کد مطلب: 

278125

گزارش سیتنا از برگزاری جشن 200 پلاس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

جشن 200 پلاس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با حضور رایتل به عنوان 200امین عضو این اتحادیه برگزار شد.
گزارش سیتنا از برگزاری جشن 200 پلاس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

به گزارش خبرنگار سیتنا، جشن 200 پلاس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با عضویت رایتل به عنوان 200امین عضو این اتحادیه، با حضور داوود ادیب، رئیس اتحادیه صنعت مخابرات، فرامرز رستگار، دبیر و نائب رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، علی زندوکیلی، مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری وزارت کار و تنی چند از مدیران تشکل‌های صنفی و شرکت‌های بخش خصوصی، امروز دوشنبه 15 اسفندماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی ایران، برگزار شد.

جرایم تأخیر کارفرمایان دولتی در قرارداد با شرکت‌های مخابراتی جای گرفت

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در این مراسم پیرامون کسب رتبه A این اتحادیه در میان تشکل‌های اتاق ایران برای دومین سال متوالی سخن گفت.

وی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در آخرین ارزیابی انجام شده برای رتبه‌‌‌بندی تشکل‌های اقتصادی عضو این نهاد، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران را برای دومین سال متوالی حائز رتبه A شناخته است. در این ارزیابی که بر مبنای شاخص‌‌‌های مربوط به تشکل‌های کارفرمایی و به منظور سنجش عملکرد آنها در ایفای نقش میانجی‌گری بین دولت و بخش خصوصی، پایداری سازمانی و تداوم عملکرد متوازن صورت گرفته، ماموریت‌‌‌های تشکل‌های عضو اتاق بازرگانی در حوزه‌‌‌های حکمرانی، عضویت، ارائه خدمات، تنظیم‌‌‌گری و تاثیرگذاری بر سیاست‌ها بررسی شده است.

ادیب ادامه داد: بر اساس بررسی‌‌‌های اتاق بازرگانی ایران، اتحادیه در مولفه های حکمرانی، تاثیرگذاری بر سیاست‌ها، تعامل با اتاق و تنظیم‌‌‌گری عملکردی با وضعیت بسیار خوب و در مولفه خدمات وضعیت عالی را در کارنامه خود و در ارزیابی های مرتبط داشته است. ارزیابی تشکل‌های اقتصادی یکی از نخستین الزامات تعیین رویکرد سازمان های بالادستی نظیر اتاق بازرگانی ایران در تعامل با تشکل‌ها به شمار می آید.

داوود ادیب

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: طراحی یک مدل استاندارد که امکان ارزشیابی جامع متناسب با ابعاد مختلف مدیریت تشکل ها را فراهم آورد پیش شرط اجرای طرح رتبه بندی تشکل‌های اقتصادی ایران محسوب می‌شود. بر مبنای معیارهای یاد شده، اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران بار دیگر توانسته رتبه A را در میان بیش از 220  تشکل‌ زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران کسب کند.

ادیب در بخش دیگری از سخنان خود، پیرامون اقدامات مؤثر اتحادیه برای رفع موانع و مشکلات شرکت‌های مخابراتی، گفت: بخشنامه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ که مورد تصویب دولت قرار گرفت، شاید نتیجه زحمات و اقداماتی بود که اتحادیه از چند سال پیش در حوزه قراردادهای یک طرفه انجام داد.

وی ادامه داد: در آن زمان، به کرات مطرح کردیم که قراردادهای یکطرفه عادلانه نیست و باید اصلاح شود تا شاید یک مشکل از صد‌ها مشکل تولیدکننده مرتفع شود. از قوه‌قضاییه درخواست کردیم، با معاونت اقتصادی دادستان کل کشور جلساتی داشتیم.

