کد مطلب: 

277188

رئیس سازمان فضایی ایران: توسعه حوزه ارتباطات بدون توجه به بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست

رئیس سازمان فضایی ایران، با تاکید بر توجه به بخش خصوصی در توسعه حوزه ارتباطات، گفت: با جذب نخبگان به بخش فضایی، توسعه حوزه ارتباطات میسر خواهد شد که این امر مهم با حمایت دولت و مجلس محقق می‌شود.
رئیس سازمان فضایی ایران

به گزارش خبرنگار سیتنا، مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی امروز سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فضایی و جانشین وزیر دفاع در محل موزه ارتباطات در حال برگزاری است.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در این مراسم گفت: امروز جشن سال نو فضایی کشور محسوب می شود و فرصت طلایی برای جمع شدن دور هم و مرور دستاوردهای یک ساله فضایی است تا نقاط ضعف و قوت در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.

وی صنعت فضایی کشور را یک صنعت بومی و بر خود متکی توصیف کرد و ادامه داد: در حوزه صنعت فضایی در بخش‌های بالا دستی، میان دستی و پایین دستی از طراحی و ساخت ماهواره و ماهواره بر تا ارائه داده های فضایی دستاوردهای ارزنده ای ارائه شده است.

سالاریه اظهار کرد: طراحی و ساخت ماهواره‌های جرمی کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم در حوزه مخابراتی و سنجش از دور و همچنین ساخت پرتابگرهای اجرام سبک تا جرم کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم تا مدار ارتفاع پایین تجربیات خوبی داریم که نیازمند تست و افزایش قابلیت اطمینان داریم.

وی اضافه کرد: همچنین توسعه زیست فضایی در مسیر نیاز محور در حال رشد و نمو هستیم. همچنین در زمینه توسعه کاربردهای داده‌های مبتنی بر فضا  در حوزه‌های مختلف از، کشاورزی و منابع طبیعی گرفته تا نقشه برداری و پایش منابع آبی، پیشرفت های خوبی صورت گرقته است. 

رییس سازمان فضایی تاکید کرد: با این وجود لازم است بیش از همیشه به توسعه اقتصاد فضا یا به عبارت دیگر کسب درآمد و افزایش بهره‌وری و بهره‌وری در صنایع مختلف با کمک گرفتن از ظرفیت‌های داده‌های فضایی توجه شود.

وی یادآور شد: در این عرصه نیاز است به توسعه اپراتورهای مخابراتی، سنجشی به صورت خصوصی، فکر کنیم و مسیر را برای بخش خصوصی هموار کنیم تا فضا عرصه تاخت و تاز شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی باشد.

سالاریه افزود: بر این اساس در چشم‌انداز سند فضایی کشور در افق ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ که یک ماه قبل در شورای عالی فضایی، مصوب و توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، در کنار اهمیت دادن به توسعه بومی، به توسعه کسب و کارها و بهره‌مندی شهروندان از خدمات فصایی تاکید دارد.

وی تاکید کرد: در جای جای احکام سند فضایی کشور در کنار ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی به فراهم کردن عرصه در زمینه ورود به رفع موانع فنی و اجرایی پرداخته شده است. 

سالاریه، حرکت از نمونه‌سازی و تک‌سازی به سمت انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی این حوزه را از ضروریات در این صنعت عنوان کرد و یادآور شد: تحقق اهدافی چون توسعه منظومه ماهواره‌ای و اقتصادی کردن پرتاب‌ها و توسعه فناوری‌های سنجش از دور، ارتباطات و انتقال داده‌ها و در دسترس مردم قرار دادن، بدون توجه به بخش خصوصی میسر نیست.

وی، سرعت جذب نخبگان را با کمک بخش خصوصی امکان‌پذیر دانست و گفت: مناقصه‌های اخیر سازمان فضایی نمونه‌ای از این دست خدمات است که از سوی سازمان فضایی اجرایی شده است.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-02-07 10:22

افزودن دیدگاه جدید