کد مطلب: 

280956

سازنده چت جی‌پی‌تی: هوش مصنوعی قرار نیست به بیکاری انسان‌ها منجر شود

رئیس شرکت اوپن ای‌آی، گفت: این ایده که هوش مصنوعی به مرحله‌ای می‌رسد که پس از آن انسان‌ها دیگر هیچ کاری برای انجام دادن یا هدفی نداشته باشند، هرگز به ذهن من خطور نکرده است.
هوش مصنوعی

به گزارش سیتنا، سام آلتمن، رئیس جوان شرکت اوپن ای‌آی (OpenAI)- سازنده ربات بسیار محبوب چت جی‌پی‌تی - روز جمعه ۲۶ مه (پنجم خرداد)‌، با حضور در نشستی در پاریس، درباره نگرانی‌ها پیرامون آینده استفاده از این فناوری سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلتمن ۳۸ ساله در این سخنرانی تلاش داشت ترس‌های شکل گرفته درباره جایگزینی هوش مصنوعی به‌جای نیروی انسانی را از بین ببرد.

او در گفته‌هایش تاکید کرد که فناوری شرکتش بازار کار انسان‌ها را نابود نمی‌کند و افزود: «این ایده که هوش مصنوعی به مرحله‌ای می‌رسد که پس از آن انسان‌ها دیگر هیچ کاری برای انجام دادن یا هدفی نداشته باشند، هرگز به ذهن من خطور نکرده است.»

سام آلتمن که در یک تور جهانی برای جذب رهبران ملی و کارگزاران قدرتمند به کشورهای مختلف سفر می‌کند، در نشست خود در پاریس خطاب به منتقدان گفت: «برخلاف هشدارهایی که داده می‌شود، هوش مصنوعی قرار نیست به بیکاری انسان‌ها منجر شود. این فناوری قرار نیست بخش‌ اعظم نیروی کار را از طریق اتوماسیون (خودکارسازی) از بین ببرد.»

او در پاسخ به سوالی درباره نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در صنعت رسانه برای تولید داستان و گزارش گفت: «نباید فراموش کنیم لازم است افرادی باشند که به این ابزار، موضوعاتی برای تحقیق و نگارش بدهند. در حقیقت حتی در صورت استفاده از این ابزار، هر روزنامه‌نگار به ده‌ها دستیار نیاز خواهد داشت که به او در ایده‌پردازی کمک کند.»

چت جی‌پی‌تی در اواخر سال گذشته مورد‌‌توجه قرار گرفت و نشان داد که توانایی تولید مقاله، شعر و مکالمه‌های ساختارمند را دارد. پس از آن، مایکروسافت میلیاردها دلار برای حمایت از شرکت اوپن‌ای‌آی اختصاص داد و اکنون از فناوری این شرکت در چندین محصول خود استفاده می‌کند.

سام آلتمن، ستاره نوظهور عرصه فناوری، با استقبال پرشور رهبران جهان در کشورهای مختلف مواجه شده است. اگرچه اوایل این هفته، به نظر می‌رسید که او در مقابل قوانین سخت اتحادیه اروپا، ممکن است دیگر خدماتش را به کشورهای عضو این اتحادیه ارائه نکند، در پاریس به روزنامه‌نگاران گفت: «معتقدم سختگیری‌های فعلی منصفانه نیستند، اما قصد ترک اتحادیه اروپا را نداریم. حتی شاید شرکت اوپن‌ای‌آی در آینده دفتری در اروپا باز کند.»

موفقیت چت‌ جی‌پی‌تی باعث شده است حتی برخی از سوی سیاستمداران برای نوشتن متن سخنرانی‌شان از آن کمک بگیرند. این فناوری در حال حاضر در کانون توجه جهانی قرار گرفته است و در عین حال نگرانی‌هایی را با خود به همراه دارد.

منتقدان استدلال می‌کنند که کاربران باید بدانند چه کسی مسئول پاسخگویی به سوالات آن‌ها است و آیا در این پاسخ‌ها از مطالب صفحات اینترنتی توهین‌آمیز یا نژادپرستانه استفاده شده یا خیر. آلتمن در پاسخ به این مسائل گفت که گمان می‌کند منتقدان می‌خواهند بدانند آیا خود مدل‌ها نژادپرستانه‌اند یا خیر. او افزود: «آخرین مدل چت جی‌پی‌تی یعنی جی‌پی‌تی ۴ نشان داد که به گونه شگفت‌آوری بی‌طرفانه عمل می‌کند.»

شرکت اوپن ای‌آی در سال ۲۰۱۵ با حضور سرمایه‌گذارانی ازجمله سام آلتمن و ایلان ماسک، مالک میلیاردر توییتر، تشکیل شد. ماسک در سال ۲۰۱۸ شرکت را ترک کرد و در ماه‌های اخیر بارها از آن انتقاد کرده‌ است.

ماسک که جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی خود را دارد، گفت که این شرکت را خودش ابداع کرده و ۱۰۰ میلیون دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده، اما در سال ۲۰۱۸ مورد خیانت قرار گرفته و آن را ترک کرده است. آلتمن در پاسخ به این ادعاها توضیح داد: «تقریبا با همه این‌ گفته‌ها مخالفم، اما سعی می‌کنم از دعوا اجتناب کنم، چون چیزهای مهم‌تری وجود دارد.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2023-05-27 15:02

افزودن دیدگاه جدید