کد مطلب: 

279822

شرکت تحقیقاتی TRM lab: حجم مبادلات بازار رمزارز در ایران طی سال ۲۰۲۲ از مرز سه میلیارد دلار عبور کرد

جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال (TRM lab) نشان می‌دهد که حجم مبادلات بازار رمزارز در ایران طی سال ۲۰۲۲ از مرز سه میلیارد دلار عبور کرده است که ۸۷ درصد از کل این تراکنش‌ها توسط صرافی «نوبیتکس» انجام شده است و در دو سال گذشته ترون به‌دلیل ثبات قیمت تتر و کارمزد پایین تراکنش‌ها، در بین ایرانی‌ها محبوب شده است.
شرکت تحقیقاتی TRM lab: حجم مبادلات بازار رمزارز در ایران طی سال ۲۰۲۲ از مرز سه میلیارد دلار عبور کرد

به گزارش سیتنا، تازه‌ترین گزارش پلت‌فرم مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال (TRM lab) که داده‌های تراکنش عمومی بیش از یکصد درگاه فعال مبادله ارز دیجیتال در ایران را بررسی کرده، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حجم مبادلات بازار رمزارز در ایران به سه میلیارد دلار رسیده است.

شرکت TRM Labs که یک شرکت تحقیقاتی رمزنگاری و بلاک‌چین است، در بررسی وضعیت تراکنش‌های بازار کریپتو مرتبط با کاربران ایرانی گزارش داده که صرافی «نوبیتکس» به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران، با ۲.۶ میلیارد دلار، معادل ۸۷ درصد از کل سه میلیارد دلار تراکنش مالی داخلی و بین‌المللی ثبت‌شده بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است.

چهار صرافی دیگر یعنی آبان تتر،اکس کوینو، والکس و بیت ۲۴ با حجم ۱۲ درصد از کل مبادلات بازار کریپتو ایران در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

در حال حاضر نیم درصد از جریان نقدینگی صرافی‌های ایرانی به ارزهای دیجیتال اختصاص دارد. در سال ۲۰۲۲، صرافی والکس به‌عنوان فرستنده و نوبیتکس به‌عنوان دریافت‌کننده تراکنش مالی عمل کرده‌اند.

بر اساس بررسی‌های TRM LAB، کاربران ایرانی از شبکه بلاک‌چین ترون بیشترین استفاده را می‌کنند، به‌طوری که ۶۵ درصد از تراکنش‌های ارزهای فیات بر روی بستر TRC20 است. در دو سال گذشته ترون به‌دلیل ثبات قیمت تتر و کارمزد تراکنش‌های پایین در مقایسه با سایر بلاک‌چین‌ها در بین ایرانی‌ها محبوب شده است.

یکی از بخش‌های مهم در شبکه مبادلات مالی، مشابه بخش‌های سنتی، احراز هویت است. احراز هویت مشتری (Know Your Customer) یا به اختصار KYC ، به‌منظور جلوگیری از پولشویی و فعالیت‌های مجرمانه، بر طبق قوانین ضد پولشویی (AML) دولت‌ها تنظیم می‌شود.

بررسی مؤسسۀ TRM از ۱۵ صرافی ایران نشان می‌دهد که مبادلات ایرانی‌ها در سه سطح «بدون اطلاعات شناسایی؛ بدون تأیید سند؛ تأیید با یک سند» انجام شده است که در این میان سهم نوبیتکس در این بررسی‌ها ۸۹ درصد بوده است.

بعد از محدودیت‌های اعمال‌شده توسط صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، کاربران ایرانی ترجیح می‌دهند که از صرافی‌های داخلی برای مبادلات مالی استفاده کنند، اما بررسی‌های TRM نشان می‌دهد که گروهی هم برای دور زدن این شرایط سختگیرانه احراز هویت، به استفاده از شناسه‌های جعلی و استفاده از وی‌پی‌ان‌ها رو آورده‌اند.

گروه تحقیقاتی TRM در بررسی‌های خود همچنین تعدادی کانال تلگرامی ارائه‌کننده خدمات مرتبط با ارز دیجیتال مثل وی‌پی‌ان را شناسایی کرده که هویت‌های تقلبی برای صرافی‌های خارجی می‌فروشند. این فروشنده‌ها به‌صورت خاص کارت‌های شناسایی جعلی با هویت کشورهایی اندونزی، قزاقستان، کلمبیا، سوئیس، امارات و یونان می‌فروشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-04-28 08:58

افزودن دیدگاه جدید