کد مطلب: 

288149

صادرات 650 میلیون دلار محصول دانش بنیان در شش ماه نخست سال 1402

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به صادرات 870 میلیون دلاری محصولات دانش بنیان ایرانی در سال 1401 و حجم 650 میلیون دلاری این صادرات طی شش ماهه اول 1402، از گسترش مقاصد صادراتی محصولات دانش‌ بنیان ایرانی به بیش از ۸۵ کشور خبر داد.
صادرات 650 میلیون دلار محصول دانش بنیان در شش ماه نخست سال 1402

به گزارش سیتنا، امیر حسین میرآبادی که در نشستی با خبرنگاران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: فعالیت های مرکز تعاملات بین‌المللی را می‌توان در چهار حوزه کلی دسته‌بندی کرد. حوزه نخست، ارتباطات علمی و سرمایه انسانی است و بیشتر تمرکز در این حوزه بر متخصصان ایرانی خارج از کشور است. این حوزه بسیار مهم است چرا که ظرفیت ایرانیان خارج از کشور را به میدان می‌آورد و در این حوزه فعالیت‌های نزدیکی با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور داریم.»

وی حوزه دوم را کسب و کارهای بین‌المللی عنوان و تاکید کرد: « در دوره جدید معاونت علمی،  علاوه بر حوزه علم و فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان هم به عنوان یک مأموریت به معاونت محول شده و یکی از ارکان رشد اقتصاد دانش‌بنیان توسعه بازارهای بین‌المللی است و در این حوزه نیز برنامه‌های زیادی در دست اقدام است.».

 رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی ادامه داد: «حوزه بعدی، مبادلات فناوری و ارتباطات بین‌المللی در لایه همکاری‌های دولتی است. ایجاد ارتباط بین دولت‌ها، استفاده از ظرفیت عضویت کشور در نهادهای بین‌المللی، پیمان‌های چندجانبه و کمیسیون‌های مشترک از جمله موضوعات مهم این حوزه است.»

میرآبادی همچنین افزود: «محور چهارم، سند جامع توسعه روابط علمی جمهوری اسلامی ایران است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، موضوع اجرائی‌سازی سند را دنبال می‌کند. در این حوزه ارتباط نزدیکی با شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که یک بستر عالی را برای توسعه روابط علمی بین‌المللی فراهم کرده‌ است.»

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی در خصوص سهم تحریم‌ها بر مبادلات علمی و فناورانه تصریح‌کرد: « اگر بخواهیم نگاه تحریمی داشته باشیم همکاری با تمامی کشورها سخت به نظر می‌رسد اما این مساله را با به میدان آوردن بخش خصوصی از تهدید به فرصت تبدیل کرده‌ایم  و در این راستا، در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۵ میلیون دلار صادرات رسمی دانش بنیان داشتیم، این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۸۷۰ میلیون دلار و در شش ماهه اول ۱۴۰۲ به ۶۵۰ میلیون دلار رسیده و تعداد مقاصد صادراتی ما بیش از ۸۵ کشور است».

وی ادامه داد: «شاید اگر مساله تحریم گریبانگیر کشور نبود این سطح از پیشرفت در حوزه فناوری برای ما ایجاد نمی‌شد. مساله تبدیل تهدید به فرصت یکی از مسائل آشکار در حوزه علم و فناوری کشور است، ما در حوزه‌ هایی مانند نانو فناوری رتبه چهارم را در دنیا داریم و در تعدادی از حوزه‌ ها مانند زیست فناوری رتبه ما زیر ۱۰ است. موضوعات مورد بحث در علم و فناوری فراتر از منطقه است و به لحاظ جایگاهی در سطح جهان جزو کشورهای پیشرو هستیم.»

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی با اشاره به اولویت تعاملات بین المللی علم و فناوری ایران با کشورهای همسایه، تصریح کرد: تعاملات علم و فناوری ایران با کشورهای چین و روسیه در سطح وسیعی است. در همین مدت اخیر در بزرگترین نمایشگاه واردات و فناوری کشور چین شرکت کردیم. سعی داریم سطح تعاملات علم و فناوری را در کشورهای افریقایی و امریکای لاتین توسعه ببخشیم.