ادیب اظهار کرد: با وزیر صمت وقت نیز جلسات متعددی داشتیم که نتیجه بخش بود. یکی از پیامدهای این پیگیری‌‌ها همین بخشنامه بود و تصویب شد که سازمان‌های دولتی که از تولیدکنندگان خریدی را انجام می‌دهند، در قرارداد‌ها ملزم هستند بحث جرایم مربوط به کارفرما را در صورت تأخیر بپذیرند و اگر انجام نشود ترک فعل محسوب شود که تکلیف ترک فعل نیز در قانون مشخص است‌.

نمی‌توانیم در حوزه فضای مجازی مانند سایر حوزه‌های حکمرانی عمل کنیم

گزارش سیتنا از برگزاری جشن 200 پلاس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، گفت: نمی توانیم در حوزه فضای مجازی مانند سایر حوزه های حکمرانی عمل کنیم، چراکه باید در فضای مجازی روش های نوینی را در نظر بگیریم و با نگاه به یک منطقه یا کشور نباید برای آن تصمیم گرفت و برای آن مقررات وضع کرد.

در این مراسم، حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات پیرامون موضوع حکمرانی داده، گفت: حکمرانی فضای مجازی یا حکمرانی داده موضوعی چالش برانگیز است که در سال‌های اخیر شاهد چالش های آن هستیم. علت وجود این چالش ها تعریف نشدن نظام حکمرانی داده در کشور است و همین موضوع باعث نارضایتی دولت و کسب و کارها شده است و امیدواریم که شاهد رشد و تعالی حوزه ICT در کشور باشیم.

وی در ادامه، چالش ها و مسائل موجود در حوزه داده را به شرح ذیل، تشریح کرد:

  • عدم شفافیت محدوده و اختیار حاکمیت در حوزه داده
  • ورود غیر نظامند دولت در حوزه کسب و کار
  • ضعف سیاست های کلان کشور در حفاظت از داده ها در سطح ملی
  • مسائل و چالش های تبادل داده
  • فقدان چارچوب های بازارگاه داده
  • ضعف راهبرد بین المللی و منطقه ای حکمرانی بر داده جمهوری اسلامی ایران
  • ضعف الزامات حاکم بر پردازش داده های دولتی و اشتراک گذاری

منکرسی، تاکید کرد: آیین نامه هیئت مدیران یا داده باز تصویب شده است، اما دستگاه های اجرایی از آن به صورت عملیاتی استفاده نمی کنند.

حامد منکرسی

به گزارش سیتنا، معاونت سیاست گذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات، بیان کرد: در حال حاضر شش هزار و ۵۰۰ منبع داده به اشتراک گذاشته شده است، اما در چارچوب استاندارد قرار ندارد و مورد استقبال کسب و کارها قرار نگرفته است و لازم است پیگیری صورت گیرد تا مجموعه ای از منابع داده مفید را در اختیار بخش خصوصی و دانشگاهیان قرار دهیم‌‌.

وی، خاطرنشان کرد: بهترین تعریف برای حکمرانی داده، نحوه ایجاد ارزش ها، هنجارها و استانداردهای رسمی برای رفتار دولت و بازیگران غیردولتی در نسبت با فضای مجازی، است.

منکرسی، افزود: در حوزه فضای مجازی مانند سایر حوزه های حکمرانی نمی توانیم عمل کنیم، چراکه باید در فضای مجازی روش های نوینی را در نظر بگیریم و با نگاه به یک منطقه یا کشور نباید برای آن تصمیم گرفت و برای آن مقررات وضع کرد.

گزارش سیتنا از برگزاری جشن 200 پلاس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

وی، تشریح کرد: در فضای مجازی شاهد ذینفعان متعددی هستیم که شامل دولت، اپراتورها، استارتاپ ها و کسب و کارها و ‌... هستند که بدون مشارکت آنها در این فضا قابل حکمرانی نیست.

منکرسی، اظهار کرد: در ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ سند راهبردی جمهوری اسلامی در فضای مجازی تصویب و منتشر شد که در این سند تعدادی مقررات تعیین شد و برای هر کدام از نظام ها یک نهاد متولی مشخص گردید و متولی اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است‌. با همکاری حدود ۹ دستگاه و سازمان دولتی این نظام طراحی خواهد شد.

