سیستم IP جدید مالکیت معنوی امارات از 11 سازوکار تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌باشند؛

- ابتکار Innovation Hub: این ابتکار یک پلت فرم انکوباتور آنلاین را برای سازندگان امارات متحده عربی ارائه می دهد تا راهنمایی و کمک فنی در روند ثبت اختراع ارائه دهند. این ابتکار با همکاری انجمن امارات برای استعدادهای درخشان انجام خواهد شد.

- ابتکار Patent Hive: این ابتکار با هدف افزایش تعداد پتنت های اعطا شده و ارتقای مشارکت نوآوران و استعدادها در ثبت درخواست های ثبت اختراع در امارات می‌باشد. هدف آن دستیابی به شش هزار ثبت اختراع جدید در کشور تا سال 2026 با همکاری موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی مربوطه است.

- ابتکار «فاهس» (آزمایشگر) اماراتی: وزارت اقتصاد، با مشارکت شورای رقابت استعدادهای اماراتی (نفیس)، این ابتکار را برای ارتقای مهارت ها و رقابت استعدادهای اماراتی در زمینه مالکیت فکری انجام داده است. این برنامه آموزش و آگاهی در سطح بالا را ارائه می دهد که نه تنها فرصت های شغلی را برای آنها ایجاد می‌کند، بلکه بخش خصوصی را تشویق می‌کند تا آنها را در زمینه‌های مختلف مرتبط با نوآوری و خلاقیت استخدام و آموزش دهد.

- ابتکار InnovLAB: با مشارکت وزیر دولت برای توسعه دولت و آینده، InnovLAB بر تقویت ظرفیت‌های انکوباتورهای نوآوری و حمایت از رقابت‌پذیری آنها و همچنین ارزیابی اثربخشی انکوباتورها در مؤسسات فدرال و آموزشی محلی تمرکز می‌کند.

- ابتکار InstaBlock: InstaBlock یک سرویس فوری است که توسط وزارت و با همکاری اداره تنظیم مقررات دولت مخابرات و دیجیتال ارائه می‌شود و به رسیدگی به شکایات مربوط به نقض حق نسخه‌برداری پخش زنده اختصاص دارد. تمرکز اصلی این سرویس اجرای سریع حفاظت از حقوق مالکیت معنوی است.

- طرح IP SPORT: MoEc با همکاری اداره کل ورزش (GAS) قرار است این طرح را راه اندازی کند که هدف آن افزایش تعداد علائم تجاری ثبت شده در بخش ورزشی امارات است. هدف افزایش آگاهی در مورد حقوق مالکیت معنوی در صنعت ورزش و اجرای کمپین‌های آگاهی بخش در امارات است.

- ابتکار One Day TM: یک تلاش مشترک بین MoEc و وزارت مالیه، ارائه خدمات با هدف تسریع در صدور گواهی ثبت علامت تجاری، که آن را در یک روز کاری انجام می دهد. هدف از این طرح افزایش نرخ ثبت علامت تجاری در امارات متحده عربی و ایجاد درآمد اضافی است.

- ابتکار پلتفرم IP: یک پلتفرم دیجیتال تلفیقی که در مرحله آتی برای اتصال و یکپارچه سازی داده‌های بخش های مختلف دولتی مسئول اجرای حقوق مالکیت معنوی ایجاد می‌شود. این ابتکار جدیدترین تکنولوژی روز را در این زمینه به کار خواهد گرفت و وزارت اقتصاد این پروژه را با همکاری نهادهای دولتی مربوطه اجرا خواهد کرد.

- ابتکار 'هایاکوم': وزارتخانه قصد دارد این ابتکار را همراه با میزبانی امارات متحده عربی از نشست INTA، یکی از بزرگترین جلسات متمرکز بر علائم تجاری، معرفی کند. هدف افزایش جذابیت امارات متحده عربی برای شرکت های جهانی و ارتقای تصویر برند آن است.

- ابتکار مدرسه IP: هدف از این ابتکار ایجاد مجموعه ای جامع از برنامه‌های آموزشی برای مالکیت معنوی است که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) تایید خواهد شد. همچنین شامل طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب برای دانش آموزان با همکاری سازمان‌ها، گروه حمایت از صاحبان برند و مرکز مالکیت فکری ضحی خلفان است.

- شخصیت مجازی "عایشه": یک شخصیت مجازی که هدف اصلی آن افزایش آگاهی در مورد حقوق مالکیت معنوی، تعامل با مردم و پاسخگویی به سوالات آنها است. این کار از طریق مشارکت در رویداد یا پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

در سال 2023، تعداد درخواست های ثبت علامت تجاری در امارات نسبت به سال 2022 بیش از 9.6 درصد افزایش یافت، همچنین ثبت آثار فکری نیز نسبت به سال 2022 بیش از 29.5 درصد افزایش داشته است. مجموع درخواست های ثبت اختراع در امارات در سال 2023 به میزان 3415 درخواست بوده است که افزایش 19.5 درصدی نسبت به سال 2022 را نشان می دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-02-13 12:08

افزودن دیدگاه جدید