کد مطلب: 

288262

تبلیغ کفش و لباس؛ پیشتاز حراج جمعه سیاه در شبکه‌های اجتماعی

بررسی و تحلیل محتوای مربوط به حراج جمعه سیاه در تلگرام و اینستاگرام، توسط سامانه تحلیل داده لایف‌وب، نشان می‌دهد که کفش و لباس بیشترین محتوای حراج و میزان تبلیغات را به خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان محتوای تبلیغاتی جمعه سیاه در تلگرام و اینستاگرام سال‌های اخیر بود.
لباس فروشی‌ها؛ پیشتاز در حراج جمعه سیاه

به گزارش سیتنا، سامانه تحلیل داده لایف‌وب، به مناسبت بلک‌فرایدی به تحلیل و پایش محتوای مربوط به این روز در تلگرام و اینستاگرام فارسی پرداخته و در گزارشی میزان محتوای اینستاگرام و تلگرام را با یکدیگر مقایسه کرده است؛ از محصولاتی که بیشترین محتوا را داشتند رونمایی شده و در انتها به تحلیل و پایش محتوای کاربران در بزرگترین حراج دیجی‌کالا پرداخته است.

بلک‌فرایدی چیست؟

با اینکه چند سالی است پای بلک‌فرایدی به تقویم بازار ایران باز شده اما بنظر می‌رسد هنوز نتوانسته جایگاه خود را در فرهنگ خرید و فروش مردم پیدا کند. شاید بتوان دلیل این مساله را همخوان نبودن فلسفه این روز با فرهنگ ایرانی دانست.

بلک فرایدی (جمعه سیاه) یا حراج جمعه، آخرین جمعه ماه نوامبر است که به نوعی شروع خرید برای به پیشواز رفتن عید کریسمس است. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم می‌شود آنرا با حراج‌های آخر سال ایران مقایسه کرد که مردم برای خرید لباس نو به بازار می‌روند تا عید نوروز را با لباس جدید و حال نو آغاز کنند.

برگردیم به بلک فرایدی و سنتی که حالا آنرا به شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها تبدیل کرده است. در ایران هم چند سالی است که فروشگاه‌های آنلاین با نزدیک شدن به این رویداد تبلیغات گسترده‌ای را آغاز می‌کنند و با حراج‌ اجناس خود با حاشیه سود کم به خالی شدن انبار کمک کنند. البته در این میان مردم هم می‌توانند با خرید اجناسی که شاید پیش از حراج توانایی خرید آنرا نداشتند سود خوبی داشته باشند.

چرا کفش و لباس بیشترین محتوا را در تلگرام و اینستاگرام دارند؟

هر چند در کشورهای غربی مردم در حراج بلک فرایدی بیشتر به دنبال خرید اجناس الکترونیکی و دیجیتال هستند اما تحلیل و پایش نشان می‌دهد کفش و لباس بیشترین محتوای حراج را به خود اختصاص داده‌اند. البته پیش بینی چنین وضعیتی سخت هم نبود. چند سالی است که مسئولین و کارشناسان از افزایش ۵۰ درصدی و حتی بیشتر قیمت پوشاک در ایران گفته‌اند. فارغ از این آمارها درک افزایش قیمت پوشاک با چرخی در بازار قابل لمس است.

نمودارها چه می‌گویند؟

نمودار اول در این اسلاید روند رشد محتوای بلک‌فرایدی را در پنج سال اخیر نشان می‌دهد. در سال ۱۴۰۰، محتوای اینستاگرامی چهار برابر شد. سال ۱۴۰۱، محتوای  تبلیغات کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲ دوباره اوج گرفت. سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان محتوای تبلیغاتی بلک‌فرابدی در تلگرام و اینستاگرام سال‌های اخیر بود.

نمودار دوم پراکندگی محتوا را در ساعت‌های مختلف روز نشان می‌دهد. پرمحتواترین زمان، ۱۰ صبح تا یک بعدازظهر بلک‌فرایدی و روز قبل از آن (دوم آذر) بود. درروزهای منتهی به بلک‌فرایدی، ساعت شش تا ۱۰شب بیشترین میزان محتوا منتشر شد که عمدتا جنبۀ اطلاع‌رسانی برای تخفیف‌های روز بلک‌فرایدی را داشتند.

نکتۀ مهم کم شدن محتوا در روز دوشنبه شش آذر است. در کشورهای اروپایی و امریکایی، روز دوشنبه بعد  از بلک‌فرایدی را سایبرماندی (Cyber Monday)  می‌گویند که فروشگاه‌های اینترنتی تخفیف می‌گذارند. در ایران، در روز بلک‌فرایدی نیز عمدۀ تخفیف‌ها برای آنلاین‌شاپ‌ها است و به همین دلیل دیگر سایبرماندی در ایران جذابیتی برای فروشگاه‌ها و مردم ندارد.

تبلیغ کفش و لباس؛ پیشتاز حراج جمعه سیاه در شبکه‌های اجتماعی

اسلایدهای سوم و چهارم به سراغ بررسی محصولاتی می‌رود که در بلک‌فرایدی تبلیغ شدند. کفش و لباس بیشترین میزان تبلیغات را داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که مردم تمایل زیادی به خرید لباس از فروشگاه‌های اینترنتی و البته با تخفیف دارند و آنلاین‌شاپ‌های حوزۀ پوشاک (از دیجی‌کالا تا صفحات اینستاگرامیِ با فالوئر کم) بخش مهمی از این صنعت شده‌اند.

