کد مطلب: 

281030

مقام ارشد سازمان نصر کشور به سیتنا: افزایش هزینه خدمات و پشتیبانی نرم‏ افزار برای امسال 55 درصد مصوب شد/ شرکت‌ها بیشتر یا کمتر از این نرخ، با کارفرما توافق می‏‌کنند

دبیر کارگروه تعرفه سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای کشور، گفت: نرخ افزایش هزینه خدمات و پشتیبانی نرم‏ افزار در ابتدای هر سال توسط شورای مرکزی سازمان نظام صنفی اعلام می شود که این نرخ برای امسال 55 درصد مصوب شده است. برخی شرکت ها گاهی کمتر از این نرخ با کارفرما توافق می‏‌کنند و گاهی بیشتر، اما تلاش شده در مدل محاسبه، پارامترهایی هم اضافه شود تا منعکس کننده شرایط خاص پشتیبانی (مانند پشتیبانی در محل یا راه دور) باشد.
مقام ارشد سازمان نصر کشور به سیتنا: افزایش هزینه خدمات و پشتیبانی نرم‏ افزار برای امسال 55 درصد مصوب شد/ شرکت‌ها بیشتر یا کمتر از این نرخ، با کارفرما توافق می‏‌کنند

سید علی آذرکار، دبیر کارگروه تعرفه سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون افزایش تعرفه خدمات تخصصی- فنی حوزه فناوری اطلاعات طی سال‌های اخیر، گفت: سال 1389 کمیسیون شبکه این سازمان تعرفه‌ای در حوزه‌ی خدمات فناوری اطلاعات ارائه کرد که بیشتر در حوزه کابل کشی بود. روند تکمیل و تصحیح این تعرفه تا کنون ادامه داشته و هر ساله ضریب افزایشی به آن اضافه می‌شود، همچنین چارچوبی برای تعرفه‌ی خدمات پشتیبانی نرم افزاری نیز ارائه شد.

وی ادامه داد: طی سال‌های 1395 تا 1396، سازمان نصر از کارشناس‌های دادگستری هم کمک گرفت، تا مدلی برای تعیین تعرفه‌ی نیروی انسانی تعیین کنند. سال 1397 نسخه جدیدی از سند تعرفه ارائه شد که در آن امکان محاسبه‌ی نیروی انسانی، بسته به جایگاه و توانمندی های افراد هم وجود داشت. الان سند تعرفه دو بخش کلی دارد؛ یک بخش مربوط است به محاسبه نفر-ساعت پایه نیروی انسانی و بخش دیگر سند هم بحث خدمات پشتیبانی است. در بحث خدمات نرم افزاری موضوع پیچیده است و سندی که الان در دسترس است، اجماع تخصصی در حوزه‌ی نرم افزار است که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد.

آذرکار، خاطرنشان کرد: نرخ افزایش خدمات پشتیبانی ابتدای هر سال توسط شورای مرکزی سازمان نظام صنفی اعلام می شود؛ این نرخ برای امسال 55 درصد مصوب شده است. برخی شرکت ها گاهی کمتر از این نرخ با کارفرما توافق می‏‌کنند و گاهی بیشتر، اما تلاش شده در مدل محاسبه، پارامترهایی هم اضافه شود تا منعکس کننده شرایط خاص پشتیبانی (مانند پشتیبانی در محل یا راه دور) باشد.

وی، گفت: این نرخ تابع چند موضوع است، اولا، زیرساخت های حوزه‌ی ارتباطات در حال توسعه است و این یعنی نیاز به نیروی متخصص؛ بنابراین بین عرضه و تقاضا باید تعادل ایجاد شود. با توجه به شرایط اقتصادی و تفاوت نرخ ارز، نیروهای متخصص یا مهاجرت کردند یا در منزل بر اساس درآمد دلاری کار می‌کنند. در نتیجه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات هم باید عددی را تنظیم کنند تا هم بتوانند کسب و کارشان را حفظ کنند و هم نیروهای متخصص را از دست ندهند.

آذرکار، اظهار کرد: مهمترین سرمایه شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری اطلاعات، نیروهای متخصص آنها است که موتور محرکه شرکت‌ها هستند که در حال حاضر، وضعیت تامین و نگهداشت نیروی انسانی مطلوب نیست.

او در پایان به تلاش برای فراگیر کردن تعرفه سازمان اشاره و اعلام کرد که تعاملاتی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده تا این تعرفه هم در کنار فهارس بهای این سازمان منتشر شود. در این صورت بروز این اتفاق، هم تعرفه رسمیت قانونی و حقوقی خواهد یافت و هم دامنه کاربرد آن گسترده تر خواهد شد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-05-29 10:24

افزودن دیدگاه جدید