کد مطلب: 

284981

اختلال سراسری اینترنت کشور در بامداد امروز، 20 شهریورماه؛ در سایه سکوت مدیران وزارت ارتباطات + تکمیلی

نت بلاکس در بامداد بیستم شهریورماه با انتشار نموداری در صفحه توئیتر خود از اختلال سراسری اینترنت در کل ایران خبر داد و اعلام کرد که از ساعت یک بامداد، ‎اختلال در دسترسی به ‎اینترنت در ایران ثبت شده و افت اتصال به اینترنت به سطح ٧١ درصد حد معمول خود رسید که بر اساس گزارش های دریافتی سیتنا این اختلال تا یک ساعت و نیم به طول انجامید.
قطعی اینترنت

به گزارش خبرنگار سیتنا، نت‌بلاکس (NetBlocks) به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد، امنیت سایبری را رصد می‌کند و با استفاده از گزارش رسانه‌ها، ماژول‌های کد و ابزارهای سخت‌افزاری ترافیک، داده‌های شبکه را بررسی می‌کند.

این سایت روز گذشته (19 شهریور) در گزارشی با استناد به معیارهای اتصال به اینترنت، از اختلال اینترنتی در برخی استان‌های شمال غربی ایران خبر داد و  اعلام کرد که گزارش‌های کاربران این اختلال را تایید می‌کند.(خبر)

در همین راستا مظفری، مدیر ارشد فناوری در یک هلدینگ حوزه فناوری اطلاعات در توئیتی پیرامون این اختلال اعلام کرد که اختلال اینترنتی در برخی استان‌های شمال غربی ایران مربوط به یک برنامه تغییرات از پیش برنامه‌ریزی شده در خصوص اصلاح سیستم برق دیتاسنتر زیرساخت بوده است.(خبر)

همچنین بامداد امروز (20 شهریورماه) نت‌بلاکس‌‌ در گزارشی دیگر آورده است که برای دومین شب متوالی از ساعت یک بامداد ‎اختلال در دسترسی به ‎اینترنت در ایران ثبت شده است.

این سایت با انتشار نموداری در توئیتر خود از وضعیت شبکه اینترنت در کشور، اعلام کرد افت اتصال به اینترنت به سطح ٧١ درصد حد معمول خود رسیده است.

این اختلال از ساعت یک بامداد آغاز شده و در بامداد یکشنبه، ۱۹ شهریورماه نیز با شدت کمتری وجود داشت.

اختلال شدید بامداد امروز، 20 شهریورماه، حدود یک ساعت و نیم به‌طول انجامید و برای دقایقی اینترنت بین‌الملل با مشکل شدیدی مواجه شد به طوری که بسیاری از وب‌سایت‌های جهانی در دسترس کاربران داخل کشور نبود.

اختلال سراسری اینترنت کشور در بامداد امروز، 20 شهریورماه؛ در سایه سکوت مدیران وزارت ارتباطات + تکمیلی

پیگیری های سیتنا از شرکت ارتباطات زیرساخت برای کسب اطلاع از دلیل این اختلال تا لحظه انتشار این خبر بی نتیجه مانده و هنوز دلیل این اختلال سراسری اینترنت کشور به صورت رسمی اعلام نشده است.

تکمیلی: عملیات اجرایی ارتقاء و توسعه شبکه ارتباطات زیرساخت؛ علت اختلال اینترنتی بامداد دو روز اخیر

در پی بروز اختلال در شبکه ارتباطی در ساعات بامداد روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، شرکت ارتباطات زیرساخت، عملیات اجرایی ارتقاء و توسعه شبکه ارتباطات زیرساخت را علت این اختلال اعلام کرد.

به گزارش سیتنا، متن اطلاعیه شرکت ارتباطات زیرساخت که ساعاتی پس از خبر سیتنا منتشر شد، به شرح زیر است:

به‌منظور ارتقاء و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت و براساس نیازسنجی و طراحی‌های انجام شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و از چند روز گذشته مراحل جایگزینی و ارتقاء تجهیزات آغاز شده است. بدین منظور براساس فرآیند رایج و مصوب، تغییرات در ساعات کم ترافیک شبانه روز (اکثراً بامداد )، در قالب down time فنی انجام می شود.

بدیهی است جهت آمادگی اپراتورهای مخابراتی و سایر ذی‌نفعان و مدیریت ترافیک از مسیرهای جایگزین در ساعت دان تایم، قبل از شروع عملیات اجرایی، اطلاع‌رسانی لازم با اپراتورها و ذی‌نفعان انجام می شود.

دان تایم شبکه ارتباطی زیرساخت در بامداد روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در بعضی از مراکز انجام شده و با توجه به تعدد مراکز و گستردگی شبکه ارتباطی شرکت ارتباطات زیرساخت، این تغییرات به صورت مرکز به مرکز و طی چندین روز انجام می شود.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-09-11 08:28

افزودن دیدگاه جدید