کد مطلب: 

276959

آیا رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت را قطع کند؟

چندی پیش بحثی پیرامون همراه داشتن کیف قطع اینترنت همراه رئیس جمهور آمریکا و توانایی Internet kill switch مطرح شد و به دنبال آن کاربری در توئیتر نسبت به شفاف‌سازی این موضوع اقدام کرد.
اینترنت

به گزارش سرویس وبگردی سیتنا، کاربری با نام کاربری امیرپارسا در توییتر با طرح این سوال «بنظرتون آمریکا میتونه اینترنت رو قطع کنه یا نه؟!» نسبت به انتشار رشته توئیتی اقدام کرد.

متن این رشته‌ توئیت‌ها به شرح ذیل است:

چند وقت پیش بحثی پیرامون همراه داشتن کیف قطع اینترنت همراه رئیس جمهور آمریکا و توانایی Internet kill switch مطرح شد که حواشی زیادی هم داشت.

اواخر دهه 50 میلادی، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی موشک اسپوتنیک رو به فضا فرستاد و نشون داد میتونه شبکه های ارتباطی آمریکا رو با موشک‌های بالستیک و دوربردش از بین ببره، آمریکا به فکر ساخت یک سیستم مخابراتی جدید افتاد که حتی در صورت جنگ هسته‌ای هم بتونه دوام بیاره و فلج نشه.

عکس

در واقع میشه گفت ایده اولیه اینترنت از دل جنگ سرد بین شوروی با آمریکا متولد شد. در دهه 60 میلادی، کامپیوتر به معنای امروزی در دسترس همگان قرار نداشت و صرفا سازمان‌های بزرگ، دانشگاه‌ها و مراکز دولتی از سیستم های کامپیوتری بزرگ موسوم به MainFrame استفاده میکردن.

همون زمان، فردی به نام رابرت تیلور که برای وزارت دفاع آمریکا کار میکرد، 3 کامپیوتر توی دفتر کارش داشت که هر کدوم حاوی اطلاعات خاصی بود. تیلور برای اتصال به هر سه کامپیوتر از طریق یک کامپیوتر راه حلی به نام آرپا ارائه داد که به عنوان اولین شبکه کامپیوتری هم از اون یاد میشه.

با استفاده از طرح تیلور، بین ۴ کامپیوتر در دو ایالت ارتباط برقرار شد و با اضافه شدن واژه نت به طرح اولیه، نام آرپانت (ArpaNet) برای اون منظور شد. در دهه 70 با تعریف پروتکل‌های جدیدتر از جمله TCP و گسترش آرپانت به برخی نواحی فراتر از مرزهای آمریکا، آرپانت شهرت بیشتری یافت.

عکس

گذشت تا در سال 1989 اولین ارائه‌ دهنده خدمات اینترنت یا ISP شرکت The World شروع به کار کرد. این شرکت خدمات اتصال به اینترنت را به صورت Dial-up ارائه میداد {همون صدای نوستالژی دایل آپ :)

درسال 1991 بنیاد ملی علوم آمریکا با خروج بخشی از سرمایه اش در حوزه اینترنت زمینه رو برای فعالیت شرکت‌های تجاری خصوصی فراهم کرد. همچنین سازمان تحقیقات و علوم شبکه آمریکا پروتکل WWW رو بصورت گسترده بخاطر دسترسی مرتب‌تر و آسان‌تر به اطلاعات موجود روی اینترنت منتشر کرد.

از این نقطه به بعد استفاده از اینترنت به واسطه صفحات وب رشد کرد و در نتیجه تبدیل به ابزار کاربردی برای انسان‌ها شد. همه اینارو گفتم تا پیش زمینه ای باشه برای سوالی که جدیدا توی رسانه خیلی داره مطرح میشه. اما آیا آمریکا به عنوان پدیدآورنده اینترنت قابلیت قطع جهانی اونو داره؟!

در سال2010 لایحه ای به اسم " Protecting cyberspace as a national asset law" یا "حفاظت از فضای سایبری به عنوان یک قانون دارایی ملی" توسط یه سناتور آمریکایی که رئیس کمیته امنیت داخلی آمریکا بود در کنگره مطرح شد! *البته تا اونجا که سرچ کردم این لایحه با این کم و کیفیت تصویب نشد!

