کد مطلب: 

278042

زنجان؛ اولین استان در بهره‌برداری از پروژه زیرساخت داده مکانی

پروژه زیرساخت داده مکانی(SDI) به عنوان یکی از پروژه‌های مصوب توسعه دولت الکترونیک با مسئولیت سازمان نقشه‌برداری کشور و معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان به بهره‌برداری رسید.
جلسه

به گزارش سیتنا، حامد سرایی در مراسم بهره‌برداری از پروژه زیرساخت داده مکانی در استان زنجان ضمن تشکر از تلاش‌های چندساله معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان عنوان کرد بر اساس نقشه راه توسعه دولت الکترونیکی، داده و اطلاعات پایه کشور در 12 حوزه است که یکی از آن‌ها پایگاه اطلاعات مکان محور با عنوان (Spatial Data Infrastructure: SDI) است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت: ویژگی بارز استان زنجان در حوزه دولت الکترونیکی این است که علاوه بر اجرای پایلوت کشوری پروژه SDI ، در  پروژه پنجره واحد مدیریت زمین جزو چهار استان نمونه آزمایشی کشوری است.

دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری استان با بیان این که یکی از کابردهای ملموس پروژه زیرساخت داده مکانی(SDI)  تغذیه محتوایی پروژه پنجره واحد مدیریت زمین است؛ افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده ارتباط بین این دو سامانه از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران برقرار شده است به طوری که امکان بهره‌برداری از آخرین نسخه از اطلاعات مکان محور موجود در سامانه SDI در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین فراهم شده است.

وی پنجره واحد مدیریت زمین را  دارای دو کارکرد دانست که  یکی در حوزه پایش اراضی و جلوگیری از زمین خواری و دیگری در حوزه پاسخگویی برخط به استعلام های پیرامون حرائم زمین است که مورد دوم عملاً در راستای تسهیل در صدور مجوزها است و قابلیت بهره برداری از آن در درگاه ملی صدور مجوزها فراهم خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یکی از شاخصه‌های موفقیت پروژه‌های توسعه دولت الکترونیک را توسعه شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و از همه دستگاه‌های اجرایی استان دعوت کرد برای بهره‌مندی از خدمات الکترونیکی سایر سازمان‌ها به گذرگاه خدمات دولت (GSB) متصل شوند.

در این مراسم دکتر افشارچی، استاندار زنجان گفت: در حال حاضر حجم و فراوانی داده‌ها زیاد شده و قدرت پردازش آنها افزایش و هزینه‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: داده‌های دستگاه‌ها ارزشمندترین دارایی آن‌ها است که اگر کنار هم قرار گیرند ارزش آنها چند صد برابر می‌شود. از این رو اگر مجموعه ای از داده‌ها را کنار هم قرار دهیم به نگاه بالادستی دقیق‌تری می رسیم که می‌تواند در بسیاری از موارد راه‌گشا و تسهیل‌گر باشد.

وی بر لزوم برخط بودن تبادل اطلاعات و عدم ذخیره‌سازی های ثانویه اطلاعات در سامانه‌های دیگر تأکید نمود.

همچنین دکتر جاویدانه، رئیس سازمان نقشه برداری کشور، از الزام دستگاه‌ها به مشارکت در تهیه پایگاه اطلاعات مکانی (SDI)  و  اشتراک‌گذاری داده‌های آن، در سطح ملی و استانی خبر داد.

وی با اشاره به اخذ مصوبه الزام دستگاه‌ها به مشارکت در تهیه پایگاه اطلاعات مکانی (SDI) افزود: در شاخص های ارزیابی برای امسال و سال آینده که از سوی سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ شد، میزان مشارکت دستگاه ها در حوزه تهیه زیرساخت داده مکانی، از جمله شاخص‌های مهم و اصلی است. ایشان ارتقاء کیفیت و به‌روز‌رسانی داده‌های موجود، گام بعدی پس از ایجاد این پایگاه است، که بسیار مهم خواهد بود که علاوه بر آن، برای اشتراک گذاری باید منابع اطلاعات مکانی به پایگاه داده تبدیل و در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-03-04 09:35

افزودن دیدگاه جدید