کدخبر :288077 پرینت
07 آذر 1402 - 16:42

افزایش تمایل موسسات مالی جهانی برای حضور در بازار چین

در پی پیش بینی‌های مثبت از روند افزایش رشد اقتصادی چین و از آنجا که چین در سال‌های اخیر اقدامات موثری در بخش جذب سرمایه‌گذاری انجام داده است که از جمله می‌توان به ایجاد نهادی جهت تسهیل سرمایه‌گذاری برای تامین مالی فرامرزی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه بلندمدت اشاره نمود، بسیاری از موسسات مالی و بانکی کشورهای منطقه فعالیت خود را در این کشور توسعه داده اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، بسیاری از موسسات مالی جهان، در سال جاری میلادی، سرمایه‌گذاری بیشتری برای حضور هر چه بیشتر در بازار چین انجام داده اند. چین در سال‌های اخیر اقدامات موثری در بخش جذب سرمایه‌گذاری انجام داده است که از جمله می‌توان به ایجاد نهادی جهت تسهیل سرمایه‌گذاری برای تامین مالی فرامرزی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه بلندمدت اشاره نمود. در این میان بسیاری از موسسات مالی و بانکی از جمله بانک‌ها و موسسات مالی کشورهای منطقه، در پی پیش بینی‌های مثبت از روند افزایش رشد اقتصادی چین، در 9 ماه اخیر سال جاری میلادی فعالیت خود را در این کشور توسعه داده اند.

چین در سال‌های اخیر با طرح اقداماتی ویژه، از جمله اجازه سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران جهانی در بازار سرمایه چین و حذف سقف مالکیت موسسات خارجی برای اوراق بهادار، در پی افزایش ایجاد گشایش مالی بوده است که منجر به افزایش حضور بسیاری از مؤسسات مالی جهانی در چین شده است. موسسات مالی و بانکی بسیاری از کشورها، با بهبود وضعیت اقتصادی چین و اقدامات انجام گرفته برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین چشم‌انداز اقتصادی روشن آن کشور، فرصت را غنیمت شمرده و با توجه به وجود فرصت های ویژه در چین، نگاه خود را به بازار این کشور معطوف داشته اند.

بانک استاندارد چارترد هنگ‌کنگ، با تزریق سرمایه اولیه 1.05 میلیارد یوان (حدود 147.36 میلیون دلار آمریکا)، از اوایل سال جاری یک شرکت اوراق بهادار در سرزمین اصلی چین راه اندازی کرد که اولین شرکت اوراق بهادار خارجی از زمان اجرای سیاست لغو سقف مالکیت خارجی از سوی دولت چین در سال 2020 محسوب می‌گردد.

بر اساس اعلام مدیر اجرایی  بانک استاندارد چارترد هنگ‌کنگ، بازار چین برای سال های متمادی، بزرگترین مکان برای درآمد آن بانک بوده، به طوری که در 9 ماه اخیر سال میلادی 2023، میزان سود بدون مالیات استاندارد چارترد چین نسبت به سال گذشته، حدود سه برابر افزایش داشته است. همچنین به جز بانک استاندارد چارترد هنگ کنگ، تعداد 20 موسسه مالی و بانکی دیگر از سال 2020 و بعد از تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین، مبنی بر موافقت با تأسیس شرکت اوراق بهادار و صندوق های سرمایه‌گذاری خارجی، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

در همین راستا، اخیراً به شرکت مشترک چینی مسترکارت اجازه داده شده تا عملیات تسویه کارت بانکی را انجام دهد. شرکت فن‌آورانه مسترکارت نتس‌یونیون پکن می‌تواند به مؤسسات عضو خود اجازه دهد تا کارت های بانکی Mastercard Yuan را در چین صادر کنند که این مجوز، مستر کارت را به دومین موسسه تسویه کارت بانکی خارج از کشور تبدیل می‌کند که پس از American Express در سال 2020 وارد بازار چین شده است. بر اساس داده‌های رسمی، در 9 ماه سال جاری میلادی، تزریق یا افزایش سرمایه توسط بانک های خارجی در چین معادل 1.96 میلیارد یوان (حدود 250 میلیون دلار) بوده است.

بانک HSBC نیز با بهره گیری از پتانسیل بازار چین، قصد دارد بیش از 3 میلیارد یوان را به عملیات خود در چین در یک دوره پنج ساله تا سال 2025 تزریق کند و از طرفی این بانک توانسته در سال گذشته بیش از 6 میلیارد یوآن سود خالص در چین به دست آورد که نسبت به سال 2021 حدود 54 درصد افزایش یافته است. این بانک چندملیتی مستقر در بریتانیا متعهد شده است که از سال 2022 تا 2024، 300 میلیون دلار آمریکا در مشاغل مرتبط با چین از جمله دیجیتالی کردن، بین المللی سازی واحد پول یوآن (renminbi) و مدیریت ثروت سرمایه گذاری نماید. همچنین دیگر بانک معروف به نام بانک آسیای شرقی با افزایش حضور خود در منطقه  خلیج بزرگ (GBA) ، قصد دارد در سال آینده وام‌های جدید را در چین برای ارائه خدمات بهتر مالی بهتر ارائه نماید.

تحلیلگران بر این باورند که با توجه به بیانیه اخیر صندوق بین المللی پول درخصوص پیش بینی افزایش 5.4 درصدی تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 تا 5.4 و از طرفی ارتقاء عملکرد 9 ماه اخیر در بخش اقتصادی و مالی در چین، نگاه ویژه موسسات مالی خارجی به کشور چین، به نوعی نشانه ای از خوش‌بینی گسترده در مورد چشم‌انداز آتی اقتصادی چین می‌باشد.

سایر موسسات مالی نظیر دویچه بانک، Nomura و J.P. Morgan با اصلاح پیش بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 از  4.8 درصد به 5.2 درصد معتقدند که طرحهای انجام گرفته از سوی دولت چین، به تسهیل سرمایه گذاری و تامین و جذب سرمایه گذاران خارجی کمک خواهد نمود.

طبق اظهارات اداره ملی تنظیم مقررات مالی چین، روند گشایش مالی چین نه تنها متوقف نخواهد شد، بلکه چین عزم خود را برای به اشتراک گذاشتن فرصت های توسعه با بقیه جهان جزم کرده است و در این راستا برای گسترش بیشتر دسترسی به بازار موسسات خارجی و ایجاد شفافیت و پایداری سیستم مالی برای رقابت سالم  متعهد شده و تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.