کد مطلب: 

280511

صندوق نوآوری به دنبال نفوذ تفکر نوآوری در ساختار شبکه بانکی کشور

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری در تعامل با شبکه بانکی کشور، دو هدف جدی زیرساختی را دنبال کرده است؛ اول اینکه تفکر حوزه نوآوری در ساختار شبکه بانکی کشور نفوذ کند و دیگر اینکه در اکوسیستم نوآوری تبیین کنیم که استانداردهای مالی خود را ارتقاء دهند و بانک‌پذیر باشند.
جلسه

به گزارش سیتنا، بر اساس این تفاهم‌نامه صندوق نوآوری و بانک تجارت توافق کردند به منظور کمک به تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه، نسبت به همکاری مشترک در خصوص پذیرش رکن ضامن انتشار اوراق توسط بانک اقدام کنند. بر این اساس صندوق نوآوری پس از شناسایی و ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان متقاضی انتشار صکوک، نسبت به معرفی آن‌ها به بانک اقدام می‌کند. بانک تجارت نیز در چارچوب ضوابط و مقررات جاری خود بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت تایید، موافقت خود با پذیرش رکن ضامن آن شرکت را از طریق تایید فرم تقاضای موافقت اصولی انتشار اوراق صکوک اعلام کرده و مراتب اقدام خود را به اطلاع صندوق می‌رساند.

همچنین بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده، کلیه‌ شرکت‌های معرفی شده از سوی صندوق نوآوری، مشمول 30 درصد تخفیف در کارمزد پذیرش رکن ضامن توسط بانک می‌شوند.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با امضای این دو تفاهم‌نامه نتایج پرخیر و برکتی نصیب زیست بوم نوآوری کشور شود، افزود: بانک تجارت از اولین بانک‌هایی بود که صندوق نوآوری سازوکار اهرمی کردن منابع خود را به کمک آن آغاز کرد. سابقه همکاری ما به فروردین 98 بازمی‌گردد. در این مدت چهار ساله در تعامل با بانک، انواع تسهیلات را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دادیم که اعم از تسهیلات هزینه‌های جاری، تسهیلات لیزینگ، تسهیلات تامین محل کار شرکت‌ها و در مواردی هم تسهیلات تولید صنعتی و سرمایه ثابت بوده است. سال 1401 نزدیک به هزار میلیارد تومان تسهیلات با همراهی بانک تجارت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دادیم.

وی تاکید کرد: همچنین انواع ضمانت نامه‌هایی که مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان بوده، چه به شکل ریالی و چه به شکل ارزی، از سوی بانک تجارت و با معرفی صندوق نوآوری در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته است. میزان ضمانت‌نامه‌هایی که در سال 1401 از سوی بانک تجارت برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده به دو هزار میلیارد تومان می‌رسد. در این میان شرکت‌ها تنها دو و نیم درصد سپرده‌گذاری داشته‌اند. جای خرسندی است که بگوییم شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ما را در صندوق نوآوری روسفید کردند چرا که یکی از خوش‌حساب‌ترین مشتریان شبکه بانکی کشور بودند.

ذوالفقاری خبر داد: سال 1401 بانک تجارت رتبه اول در ارائه‌ تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را در شبکه بانکی کشور به خود اختصاص داد.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: پیش از این صندوق نوآوری و بانک تجارت برنامه گسترش همکاری در زمینه ارائه خدمات اعتباری و انتشار صکوک نوآوری را در دستور کار قرار دادند که امروز این مسئله به وقوع پیوست و تفاهم‌نامه این همکاری امضا شد.

وی خاطرنشان کرد: ما از روز اولی که همکاری با سیستم بانکی را شروع کردیم، دو هدف جدی زیرساختی را دنبال کردیم؛ اول اینکه تفکر حوزه نوآوری در ساختار شبکه بانکی کشور نفوذ کند و بانک‌ها رویه‌های خود را در خیز به سوی اقتصاد دانش‌بنیان تنظیم کنند. از سوی دیگر در اکوسیستم نوآوری تبیین کنیم که استانداردهای مالی خود را ارتقاء دهند و بانک‌پذیر باشند.

بانک تجارت نگاهی فعالانه به حوزه دانش‌بنیان دارد

در ادامه این جلسه نیز دکتر هادی اخلاقی، مدیر عامل بانک تجارت در سخنانی با بیان اینکه در چهار سال اخیر تعامل خوبی میان این بانک و صندوق نوآوری برقرار بوده است، گفت: خوشبختانه ما در ساختار بانک، بخشی را به منظور حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و تعامل با این حوزه تاسیس کرده‌ایم که امیدواریم منشأ اثرات خوبی در توسعه اقتصادی کشور باشد.

وی ادامه داد: به‌طور کلی این دغدغه وجود دارد که ممکن است شبکه بانکی کشور نگاهی سنتی داشته و با مفهوم ریسک در اقتصاد نوآوری زاویه دارد. با این همه، همکاری ما با صندوق نوآوری و شکل‌گیری تفکر حوزه نوآوری در بانک و از سوی دیگر بنیادی که اقتصاد دانش‌بنیان در کشور پیدا کرده است سبب شده تا دست‌کم ما در بانک تجارت نگاهی فعالانه به حوزه دانش‌بنیان داشته باشیم و به دنبال بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود در آن باشیم.

اعطای 25 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک تجارت به شرکت‌های دانش‌بنیان در چهار سال اخیر

حمیدرضا شریفیان، نایب رییس هیات مدیره بانک تجارت نیز در سخنانی با بیان اینکه این بانک و صندوق نوآوری پیشینه همکاری بسیار خوبی با یکدیگر دارند، گفت: طی چهار سال گذشته 12 تفاهم‌نامه همکاری میان طرفین امضا و بحث‌های مختلفی پیگیری شده تا سطح دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان به خدمات و تسهیلات بانک تجارت تسهیل شود.

شریفیان خبر داد: در این چهار سال، در 486 فقره پرونده، 25 هزار میلیارد ریال به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات پرداخت کردیم. در بحث ضمانت‌نامه نیز بانک تجارت 62 هزار میلیارد ریال ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر کرده است.

وی افزود: صندوق نوآوری علاوه بر حمایت از تولید شرکت‌های دانش‌بنیان، در بخش حمایت از تجاری‌سازی و فروش محصولات آن‌ها نیز فعالیت‌های ویژه‌ای دارد. نگاه صندوق به طور کلی رسیدن اقتصاد دانش‌بنیان به حد اعلای خود است و تفاهم‌نامه انتشار صکوک نوآوری نیز ناشی از همین نگاه است. آنچه امروز در تفاهم‌نامه ذکر شده است، 10 هزار میلیارد ریال ظرفیتی است که برای انتشار اوراق در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2023-05-15 12:57

افزودن دیدگاه جدید