در تلگرام، نکتۀ مهم تنوع محصولات است. در اینستاگرام عمدتا لباس، محصولات آرایشی و بهداشتی و لوازم خانه است. در تلگرام علاوه بر پوشاک، وسایل گیمینگ، اشتراک فیلترشکن، سفر، شرط‌بندی، لوازم جانبی خودرو، ماشین‌حساب و حتی فروش تفنگ‌های شکاری نیز دیده می‌شود.

تبلیغ کفش و لباس؛ پیشتاز حراج جمعه سیاه در شبکه‌های اجتماعی

اسلاید پنجم بررسیِ میزان محتوا توجه کاربران در اینستاگرام و تلگرام به تبلیغات هر دسته از محصولات است. در اینستاگرام، کفش و لباس ۳۲ درصد از مجموع محتوا هستند که ۳۱ درصد از لایک‌ها را دریافت کردند. این در حالی است که تقریبا نیمی از تمام کاربران اینستاگرام، مخاطب صفحاتی هستند که تبلیغات مرتبط با کفش و لباس را منتشر کرده‌اند.

در تلگرام فروشگاه‌های اینترنتیِ چندمحصولی مانند دیجی‌کالا و اسنپ‌شاپ، تبلیغات گسترده‌ای داشتند. این دسته در کانال‌هایی تبلیغات داشتند که تنها ۱۰ درصد از مخاطبان تلگرامی را داشت، اما ۳۸ درصد از مجموع بازدیدهای محتوای تبلیغاتی و ۳۵ درصد از تعداد محتوای منتشرشده با این موضوع را به خود اختصاص داده است.

در تلگرام فروشگاه‌های اینترنتیِ چندمحصولی مانند دیجی‌کالا و اسنپ‌شاپ، تبلیغات گسترده‌ای داشتند. این دسته در کانال‌هایی تبلیغات داشتند که تنها ۱۰ درصد از مخاطبان تلگرامی را داشت، اما ۳۸ درصد از مجموع بازدیدهای محتوای تبلیغاتی و ۳۵ درصد از تعداد محتوای منتشرشده با این موضوع را به خود اختصاص داده است.

تبلیغ کفش و لباس؛ پیشتاز حراج جمعه سیاه در شبکه‌های اجتماعی

بلک‌فرایدی در دیجی‌کالا

بلک‌فرایدی دیجی‌کالا به عنوان مهم‌ترین حراج در ایران به صورت ویژه بررسی شد. کامنت‌های پستِ اصلیِ دیجی‌کالا که در صفحۀ اینستاگرام فروشگاه پین‌ شده است بررسی شدند. از مجموع نزدیک به ۸۰۰ کامنت، ۸۷ درصد از نظرات منفی پنج درصد خنثی و هشت درصد مثبت بودند.

اسلاید ششم به بررسی نظرات مثبت می‌پردازد. از مجموع نظرات مثبت، ۷۰ درصد از ویدئوها و تبلیغات بلک‌فرایدی تمجید کرده بودند. ۱۰ درصد تخفیف‌های دیجی‌کالا را مفید می‌دانستند، ۱۰ درصد دیجی‌کالا و عملکردش در سال‌های اخیر را تحسین کردند. کیفیت محصولات و مسابقۀ «شکار گنج» موضوعات بعدی هستند.

تبلیغ کفش و لباس؛ پیشتاز حراج جمعه سیاه در شبکه‌های اجتماعی

اسلاید هفتم، به بررسیِ ۸۷ درصد از کامنت‌های منفی می‌پردازد. انتقاد به تخفیف‌های بلک‌فرایدی مهم‌ترین نقد کاربران بود. بسیاری از کاربران معتقدند که دیجی‌کالا ابتدا قیمت محصولات را افزایش می‌دهد و سپس با تخفیفی اندک، محصولات را تحت عنوان بلک‌فرایدی به حراج می‌گذارد. بعضی هم معتقد بودند که تخفیف‌های پنج یا ۱۰ درصدی برای مناسبتی مانند بلک‌فرایدی بسیار کم است و در روزهای عادی نیز بسیاری از محصولات به همین اندازه تخفیف دارند.

یکی  از مهم‌ترین موضوعات انتقاد از مسابقۀ شکار گنج بود. بسیاری از کاربران شکار گنچ را جعلی و غیرواقعی توصیف کردند و معتقدند که فقط برای آشنایان کارمندان  دیجی‌کالا طراحی شده است!

سومین مورد با ۱۳ درصد از کامنت‌ها انتقاد از عملکرد کلیِ دیجی‌کالا بود. این مورد را می‌توان تصویر برند دیجی‌کالا در ذهن مخاطبان دانست. مثلا کسانی که از تخفیف‌ها یا ارسال گله دارند، با اصلاح این موارد انتقادشان برطرف می‌شود، اما این ۱۳ درصد اساسا به دیجی‌کالا و عملکردش نقد دارند و امکان رضایت‌مندی آن‌ها از دیجی‌کالا کم است.

موارد بعدی نبود تخفیف بر روی محصولات کاربردی، تبلیغات و پشتیبانیِ ضعیف است.

تبلیغ کفش و لباس؛ پیشتاز حراج جمعه سیاه در شبکه‌های اجتماعی

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-12-03 13:45

افزودن دیدگاه جدید