کد مطلب: 

277531

سهم پایین زنان در تاسیس استارتاپ‌ها در ایران

بررسی 850 بنیانگذار استارتاپ های ایرانی نشان می‌دهد که سهم زنان از تاسیس کسب وکارهای نوپای ایران تنها 6 درصد است. با توجه به سهم 94 درصدی مردان در تاسیس استارتاپ ها، می توان گفت که بی تعادلی در اشتغال زنان و مردان در فضای کسب وکار، در اکوسیستم استارتاپی هم تکرار شده است.
سهم پایین زنان در تاسیس استارتاپ‌ها در ایران

به گزارش سیتنا، بررسی های راستا از وضعیت بنیانگذاران استارتاپ ها در ایران نشان می دهد سهم زنان از تاسیس این کسب وکارها کمتر از 10 درصد است. از 850 بنیانگذار استارتاپ های ایرانی، 6 درصد را زنان تشکیل می دهند. با توجه به سهم 94 درصدی مردان در تاسیس استارتاپ ها، می توان گفت بی تعادلی در نرخ بیکاری زنان و مردان در فضای کسب وکار، در اکوسیستم استارتاپی هم وجود دارد. براساس تازه ترین داده های بانک مرکزی نرخ بیکاری زنان 17.2 درصد و نرخ بیکاری مردان 7.3 درصد گزارش شده است.

بیش از 14 درصد از بنیانگذاران استارتاپ های ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده اند. راستا با بررسی پروفایل بنیانگذاران استارتاپ های ایرانی در لینکدین می گوید سهم دانشگاه تهرانی ها از تاسیس استارتاپ ها به 13 درصد می رسد. هم چنین دانشگاه شریف با 12 درصد سهم، در جایگاه سوم است. دانشگاه های امیرکبیر، علم و صنعت، فردوسی مشهد، شهید بهشتی و علامه طباطبایی با سهم های کمتر از 7 درصد، در رتبه های بعدی در این فهرست قرار گرفته اند.

راستا می گوید بیشتر بنیانگذاران استارتاپ ها در ایران در رشته های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات تحصیل کرده اند. رشته MBA با سهمی بیش از 17 درصد، از رشته های محبوب بنیانگذاران استارتاپ های ایرانی است. هم چنین 53 درصد از بنیانگذاران کسب وکارهای نوپا در ایران در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده اند. سهم فارغ التحصیلان کارشناسی به 30 درصد می رسد و دارندگان مدرک دکترا 15 درصد از بنیانگذاران این کسب وکارها را تشکیل می دهند.

داده های بیش از 500 استارتاپ ایرانی نشان می دهد بیش از 50 درصد از این کسب وکارهای نوپا توسط یک نفر تاسیس شده است. درحالی که سهم استارتاپ هایی با دو بنیانگذار به 32.5 درصد می رسد. همچنین 13.7 درصد از کل استارتاپ های بررسی شده توسط 3 نفر تاسیس شده است. نسبت های خانوادگی از دیگر موضوعات بررسی شده در بین بنیانگذاران استارتاپ های ایرانی است. راستا می گوید دست کم در 20 درصد از استارتاپ ها، بنیانگذاران باهم نسبت خانوادگی دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-02-17 12:42

افزودن دیدگاه جدید