کدخبر :288219 پرینت
11 آذر 1402 - 15:37

هوشمندسازی و چابک سازی دولت، لازمه رفع موانع تسهیل‌گری در برنامه هفتم توسعه

معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: یکی از موضوعات برنامه هفتم، بحث تسهیل‌گری است که باید موانع را با هوشمندسازی و چابک سازی دولت از میان برداریم.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر رضا باقری اصل در نشست خبری با موضوع تشریح تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه هفتم توسعه، گفت: حاکمیت و نظام قانون گذاری نسبت به کاربردها و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه به خوبی عمل کرده است. برای اولین بار نام وزارت ارتباطات در برنامه هفتم توسعه ۳۵ بار، نام مرکز ملی فضای مجازی ۲۳ بار و نام هوشمندسازی ۳۵ بار تکرار شده است.

وی، ادامه داد: فناوری اطلاعات تنها یک زیرساخت به شمار نمی رود بلکه یک عامل توانمندساز توسعه در کشور تلقی می شود. رویکردی که نسبت به موضوع تحول در احکام برنامه وجود دارد از جنس توسعه و ارتقا نظام بهره وری است، لذا احکام به سمت احکام هزینه ای حرکت نکرده تا در نهایت به افزایش درآمد و بهره وری کشور کمک کند.

وی گفت: شاخص اقتصادی برنامه هفتم توسعه هشت درصد است که یک سوم آن از طریق بهره وری محقق خواهد شد، بدین ترتیب با هوشمندسازی، اقتصاد و حکمرانی را بهره ورتر می کنیم. امیدواریم اجرای این احکام با برنامه بودجه سالانه و آیین نامه های مربوطه، زیرساخت حقوقی لازم برای هوشمندسازی را فراهم کند.

وی، خاطرنشان کرد: ارکان اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه شامل تامین مالی سرمایه انسانی، فضای کسب و کار، زیرساخت ها، داده و اطلاعات است؛ که برای هر پنج رکن، در قانون برنامه، احکامی پیش بینی شده است که در این خصوص مجلس شورای اسلامی همکاری بسیار خوبی داشته است و تهیه ابزارهای جدید سرمایه گذاری هدف گرفته شده است.

باقری اصل، تاکید کرد: در موضوع دیجیتالی شدن، بحث پذیرش تغییر مطرح است؛ چراکه خروجی ها متناسب با نیازمندی بازار نیست.

وی، گفت: موضوع دیگری که در برنامه هفتم توسعه مطرح شده است، بحث تسهیل گری است که باید موانع را با هوشمندسازی و چابک سازی دولت از میان برداریم.

وی، اضافه کرد: در رکن زیرساخت اتصال ۲۰ میلیون کسب و کار و منازل به شبکه فیبرنوری را شاهد هستیم.

باقری اصل، تشریح کرد: در احکام برنامه هفتم توسعه بحث HPC و مرکز پردازش سریع نیز آمده است که یکی از زیرساخت های لازم برای شبکه فیبرنوری می باشد.

وی، اشاره کرد: از مصادیق هوشمندسازی که در قانون برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفت، می توان به خدمات اداری دولت، صنایع آب و برق (کنتور هوشمند و شبکه توزیع)، کشاورزی، حمل و نقل، ساخت و ساز و پایش مرزها اشاره کرد.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.