کد مطلب: 

281344

کمک هدست واقعیت مجازی ساخت بلفاست به کودکان مبتلا به اختلال بینایی

نرم‌افزار واقعیت مجازی توسط سارا مک‌کراکن پس از آنکه دوقلوهایش در ۲۹ هفتگی به دنیا آمده و در شش ماهگی مبتلا به اختلال بینایی تشخیص داده شدند، در بلفاست ساخته شد و هدف او از ساخت این نرم‌افزار این بود که جهان بداند افراد مبتلا به اختلالات بینایی مثل دوقلوهای او، هر روز دنیا را چگونه می‌بینند.
کمک هدست واقعیت مجازی ساخت بلفاست به کودکان مبتلا به اختلال بینایی

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، آیبیلین هفت ساله است، اما در ۱۱ هفتگی پزشکان تشخیص دادند که به آلبینیسم چشمی و بیماری نیستاگموس یا مردمک‌جنبان مبتلا است.

هنگامی که کارولین و کارل، والدین آیبیلین، با استفاده از هدست (سربند) واقعیت مجازی که در بلفاست ساخته شده جهان را از نگاه دختر کوچکشان تماشا کردند، آن را «طاقت‌فرسا» توصیف کردند.

آنها با استفاده از این وسیله متوجه شدند که نقص بینایی دخترشان چقدر برای او «خسته‌کننده» است.

کارولین می‌گوید: «خیلی طاقت‌فرسا بود و متوجه شدیم که دنیای او چقدر مایوسانه و چقدر متفاوت از جهانی است که من و همسرم می‌دیدیم.»

مادر این دختر کوچک در ادامه افزود: «کاملا منطقی بود که چرا زمین بازی و کلاس درس برایش خیلی خسته‌کننده می‌شود و چرا نشانه‌های اجتماعی غیرکلامی را نمی‌‌خواند.»

این نرم افزار توسط سارا مک‌کراکن پس از آنکه دوقلوهایش در ۲۹ هفتگی به دنیا آمده و در شش ماهگی مبتلا به اختلال بینایی تشخیص داده شدند، در بلفاست ساخته شد.

پیتر و کانی، دوقلوهای مک‌کراکن به آلبینیسم چشمی و دودوَک، نیستاگموس یا مردمک‌جنبان مبتلا هستند، دو عاملی که هم به کاهش بینایی منجر می‌شود و هم حرکات منظم و نوسانی و مکرر چشم بیمار را در یک یا چند نقطه بینایی غیرارادی می‌کند.

مک‌کراکن با ساخت این نرم افزار می‌خواست جهان بداند که افراد مبتلا به اختلالات بینایی مثل دوقلوهای او، هر روز دنیا را چگونه می‌بینند.

این نرم افزار بیش از ۳۰ حالت چشم را در تنظیمات مختلف مانند کلاس درس، خیابان شلوغ، اتوبوس یا پارک بازی بازسازی می‌کند.

متخصصانی از بیمارستان رویال ویکتوریا در بلفاست و دانشگاه آلستر، از جمله کارشناسانی هستند که روی ساخت این هدست کار کرده‌اند.

مک‌کراکن می‌گوید: «ما نرم‌افزاری را ایجاد کرده‌‌ایم که می‌توان آن را به حالت‌های مختلف چشمی تظیم کرد.»

او گفت: برای ایجاد یک تصور واقعی از اختلال بینایی به افرادی که اطلاعات یا دانش بالینی ندارند، این روش بسیار موثری است.

به گفته مک‌کراکن، برای والدین بسیار موثر است که روش حمایت از فرزندشان را درک کرده و بتوانند آن را تغییر دهند، به مدارس کمک می‌کند که تاثیر اختلالات بینایی را بر کودکان در کلاس درس یا زمین بازی درک کنند و فراتر از آن برای درک بزرگسالانی که دارای اختلال بینایی هستند نیز بسیار موثر است.

نرم‌افزار Empathyees (همدلی) برای کارولین درک بیشتری از رفتار دخترش آیبیلین را ایجاد کرده است.

او می‌گوید کودکانی که دارای اختلالات بینایی هستند، اغلب تا پایان هفته درسی بسیار خسته می‌شوند و توان بینایی‌شان کمتر می‌شود. به همین دلیل نحوه تربیت یا آموزش آنها باید مطابق با این اختلال تنظیم شود.

مک‌کراکن در ادامه توضیح داد: «من فکر می‌کنم گاهی اوقات در مورد بچه‌هایی که دچار اختلال بینایی هستند، ما فقط نوک کوه یخ را می‌بینیم و متوجه نمی‌شویم که چه چیزی زیر آن در جریان است و رفتار آنان را شکل می‌دهد.»

به گفته کارولین «پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها چالش‌برانگیزترین روزها برای آیبیلین در مدرسه است.»

او گفت: «اما اکنون، با درک بیماری او و اینکه چگونه دنیا را می‌بیند، می‌فهمم که خسته شده چون تمام هفته این وضعیت را تحمل کرده».

کارولین افزود: «فکر می‌کنم بدون انجام فناوری واقعیت مجازی، تفاوت میان آیبیلین روزهای دوشنبه و آیبلین روزهای جمعه‌ها را متوجه نمی‌شدیم».

این فناوری به عنوان یک پروژه اجتماعی کار می‌کند و تیم آن در کارخانه نوآوری در بلفاست غربی مستقر است.

این نرم افزار در مدارس، مراکز مراقبت‌های بهداشتی و دفاتر در سراسر بریتانیا و ایرلند نیز استفاده می‌شود.

نرم افزار واقعیت مجازی، ماه آینده در کنفرانس ویژن ۲۰۲۳ که در ایالت دنور آمریکا برگزار می‌شود برای مخاطبان بین‌المللی به نمایش گذاشته خواهد شد.

مک‌کراکن می‌گوید: ایالات متحده یک بازار بزرگ است و آنها چیزی شبیه به این را در آنجا ندارند.

او افزود: هیجان زیادی از طرف افراد حرفه‌ای برای دیدن این سیستم واقعیت مجازی وجود دارد که ما در ایرلند شمالی ایجاد کردیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-06-08 10:06

افزودن دیدگاه جدید