عکس

شاید روی کاغذ و بدلیل وجود ساختار فنی و پیچیده‌ی اینترنت و اداره توسط ترکیبی از نهاد های دولتی و تجاری و همچنین میلیاردها فرد، آمریکا نتونه اینترنت کل جهان رو قطع کنه! اما توانایی kill swith internet طبق قانون ارتباطات آمریکا در اختیار رئیس جمهور قرار داره!

رئیس جمهوری آمریکا به واسطه این قانون اجازه داره در صورتی که کشورش در شرایط خاصی قرار بگیره اینترنت رو قطع کنه! که این باعث انتقاد نماینده های کنگره به این قانون هم شده (لینک)

توجه به این نکته که اینترنت برای آمریکا بهترین وسیله برای دخالت و بهم ریزی کشورهای مختلف هست و از اون به عنوان ابزار جاسوسی استفاده می کنه نباید فراموش بشه!

عکس

ادوارد اسنودن، در سال 2013 اطلاعاتی رو درباره اقداماتNSA منتشر کرد. بر اساس اسناد فاش شده، NSA ارتباطات بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از جمله شهروندان آمریکا رو رهگیری و ذخیره می کنه.

عکس

این اسناد همچنین نشون داد که NSA صدها میلیون نفر رو با استفاده از بیگ دیتا تلفن های همراه ردیابی میکنه. در سطح بین المللی، تحقیقات به توانایی آژانس امنیت ملی در نظارت بر ترافیک اینترنت داخلی کشورهای خارجی از طریق "مسیریابی بومرنگ" اشاره کرده.

عکس

این اسناد که اولین بار در نشریه آلمانی اشپیگل به چاپ رسیده نشون میده که آژانس امنیت ملی آمریکا و سایر نهادهای جاسوسی متحد اون، در تلاش برای شناسایی ضعف ها و کسب آمادگی گسترده به منظور نفوذ به شبکه‌های رایانه ای و از کار انداختن اونها هستن.

بعد از شناسایی این ضعف‌ها، بدافزارهایی به طور مخفیانه در سیستم‌های دشمن نصب میشه که دسترسی دائمی به اونها را ممکن میکنه. بعد از این کار، جاسوس های NSA قادر به کنترل و نابودی تمامی شبکه‌ها و سیستم های حیاتی هر کشوری در حوزه های انرژی، ارتباطات و حمل و نقل خواهند بود!

در این سند اومده که اگه تا به حال به سه سلاح اتمی، بیولوژیک و شیمیایی اشاره می‌شد، از این پس شاهد پیدایش سلاح D یا همون سلاح دیجیتال هم هستیم. حقیقتی که مسئولان فضای سایبر کشور، علی الحساب اونو اصلا جدی نگرفتن!

عکس

جالبه بدونید در سال 2012 اینترنت سوریه به طور کامل قطع شد و دلیلش اشتباه فنی جاسوسان NSA بود! اسنودن در مصاحبه‌ای با مجله Wired گفته بود: واحد هک نخبه NSA موسوم به Tailored Access Operations هنگام تلاش برای نفوذ به سوریه به طور تصادفی اینترنت سوریه رو قطع کردن!

عکس

ظاهراً این واحد تلاش کرده تا در سخت‌افزار اصلی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی سوریه، یک اکسپلویت نصب کنه. اکسپلویت برنامه‌ها و کدهایی هستن که توسط یک یا چند هکر یا محقق امنیتی برای اثبات یا استفاده از آسیب‌پذیری امنیتی خاصی در یک نرم‌افزار، سیستم‌عامل یا سخت‌افزار خاص نوشته میشن.

عکس

اکسپلویتی که NSA تو این حمله قصد استفاده ازش رو داشته به آژانس امنیت ملی آمریکا دسترسی انبوه به استفاده از اینترنت، ارتباطات و الگوهای موجود در سوریه، جایی که یک جنگ داخلی تاثیرگرفته از تحولات سیاسی غرب آسیا و شمال آفریقا موسوم به «بهار عربی» در حال رخ دادن بود، رو میداد!

خلاصه کلام اینکه شاید آمریکا نتونه اینترنت جهانی رو قطع کنه اما مطمئن باشید با استفاده از ابزاری که داره توانایی انجام هرکاری رو علیه کشورهای دشمن داره!

عکس

عکس

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-01-31 14:09

افزودن دیدگاه جدید