کد مطلب: 

278814

یافتن درمان سرطان کبد توسط هوش مصنوعی طی 30 روز

پژوهشگران دانشگاه تورنتو، با استفاده از هوش مصنوعی توانستند طی تنها 30 روز درمانی برای سرطان پیدا کنند که این هوش مصنوعی حتی می‌تواند مدت بقای بیمار را نیز پیش‌بینی کند.
سرطان کبد

به گزارش سیتنا، پژوهشگران دانشگاه تورنتو به همراه کمپانی «اینسیلیکو مدیسین» موفق شدند با استفاده از یک پلتفرم هوش مصنوعی به نام «فارما.اِی‌آی» که تخصص آن ساخت داروست، برای سرطان کبد یک درمان بالقوه پیدا کنند.

پژوهشگران نتایج تحقیقات خود را در ژورنال علمی «علوم شیمیایی» منتشر کرده و در آن گفته‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی توانستند طی تنها 30 روز درمانی برای سرطان پیدا کنند، و افزودند این هوش مصنوعی حتی می‌تواند مدت بقای بیمار را نیز پیش‌بینی کند.

محققان با استفاده از «آلفافولد»، یک پایگاه داده‌های ساختار پروتئینی مبتنی بر هوش مصنوعی، فارما.ای‌آی را راهنمایی کردند تا درمانی برای سرطان پیدا کند، و از طریق آن یک «مولکول ضربتی جدید» ایجاد کردند که می‌تواند بدون کمک خارجی به سلول سرطانی متصل شده و آن را نابود کند.

ایجاد داروی بالقوه تنها طی 30 روز پس از انتخاب هدف و از طریق سنتز تنها هفت ترکیب انجام شد. پس از دور دوم تولید ترکیبات، پژوهشگران مولکول ضربتی قوی‌تری کشف کردند. به گفته آنها، هر داروی بالقوه‌ای که از این فرایند حاصل ‌شود، باید پیش از ارائه به بازار مورد آزمایش‌های بالینی قرار بگیرد.

الکس ژاورونکوف، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت اینسیلیکو در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که جهان شیفته پیشرفت‌های هوش مصنوعی در هنر و زبان بوده است، الگوریتم‌های هوش مصنوعی مولد ما موفق شدند با ساختاری مشتق از آلفافولد مهارکننده‌های سرطان قدرتمند طراحی کنند.»

مایکل لویت، برنده جایزه نوبل شیمی، نیز در این باره گفت: «این پژوهش شاهد دیگری از ظرفیت هوش مصنوعی برای تغییر فرآیند کشف دارو با سرعت، کارایی و دقت بیشتر ارائه می‌کند».

آلفافولد در سال 2022 با پیش‌بینی ساختار پروتئین کل ژنوم انسان، پیشرفت بزرگی در هوش مصنوعی و زیست‌شناسی ساختاری ایجاد کرده بود. در قیاس با روش سنتی آزمون و خطا که کند و گران است و دامنه اکتشاف را محدود می‌کند، هوش مصنوعی این نوید را می‌دهد که به سرعت روش کشف و توسعه داروها را متحول کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-03-28 10:48

افزودن دیدگاه جدید