کد مطلب: 

287171

کاهش تعداد اپراتورهای مجازی (MVNO) مجوزدار از 19 به 9 از سال 95 تا کنون

بر اساس آخرین اطلاعات مندرج در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه که در سال 1395 به 19 شرکت متقاضی اعطا شده بود، اکنون به 9 شرکت تقلیل یافته است و سایر شرکت‌های دارنده مجوز نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند و لغو مجوز شده اند.
کاهش تعداد اپراتورهای مجازی (MVNO) مجوزدار از 19 به 9 از سال 95 تا کنون

به گزارش سیتنا، اپراتور مجازی موبایل Mobile Virtual Network Operator) MVNO) یک اپراتور تلفن همراه است که با استفاده از امکانات و تجهیزات خود در بخش های Core (HLR) HSS و IN، Billing و CC و اجاره بخش ACC شامل (BSC+BTS) از اپراتورهای موبایل اصلی (MNO) که به آنها اپراتور میزبان گفته می شود، انواع سرویس های پایه از قبیل USSD-SMS-Data-Voice بعلاوه سرویس ‏های ارزش افزوده VAS و همچنین سرویس های اینترنت اشیاء IoT و سایر سرویس های M2M را ارائه می دهد.

می توان گفت که MVNOها اساسا واسطه بین اپراتورهای موبایل اصلی (MNO) و مصرف‌کنندگان هستند. آنها دسترسی انبوه به خدمات شبکه را از MNOها با قیمت عمده خریداری می‌کنند و سپس آن خدمات را با قیمت خرده‌فروشی به مشتریان خود می‌فروشند. این رویه به MVNOها اجازه می‌دهد تا انواع طرح‌ها و خدمات تلفن همراه را ارائه دهند که اغلب ارزان‌تر یا انعطاف‌پذیرتر از آنهایی هستند که توسط MNOهای سنتی ارائه می‌شوند.

MVNOها می‌توانند بازارهای خاصی را هدف قرار دهند یا خدمات تخصصی ارائه دهند که MNOهای سنتی ممکن است ارائه نکنند، مانند طرح‌های کم‌هزینه، رومینگ بین‌المللی و غیره.

در همین راستا، در سال 1395 پس از برگزاری فراخوان صدور پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه، 51 متقاضی مدارک و مستندات لازم را به رگولاتوری ارائه کردند که پس از پایان مهلت فراخوان، ارزیابی تقاضاهای دریافتی براساس شرایط ذکر شده در فراخوان و مصوبات کمیسیون آغاز شد.

صادق عباسی شاهکوه، معاون وقت بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری از صدور موافقت اصولی دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) اعلام کرده بود که در حال حاضر با توجه به بررسی مدارک و مستندات دریافت شده، از بین متقاضیان، برای 19 متقاضی که براساس مصوبات کمیسیون شرایط را دارا بوده و امتیاز لازم را کسب کردند، موافقت اصولی صدور پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) صادر شد.

بر همین اساس متقاضیان براساس مصوبه کمیسیون، از تاریخ اعطای موافقت اصولی شش ماه فرصت دارند تا برای عقد قرارداد با حداقل یکی از اپراتورهای تلفن همراه به عنوان اپراتور میزبان اقدام کنند، لذا این فرصت شش ماهه قابل تمدید نیست و اگر دارندگان موافقت اصولی به مواردی از عدم رعایت مصوبه از سوی اپراتورها برخورد کردند فقط در این دوره شش ماهه می‌توانند موضوعات را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منعکس کنند.

اسامی دریافت کنندگان موافقت اصولی صدور پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO)، به شرح زیر است:

1- شرکت سیستم های مخابراتی بیستاک، موافقت اصولی صادره مورخ 94/12/26
2- شرکت توسعه فناوری ارتباطات نوین همراه، موافقت اصولی صادره مورخ 94/11/25
3- شرکت داده گستر عصر نوین (های وب)، موافقت اصولی صادره مورخ 94/11/25
4- شرکت آریا رسانه تدبیر، موافقت اصولی صادره مورخ 94/11/25
5- شرکت سرمایه گذاران فناوری تک وستا، موافقت اصولی صادره مورخ 95/02/18
6- شرکت آرین ماهواره، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/12/10
7- شرکت خدمات انفورماتیک، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/11/25
8- شرکت پارسان لین، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/12/01
9- شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/11/25
10- شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/11/25
11- شرکت سهامی یکتا سرآمد گیتی، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/12/26
12- شرکت توسعه مدیریت راهبردی امین، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/12/26
13- شرکت ارتباطاتی ضحی کیش، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/12/04
14- شرکت حلما گستر خاورمیانه، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/12/16
15- شرکت نگین تجارت آپامه، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 94/12/04
16- شرکت پردیس اول کیش، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 95/01/22
17- شرکت پتسا، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 95/01/23
18- شرکت براینتل پارس کیش، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 95/01/28
19- شرکت سلامت الکترونیک برکت، عضو پیشرو مشارکت مدنی، موافقت اصولی صادره مورخ 95/03/12

اپراتور مجازی MVNO نوع اول و نوع دوم

اپراتور مجازی نوع اول FULL MVNO برخلاف اپراتور‌های مجازی نوع دوم یعنی LIGHT MVNO  تمامی امکانات و تجهیزات فنی را دارا است و خدمات نوآورانه‌ای به مشترکین خود ارائه می‌دهد. اپراتور‌های مجازی به جای اینکه زیرساخت‌های فیزیکی شبکه‌های موبایل را راه‌اندازی کنند از شبکه و تجهیزات اپراتور‌های اصلی استفاده می‌کنند.

در واقع دراپراتور‌های نوع دوم که مجوز آن‌ها را سازمان مقررات رادیویی صادر کرده است، تنها می‌توانند اطلاعات مشترکین خود را جهت تعیین هویت نگهداری کنند. این اپراتور‌ها به لحاظ فنی از ID Network اپراتور میزبان بهره می‌برند  و کاربران نمی‌توانند در قسمت جستجوی دستی نام اپراتور را در موبایل خود ببینند.

اپراتور مجازی موبایل (Mobile Virtual Network Operator) بجای راه‌اندازی شبکه موبایل و نصب تجهیزات شبکه تلفن همراه، با عقد قرارداد همکاری از شبکه و تجهیزات اپراتور تلفن همراه موجود استفاده می‌کند.

کدام شرکت ها اپراتور مجازی نوع اول هستند؟

کاهش تعداد اپراتورهای مجازی (MVNO) مجوزدار از 19 به 9 از سال 95 تا کنون

به استناد آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گروه اپراتورهای مجازی نوع اول کشوری، پنج شرکت کیش سل پارس، شاتل موبایل، پارسیان همراه لوتوس، داده گستر عصر نوین و ارتباطات آرین تل قرار دارند.

اپراتورهای مجازی نوع دوم کدامند؟

کاهش تعداد اپراتورهای مجازی (MVNO) مجوزدار از 19 به 9 از سال 95 تا کنون

به استناد جدیدترین بروزرسانی سایت سازمان تنظیم تا زمان ارسال خبر، در گروه اپراتورهای مجازی نوع دوم کشوری هم پروانه چهار شرکت نگین ارتباطات آوا، توسعه فناوری ارتباطات نوین همراه، همراه هوشمند آینده و توسعه ارتباطات همراه اشیاء دارای اعتبار است.

لازم به ذکر است که تعداد اپراتورهای مجازی مجوزدار که در سال 95 تعداد 19 شرکت بودند، اکنون به 9 شرکت کاهش یافته اند.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-11-08 09:45

افزودن دیدگاه جدید