کد مطلب: 

287688

تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به پیشنهادهای مطرح‌شده برای ایجاد یک بانک تخصصی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: برای تحقق این هدف، باید دو موضوع ایجاد بانک تخصصی و همچنین تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی را به موازات یکدیگر پیش برد.
تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

به گزارش سیتنا، نشست راهکارهای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدجواد شریف‌زاده معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد برگزار شد.

وزیر اقتصاد در این نشست گفت: اگر تصمیم خوبی درباره راهکارهای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اتخاد کرده و به یک ابتکار نهادی، راهبردی و ماندگار در این حوزه برسیم، همه از زیست بوم ایجاد شده، بهره‌مند خواهند شد.

خاندوزی با اشاره به پیشنهادهای مطرح‌شده در این نشست گفت: به نظر من باید دو موضوع «ایجاد بانک تخصصی» و همچنین «تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی» را به موازات یکدیگر، پیش برد.

وی اظهار داشت: اگر می‌توانستیم چهار یا پنج میلیارد دلار منبع مالی جدید را به صندوق نوآوری و شکوفایی تزریق کنیم، کار ویژه خوبی شکل می‌گرفت که برای گروه‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان مفید واقع می‌شد.

وزیر اقتصاد گفت: پیشنهاد می‌شود که طرحی آماده شده و با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و یک کشور خارجی مانند قطر که دارای منابع مالی خوبی است، کار مشترکی در این حوزه انجام شود تا بدین شکل از ظرفیت منابع مالی خارجی و تجربه و دانش صندوق نوآوری و شکوفایی کشور استفاده شود.

خاندوزی درباره راه‌اندازی بانک تخصصی نیز اظهار داشت: نیاز به بانک توسعه‌ای تخصصی در حوزه دانش‌بنیان مشابه بانک توسعه صادرات است که در همه استان‌ها گستردگی داشته، اما از شعب محدودی برخوردار باشد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در سایه این بانک تخصصی، می توان شعب خاص دانش‌بنیان برای بحث نظارت، اعتبارسنجی، تضامین، وثایق و هر چه که نیاز است، ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه آن بانک را باید به بانک تخصصی آن حوزه تبدیل کرد، گفت: باید تفاهم بلندمدتی بین آن بانک و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل بگیرد به طوری که آن بانک، خود را متولی تأمین مالی حوزه دانش‌بنیان بداند، و همچنین، آن شرکت‌ها نیز خود را متعهد به رعایت قواعد و اصول بانکی بدانند.

ابزارهای سنتی، پاسخ‌گوی نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نیست

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور نیز در این نشست اظهار داشت: تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به روش‌ها و ابزارهای جدید نیاز داشته و باید از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد یک ابزار مالی جدید استفاده کرد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان به چند دسته تقسیم می‌‎شوند، افزود: شرکت‌های نوپا و کوچک به کمک‌های اندک و بلاعوض، اما شرکت‌های بزرگتر به وام‌های قرض‌الحسنه از چند صد میلیون تا چند میلیارد تومان برای توسعه کار نیاز دارند. برخی شرکت‌های این حوزه نیز بسیار رشد کرده و به ابعاد بازار رسیده‌اند که آنها به تسهیلات چند ده میلیارد تومانی نیاز دارند. برخی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به حدی بزرگ شده‌اند که حتی معادل دو یا سه برابر سود بازار، درآمد دارند که تأمین مالی آنها نیز وسیع‌تر است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با بیان اینکه طیف شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت است، اظهار داشت: صندوق‌های پژوهش و فناوری عموما از شرکت‌های کوچک دسته یک و دو و صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های متوسط سطح سه و چهار حمایت می‌کنند. برای ایجاد تنوع در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، پیشنهادهایی آماده شده که برای بررسی و مشورت با وزارت اقتصاد مطرح می‌شود.
دهقانی فیروزآبادی افزود: حدود 70 شرکت دانش‌بنیان بیش از 100 کارمند متخصص دارند که فروش هر یک از آنها به طور میانگین بیش از یک هزار میلیارد تومان است که بر این اساس مجموع فروش سالانه آنها بیش از 70 هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی تأکید کرد: پس از گذشت حدود 20 سال از زمان فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، اکنون دارای طیف متنوعی از این شرکت‌ها هستیم که در مراحل مختلف فعالیت خود به انواع مختلفی از حمایت نیاز دارند. نظام بانکداری سنتی ما، درک درستی از نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد. اکنون دست‌کم 500 یا 600 شرکت بسیار جذاب دانش‌بنیان برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که به آنها توجهی نمی‌شود.

شایان ذکر است، در این نشست، گزارشی از وضعیت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و روش‌های تأمین مالی آنها ارائه شده و پیشنهادهایی نیز برای ایجاد تنوع در تأمین مالی این شرکت‌ها و ایجاد بانک تخصصی در این حوزه، مطرح شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-11-20 15:26

افزودن دیدگاه جدید