وی در پایان اشاره کرد: در موضوع داده که موضوع اصلی نظام است ابعاد مختلفی از آن را می توان در نظر گرفت: خدمات داده، زیرساخت داده، محصولات داده.

لزوم حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی برای توسعه اشتغال

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: دغدغه ما توسعه اشتغال، کارآفرینی و رفع بیکاری است و ارائه تسهیلات به افراد برای ایجاد اشتغال همواره یکی از راهکارهای ما در این راستا بوده است، لذا باید برای توسعه اشتغال و رفع بیکاری، به سمت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی حرکت کنیم.

در بخش دیگر این مراسم، علی زندوکیلی، مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: دغدغه ما در وزارت کار و معاونت توسعه کارآفرینی، توسعه اشتغال و رفع بیکاری است و ارائه تسهیلات به افراد برای ایجاد اشتغال همواره یکی از راهکارهای ما در این راستا بوده است.

وی، ادامه داد: اکنون باید به سمت شرکت های بزرگ گام برداریم و مهم ترین مسئله ما در حوزه استارتاپی خروج این افراد است زیرا ما شرکت های بزرگ نداریم.

زندوکیلی، اشاره کرد: ما باید برای توسعه اشتغال و رفع بیکاری، به سمت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی حرکت کنیم.

علی زندوکیلی

به گزارش خبرنگار سیتنا، مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری وزارت کار، بیان کرد: ما در سال آینده بخش ویژه اقتصاد دیجیتال را راه اندازی خواهیم کرد.

وی، تاکید کرد: کارآفرینی معادل اشتغال زایی است، اما نگاه ما این نیست و یکی از ارکان های کارآفرینی را نوآوری می دانیم و شرکتی که چندین هزار نیرو دارد، اما از نوآوری برخوردار نیست، از نظر ما کارآفرین نیست و صرفا اشتغال آفرین است.

اعلام آمادگی شرکت رایتل برای صادرات در حوزه نرم افزار و خدمات

عضو هیأت مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل، گفت: در مذاکراتی که اخیرا با روسیه، زیمبابوه و سایر کشورها داشتیم، برای صادرات در حوزه نرم افزار و خدمات اعلام آمادگی کردیم و امیدواریم با تحقیق و توسعه به سمت صادرات حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار سیتنا، محمدصادق کریمی مهرآبادی در ادامه این مراسم، اظهار کرد: اپراتورها در دنیا معمولا استفاده کننده و واردکننده خدمات فنی - مهندسی هستند و به واسطه استفاده آنها از تامین کننده‌ها و وندورها، نیازهای خود را از این طریق رفع می‌کنند.

محمدصادق کریمی مهرآبادی

وی، ادامه داد: به دلیل وجود تحریم ها علیه کشور مان، ناچار شدیم که نیازهای خود را با کمک شرکت‌های دانش بنیان از نو بازنویسی کنیم.

تاکید کرد: در حیطه آنلاین شارژینگ، ما یکی از مهم ترین سامانه های خود را به صورت کاملا بومی ایجاد کردیم و به لحاظ خدمات نگهداری در حوزه رادیو، رم و ... دانش بسیار خوبی داریم و این دانش و مهارتی را که در کشور توسط شرکت رایتل اتفاق افتاده قابلیت صادرات را هم دارد.

وی، خاطرنشان کرد: در مذاکراتی که اخیرا با روسیه، زیمبابوه و سایر کشورها داشتیم، برای صادرات در حوزه نرم افزار و خدمات اعلام آمادگی کردیم و امیدواریم با تحقیق و توسعه به سمت صادرات حرکت کنیم.

گزارش سیتنا از برگزاری جشن 200 پلاس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

در پایان این مراسم نیز به شرکت خدمات ارتباطی رایتل به عنوان 200امین عضو اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران خوش آمدگویی شد.

برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش
عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.5 (2 رای)
سیتنا 5
2023-03-06 12:50

افزودن دیدگاه جدید