به باور او، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ توانمندی فناوری جزو محدود کشورهایی است که به یک سیستم خود اتکایی کامل رسیده و  این موضوعی است که یک شبه ایجاد نمی‌شود بلکه بسترهای آن مدت‌ ها است که در کشور ما فراهم شده‌است.

میرآبادی با بیان اینکه از کشورهایی که با آن تعامل داریم کشور روسیه است، گفت: «چند هفته پیش معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور سفری را به روسیه داشت و ملاقات‌‌هایی را با دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در امور علمی، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت روسیه انجام داد. گفتگوهای بسیار مفصل و جدی‌ای داشتیم اما موضوع همکاری‌ های فناورانه با روسیه جدید نیست و پیشتر نیز وجود داشته است. از موضوعاتی که در این تعاملات در دستور قرار دادیم می‌توان به حوزه‌های پزشکی، سلامت، کشاورزی، حمل و نقل و انرژی و .... اشاره کرد و در این راستا کمیته هایی را تشکیل دادیم.» 

وی افزود: «صادرات محصولات نانو به کشور روسیه در سال جاری نسبت به سال گذشته، هفت برابر شده که نشان می‌دهد تعاملات ما با روسیه در حوزه محصولات فناورانه شتاب بیشتری گرفت است.»

میرآبادی همچنین به توافق‌نامه‌ای که بین بنیاد علم ایران و بنیاد علم روسیه امضا شده هم اشاره کرد و گفت: «فراخوان‌‌هایی را در این زمینه منتشر کردیم تا دانشمندان ایرانی و دانشمندان روس بتوانند به صورت مشترک روی پروژه ‌ها همکاری کنند؛ لذا ما هم در حوزه علم، هم در حوزه فناوری و هم در حوزه اقتصاد دانش بنیان همکاری‌ های متنوعی را با روسیه در دستور کار داریم.»

وی در پایان، خبر داد: « دوره آموزشی یادگیری مهارت در حوزه صادرات در پایان آذرماه برای نخستین بار توسط مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در استان سیستان و بلوچستان دایر خواهد شد و استانهای خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی مقصد بعدی اجرای بوت کمپ در حوزه صادرات محصولات خواهد بود.

در بخش دیگری از نشست، معاون توسعه سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی حسینی با بیان جزئیات اختصاص طرح جایگزین خدمت به دانش‌آموختگان خارجی تشریح کرد: موضوع نظام وظیفه تخصصی  برای افرادی است که می‌خواهند به کشور رفت‌وآمد داشته باشند. در حال حاضر طبق قانون افراد می‌توانند حداکثر دو بار در سال و به مدت سه ماه به کشور تردد داشته باشند؛ اما متخصصان و نخبگان دانش‌آموخته در خارج از کشور و در دانشگاه‌های برتر دنیا که قصد دارند به داخل کشور تردد داشته باشند، می‌توانند با انجام یک طرح به عنوان جایگزین خدمت سربازی، کارت پایان خدمت دریافت کنند و مشکل رفت‌وآمد آن‌ها مرتفع شود.

او تأکید کرد: در حال حاضر برای انجام پروژه جایگزین سربازی، دو حالت داریم؛ افراد می‌توانند در ایران این پروژه را دریافت کنند و بعد از ۱۴ ماه انجام طرح و گذراندن دوره آموزشی، کارت پایان خدمت دریافت کنند. متخصصان و دانش‌آموختگان خارج از کشور نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند تا مشکلات تردد آن‌ها رفع شود؛ به همین دلیل، عموما از افرادی درخواست همکاری داشتیم که دوست دارند به داخل کشور رفت‌وآمد کنند و یا بازگردند.

حسینی اضافه کرد: حدود ۳۸۰ نفر از درخواست‌کنندگان، هم‌اکنون در حال انجام طرح جایگزین یا دفاع از آن هستند. این برنامه به‌تازگی انجام می‌شود و تاکنون حدود ۲۰ کارت پایان خدمت برای افراد صادر شده است‌.

صادرات 650 میلیون دلار محصول دانش بنیان در شش ماه نخست سال 1402

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-11-30 10:34

افزودن دیدگاه جدید